Specificaties 7" (1024x600), Android 2.2, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab 7" 3G 16GB Wit Review

ardana 15 juni 2011, laatste update op 15 juni 2011, 890 views

Samsung Galaxy Tab 7" 3G 16GB Wit

Pluspunten

• Praktisch: telefoon en tablet in 1.
  • Grote functionaliteit
  • Praktisch formaat: past prima in je tas Ún je hand, zelfs je binnenzak kan hij misschien nog in.
  • Werkt goed samen met dockingstation en laptop/computer
  • Veel verbindingsmogelijkheden (Wifi/Bluetooth/G3/GPS)
  • Grote accu (kan er rustig 2 dagen mee werken)

Minpunten

• Niet intuitief/gebruiksvriendelijk (kan aan mijn begrek aan ervaring met smartphones liggen)
  • Niet stabiel: loopt gemakkelijk vast
  • Opstarten is niet heel snel.
  • Snelle vergrendeling, zelfs in dockingstation.
  • Geen laadmogelijkheid via USB-poorten.
  • Laad traag op (50% in 4 uur)
  • Altijd handsfree of via headset moeten bellen.

Aanleiding overstappen van telefoon naar smartphone:
Vanaf het moment dat ik wist dat ik een regio-funtie zou krijgen vanuit m'n werk, wist ik eigenlijk ook dat ik een nieuwe telefoon wilde: een clam-shell (E770) van 5 jaar oud heeft nou eenmaal minder functionaliteits dan de huidige smartphones.

Waarom de Samsung Galaxy Tab?
Ik wil kunnen bellen Ún internetten, Ún officeapplicaties gebruiken. Een laptop, tablet, of een notebook zou een optie zijn geweest, maar daar kan je weer niet mee bellen. De meeste smartphones hebben een scherm van max. 4,2" en, als 17" gebruiker, is dat toch wel heeeeeel klein. Daarnaast heb je dan ook meestel een klein tot zeer klein toetsenbordje, of het zit zelfs in je scherm verwerkt.
Goed, 7" is voor een telefoon weer erg groot, en toegegeven, het staat niet heel charmant zo'n apparaat aan je oor (en dat gaat ook niet: de speaker maakt dat hij altijd handsfree belt). Je hebt dus zeker 'n (draadloze) headset nodig.

Aankoop en uitpakken:
Ik heb hem 2e hands gekocht, samen met een groot aantal accessoires:
* de Tab zelf (eerste reactie: wat is 'ie groot!)
* Samsung dockingstation/toetsenbord
* Samsung bluetooth headset met oplader
* headseat met jack-plug
* usb-kabel (tevens oplaadkabel indien in bijbehoren stekker gestopt)
* leren beschermhoes
* 2 mini-cd's met Kies (het programma van Samsung waarmee je de data op de Tab kan beheren)
* boekjes: quickstart guide en mono headset guide

Gebruikservaring:
Ik heb een behoorlijke achterstand in kennis en ervaring met smartphones, en de Tab is wel redelijk, maar niet heel erg gebruiksvriendelijk/intiutief. Voor veel dingen heb ik behoorlijk lang moeten zoeken (aansluiten op de laptop, bestanden uitwisselen, internetinstellingen) en een aantal functies heb ik simpelweg nog niet gevonden (bijv. snelkoppeligen naar folders maken op je "bureau-blad"). Aan het invoeren van extra app's heb ik me nog niet gewaagd.
Hoewel ik ondertussen op lokatie prima 'n Word- of Execlbestand kan openen, is het nog lastig om deze te bewerken.

Er zit een zelf-leerprogramma op, maar omdat ik het "swypen" niet onder de knie krijg, kom ik daar niet verder: ik kan dit onderdeel niet skippen.

Ik heb al een aantal keer het apparaat vast laten lopen, waarbij ik me echt af vraag "waarom?". Het zijn niet echt vreemde dingen die ik doe (knippen/plakken van folders).

Mijn vorige Samsung had een aantal opties die deze niet had (bijv. bij de wekker, zelf geluid kiezen en volume laten toenemen) en al zijn het kleinigheden, die functies mis ik best.

Als laatste: ik vind het heel jammer dat hij zichzelf zo snel vergrendeld, zelfs als hij in z'n dockingstation staat. Ook kan hij zich niet opladen via de usb-poort of via z'n dockinstation. Het dockingstation zelf is dan weer redelijk geniaal: het vergroot het gebruiksgemak van de Tab erg. Je hoeft de Tab niet vast te houden (of ergens tegen aan te zetten, met het risico dat hij omvalt), je kan gemakkelijk op je laptop en PC tegelijk werken (bijv. als je instellingen wil wijzigen) en omdat het dockingstation zo klein is, kun je 'm ook gemakkelijk mee nemen.

Conclusie:
Gaandeweg kom ik steeds verder en ik moet zeggen: het is een erg leuk speelgoedje, met veel praktisch nut. Ik ben over het algemeen erg tevreden.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 7" 3G 16GB Wit?

Het pluspunt "Praktisch: telefoon en tablet in 1" en de minpunten "Altijd handsfree of via headset moeten bellen", "Niet stabiel: loopt gemakkelijk vast", "Opstarten is niet heel snel" en "Niet intuitief/gebruiksvriendelijk" spreken elkaar redelijk tegen!

Hoe kan een apparaat met zoveel minpunten nog 4 van de 5 sterren van jou krijgen??? Dat snap ik dus niet!
Omdat ik de functies gecombineerd met 'n 7" scherm wel heel prettig vind, en daarmee word voor mij de negatieve punten meer dan gecompenseerd.

Ik kan goed "leven" met de dingen die 't apparaat vind dat ik niet "mag" doen (want dan loopt hij vast) en ben heel blij met de dingen die hij wel kan doen. Bijv. dat hij traag oplaad: 't maakt me niet heel erg uit, omdat ik nu al 2 dagen doe met m'n batterij, Ún deze nog voor ruim 90% vol zit. Dat ik daarvoor zelf erg goed moet opletten welke functionaliteiten ik open of aan laat staan (bijv. blue tooth of gps) vind ik dan weer niet erg.

Ik kan me wel voorstellen dat iemand die z'n telefoon dagelijks leeg maakt, het wel erg vind als hij traag oplaad.

Vandaar dus m'n 4 sterren.