XFX GeForce 6800 GT 256MB, PVT40AUA Review

DoO_darkrush_NL 19 april 2005, laatste update op 20 april 2005, 4.379 views

XFX GeForce 6800 GT 256MB, PVT40AUA

Pluspunten

• Algemene prestaties
  • Overklokbaarheid
  • Beeldkwaliteit
  • Goede koelprestaties standaard koeling
  • Volledigheid package
  • Mooie vormgeving van de doos :p
  • Dual DVI
  • Goede driverondersteuning van Nvidia
  • TV-Out van redelijk goede kwaliteit
  • Volledige hardwarematige DX9.0c ondersteuning (dus alle nieuwe grafische snufjes aan boord)

Minpunten

• Zware 350 watt (400 watt aanbevolen) voeding of beter vereist
  • Luidruchtige koeling
  • Grote van de videokaart
  • Geen recente game bijgeleverd (bij mijn versie)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Reden van de aankoop

De belanrgijkste reden voor het kopen van een XFX geforce 6800GT was voor mij de leverbaarheid van dit product medio oktober 2004. In die periode heb ik namelijk een geheel nieuw systeem samengesteld met AMD Athlon 64 3200+ en MSI K8N Neo Platinum moederboord. Het zou zonde zijn als je in een dergelijk snel systeem een trage videokaart als een FX 5200 zou stoppen. Omdat dit systeem voornamelijk bedoeld is als game en multimedia systeem, heb ik gekozen voor een Nvidia Geforce 6800 GT. De prestaties van dit product spraken mij zeer aan. De keuze tussen de verschillende 6800 GT fabrikanten was al snel gemaakt. Vrijwel alleen de XFX 6800GT was goed verkrijgbaar op de markt. Ik ben nog steeds ontzettend tevreden met dit product!

Algemene beoordeling

De XFX geforce 6800 GT vind ik een goed en degelijk product. De Package is redelijk compleet. Er is een handleiding aanwezig, enkele spellen en een driver CD-ROM. Daarnaast mogen ook de DVI naar Analoog verloopjes niet ontbreken bij een Dual DVI kaart. Ikzelf maak namelijk gebruik van twee standaard monitoren zonder DVI aansluiting. Deze verloopjes ontbreken dan ook niet. Er zijn er in totaal 2 bijgeleverd. Voor elke DVI uitgang één. Jammer is dat de bijgeleverde spellen van de XFX versie die ik heb, niet de nieuwste of beste titels zijn. Voor zover ik weet is er later wel een bundel gekomen met Doom 3 erbij.

Feautureset

De uitrusting van de videokaart scoort ook goed wat mij betreft. 2 DVI aansluitingen en een degelijke, maar soms ietwat luidruchtige koeler maken de kaart geheel compleet. De TV-out werkt prima, alleen jammer dat er geen video-in aansluiting op zit. Er zijn ook geen TV-tuner mogelijkheden op de kaart aanwezig. Wel bied de gehele geforce 6 serie ondersteuning voor shader model 3.0. Shader model 3.0 is de opvolger van SM2.0, wat o.a. gebruikt word door de ATI Radeon 9800 en Nvidia Geforce 5 series. Daarnaast is de hardwarematige videoprocessor op de videoplank ook een leuke extra. De beeldkwaliteit neemt hierdoor aanzienlijk toe in combinaties met programma's die deze feauture ondersteunen (o.a. Nvidia DVD decoder).

Prestatie

Ik ben nog steeds razend enthousiast over de snelheid van dit gamesmonster! Echt alle moderne spellen draaien perfect op hoge resoluties en met alle details op de maximale waardes. Het gebruik van AA en AF is voor deze videokaart kinderspel. Ikzelf heb nog geen spel gespeeld met een lagere AA waarde dan 4x en een lagere AF waarde dan 16x (ik stel beeldkwaliteit wel voor pure snelheid). Je merkt echt dat deze grafische kaart is uitgerust met maarliefst 16 krachtige pixel shaders en 6 vertex shaders.

Overklokbaarheid

De XFX 6800GT laat zich uitstekend overklokken met het standaard, doch luidruchtig koelsysteem. Mijn kaart draait zonder veel moeite op 445 / 1120 mhz (standaard 350 / 1000). Hiermee haal je een 3D mark 03 Score van om en de nabij 13.000 punten.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit in games is uitsekend. Vooral sinds de komst van de 71.xx drivers is dit met sprongen vooruit gegaan. Vrijwel alle games zien er nu haarscherp uit. Nvidia ligt op het gebied van beeldkwaliteit zeker niet langer achter op ATI. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van de 8xaa mode of Pixelshader 3 (met hdr lightning etc.) streeft de geforce 6 serie zijn tegen hanger van ati (de X serie) ruimschoots voorbij. Ook de kwaliteit van de TV-out scoort een ruime voldoende. het beeld duidelijk en helder.

Modbaarheid

Over de modbaarheid van deze grafische kaart kan ik weinig zeggen. Ik heb de kaart niet gemod, maar als ik de review van ThaMind mag geloven is deze kaart niet bijzonder goed modbaar. Wil je meer weten over de modbaarheid van deze kaart, dan kun je het beste in het 6800GT topic kijken op het GoT Forum.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit

De drivers voor de Geforce 6 serie zijn uitstekend. Al is dit meer te danken aan Nvidia dan van XFX zelf (Nvidia ontwikkeld namelijk standaard drivers voor alle geforce kaarten, XFX zelf ontwikkeld geen specifieke drivers). De beeldkwaliteit is, zoals eerder vermeld, sterk verbeterd met de komst van de 71.xx series. Niet dat de kwaliteit voorheen slecht was, maar nu is het beeld echt haarscherp. Tot nu toe komen er nog regelmatig snellere drivers uit voor de geforce 6 serie. Helaas zijn de meeste hiervan in een beta fase. Dit betekend niet dat ze niet goed zijn, maar er kunnen kleine bugjes in zitten. Nvidia heeft de laatste tijd weinig WHQL gecertificeerde drivers voor het grote publiek vrijgegeven.

Warmte- en geluidsproductie

Wat betreft de koeling van de videokaart heb ik ook al eerder een mededeling gemaakt. De standaard XFX koeler is degelijk en koelt redelijk goed. Idle word de plank ongeveer 49 graden, stressed ligt de temperatuur 61 graden. Daarbij moet gezecht worden dat ik wel gebruik maak van 2 extra casefans, om zo de lucht beter rond te laten circuleren! Een groot nadeel van de XFX koeler op de videokaart is dat deze vrij veel lawaai maakt. Om deze reden heb ik dit punt met 'acceptabel' gewaardeerd.

De prijs van dit product van XFX is okey. Niet te duur, niet spot goedkoop. Voor de prijs die je voor deze kaart neer zult tellen krijg je alles wat je mag verwachten van een monster als de geforce 6800GT.

Overige

Dan heb ik nog een paar kleine puntjes op te merken:
Ten eerste is de grafische plank wel erg groot, wat het lastig maakt dit logge beest in de kast te monteren. Ga bij het monteren van deze kaart dan ook zorgvuldig te werk en vergeet de extra molex aansluiting niet van stroom te voorzien! De kaart vreed erg veel stroom. Dus een goede voeding is vereist. 400 watt (geen q-tech qualiteit, tenzij 550 watt of meer) is wat mij betreft het minimum voor een gemiddeld systeem. Wil je echt tot het uiterste gaan overklokken, dan kun je zelfs aan deze 400 watt nog te weinig hebben...

Vergelijking met XFX Geforce 6800LE

Naast de XFX Geforce 6800GT ben ik ook in het bezit geweest van een andere grafischekaart uit de geforce 6 stal. Namelijk de XFX Geforce 6800LE (OEM). Ook de Geforce 6800LE vond ik een bijzonder goede kaart. De prestaties waren op standaard kloksnelheden al redelijk goed (ongeveer 6600 3D Mark '03 punten). De kracht van de 6800LE zit hem echter in de modbaarheid van dit schitterende beestje!!! Met rivatuner gooi je in een handomdraai een aantal pipelines open (meestal met succes, in mijn geval wel) en de prestaties nemen tussen de 33% en de 50% toe met standaard koeling (neem een kijkje in het Geforce 6800LE topic op het GoT Forum)!!! Prijs / kwaliteit is de 6800LE OEM-versie veel aantrekkelijker dan de 6800GT. De OEM versie heeft wel als nadeel dat er behalve de videokaart zelf, er geen extra onderdelen in de package aanwezig zijn. Waarom heb ik deze kaart dan van de hand gedaan? Goede vraag. Voornamelijk omdat ik altijd sneller wil. Een videokaart kan gewoon niet snel genoeg zijn. Ik was uitermate tevreden met de 6800LE. En ook die 6800LE draait alle games vloeiend (zelfs met 2xaa en 2xaf, gemod). Maar de 6800GT doet het weer net ietsje beter. Voor de veeleisende gamer kan ik de 6800GT aanbevelen boven de 6800LE. Voor de creatievelingen onder ons die niet al te veel geld te besteden hebben, maar toch een fantastische gamekaart in handen willen hebben, geef ik een 6800LE advies!!!

Tot zover mijn beoordeling. De XFX Geforce 6800GT is naar mijn mening terecht een populaire 3D kaart in het high-end segment. Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. Succes bij het zoeken en aanschaffen van een nieuwe grafische kaart!

Heb jij ook een XFX GeForce 6800 GT 256MB, PVT40AUA?

Zeer nette review idd...
Alleen ben ik het niet eens met de opmerking jegens Qtec..
Ik heb nl de 550 dual fan gold en ben er zeer tevreden mee...
Alle lijnen zijn stabiel, ook tijdens zware games zodat m'n kaart, dezelfde als in je review, goed moet werken...
Ik heb een digidoc5 in m'n pc zitten, dus kan makkelijk zien wat m'n lijnen doen...

/edit
Thx voor de aanpassing... :)
/edit
Daar heb je helemaal gelijk in! De Q-Tech 550 watt versie is wel voldoende (ik pas mijn beoordeeling omtrend Q-tech iets aan!). Beneden deze 550 watt zou ik echter niet gaan zitten. Het beste kun je gewoon voor een degelijke 400 watts merkvoeding gaan. En als je tot het uiterste wilt gaan met overklokken nog ietsje beter...
mooie review, goed besproken wat de plus- & minpunten zijn, en of de kaart extra's bevat

nette review ;)