Fujitsu P27T-6 IPS Wit Review

salival 14 juni 2011, laatste update op 17 november 2011, 3.192 views

Fujitsu P27T-6 IPS Wit

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Uistekend en makkelijk instelbare voet
  • Instelbaarheid

Minpunten

• Ik ben nog geen echt slechte eigenschappen tegen gekomen.

Ik zal het kort houden. Voor een zeer uitgebreide review verwijs ik naar de review van prad.de welke dit scherm uitvoerig heeft getest. De review is in het Duits. Voor de Engelse versie moet nog betaald worden.

Dat gezegd hebbende door naar mijn ervaring tot nu toe.

Rivalen
Ik was op zoek naar een betaalbaar 27” ips scherm. Op het moment zijn de 2 meest betaalbare monitoren de Dell U2701 en deze Fujitsu P27T-6.

Met de Dell had ik al enige ervaring via mijn werk, waar ik er dagelijks mee werk. Dit scherm is een degelijk scherm. Er zijn echter een aantal dingen die me wat minder aanstaan. Het eerste punt s het ontwerp. Hoewel ik het scherm niet lelijk wil noemen is het ontwerp nogal ruw, zowel wat betreft gebruikt materialen als de stijl. Verder lijkt het alsof de backlicht het niet consistent doet aangezien je aan de rechterzijde van het scherm de helderheid zo nu en dan ziet verspringen. Na wat rondkijken op internet blijkt dat meer mensen daar last van hebben.

Dan nu waarom ik voor dit scherm heb gekozen.

Design
Het design van de Fujitsu is eenvoudig maar elegant te noemen. Er zijn geen rare keuzes gemaakt en alles zit op een plaats waar het thuis lijkt te horen.
Het OSD is zeer duidelijk en ziet er mooi uit. Alles is makkelijk te vinden en is in te stellen in 17 talen.

Techniek
Het paneel is het zelfde als in de Dell en de Apple Cinema Display. Dit is een paneel met uitstekende kleurweergave. Het scherm komt, net als de Dell, gekalibreerd uit de doos. Later heb ik het met een Spyder 3 en DispcalGui gekalibreerd en het verschil tussen de fabriekswaarden en de gekalibreerde waarden is zeer klein. Het scherm ondersteunt de volledige sRGB en 95% van de aRGB kleurruimten. In het menu zijn presets voor sRGB, 6500K, 7500K, 9300K, Adobe RGB, Native en gebruikerskleur. Verder zit er een zgn. D-Mode in welke bedoeld is voor de weergave van medische documenten met de DICOM standaard.

Het is een helder scherm. Ik gebruik het standaard op de Eco stand welke de helderheid terug brengt tot 35%. Dit is altijd nog zeer goed bruikbaar voor de meeste taken. Verder heeft het scherm een lichtsensor boven op de rand zitten welke de helderheid kan aanpassen afhankelijk van het omgevingslicht. Dit werkt wat minder als je er een lamp boven hebt hangen, maar de schakeling tussen de verschillende helderheids standen is traploos.

Het scherm heeft wel wat minder ingangen dan de Dell, maar aangezien ik toch maar één ingang nodig heb zijn de 2 DVI, de HDMI en de displayport meer dan voldoende. Verder heeft het scherm ingebouwde speakers welke ik niet gebruik en een 4 poorts USB 2.0 hub.

Ik heb ook voor dit scherm gekozen omdat het de ware framerate kan weergeven. Bij de Dell is de verversingssnelheid altijd 60HZ. De Fujitsu schakelt bij 24fps ook werkelijk naar 24Hz. Verder is de overdrive net iets minder agressief dan de Dell. Het scherm is zeer goed bruikbaar om op te gamen zonder overduidelijk ghosting en dergelijke. Ik had hiervoor een 22” Samsung met een tn paneel en een 2ms reactietijd. Hoewel de Fujitsu “maar” een reactietijd heeft van 6ms is deze duidelijk vloeiender.

Of je nou dit scherm of de Dell kiest, in beide gevallen haal je een goede monitor in huis. En wil je er zeker van zijn dat je een werkende monitor krijgt dan zou je hem van te voren kunnen laten controleren op dode pixels bij winkels die zo’n service aanbieden. Je bent dan natuurlijk wel iets duurder uit, maar dan weet je zeker dat je een werkende monitor krijgt.

Dit is mijn eerste review. Als je nog iets wilt weten over dit scherm dan kun je uiteraard een reactie achterlaten. Ik zal dan kijken of ik het kan beantwoorden.

edit: link naar engelstalige review op Prad.de toegevoegd.

Heb jij ook een Fujitsu P27T-6 IPS Wit?

Ik ben ook op zoek naar een goed, betaalbaar, wide gamut scherm, maar wil geen Dell en ben nu naar deze Fujitsu aan het kijken.

Hoewel Prad zeer positief over de monitor was, meldden ze ook dat de helderheid van het scherm verre van uniform was; in een van de hoeken waren de afwijkingen zo groot dat men met het blote oog een verandering van witwaarden kon vaststellen. Die afwijking kostte de monitor de hoogste Prad waardering. Ik vroeg me af in hoeverre jouw scherm hier last van heeft.

[Reactie gewijzigd door levdr op 15 juli 2011 16:50]

Misschien wat laat voor jou, maar voor eventuele andere geïnteresseerden:

In het dagelijks gebruik zul je er niet veel van merken. Alleen bij een geheel zwart scherm heb je een zeer lichte waas in de hoeken. Deze waas word minder als je van kijkhoek verandert.

Maar zo als al zei ervaar ik geen hinder van eventuele helderheids non-uniformiteit in het dagelijks gebruik.
bij winkels die zo’n service aanbieden.
Bij nederlandse wet (koop op afstand) ben je als consument beschermd met 14 dagen afkoelperiode na online aankoop. Een dode-pixel garantie is vaak een garantie die je al hebt en is dus eigenlijk geld aftroggelen. Zeggen ook degenen die bij een webshop hebben gewerkt...
Ik had in dit geval verhalen gehoord van mensen die meerdere exemplaren hadden die DOA waren. Bij de garantie die ik gekozen had werd de monitor van te voren op dode pixels gecontroleerd. Ik geloof dat de eerste monitor bij de winkelier DOA was en zij dus een nieuwe moesten bestellen, maar dat weet ik niet zeker meer.

Voor de standaard 'dode pixel garantie' zou ik ook niks extra betalen.

[Reactie gewijzigd door salival op 14 september 2013 01:23]

Op het moment heb ook ik dit Fujitsu beeldscherm in gebruik. Naar mijn mening bestaat de perfecte monitor niet (mijn eisen liggen zeer hoog), maar als ik na 4 monitoren verder te zijn uiteindelijk deze daadwerkelijk in gebruik heb genomen, zegt dat genoeg over het scherm :)

Zoals Salival al zei heb ook ik geen hinder kunnen ondervinden van de volgens Prad.de matige helderheidsverdeling. Al voor de aankoop was ik hier al van op de hoogte en ik hoopte dan ook met mijn kritisch oog geen hinder hiervan te ondervinden.

Wel is het inderdaad zo dat op een volledig zwart beeld vooral de onderste rechterhoek iets lichter is. Bij IPS panelen vertonen de hoeken van de monitoren (als je heel dichtbij zit, zoals ik) in het zwart altijd afwijkingen. Dit komt door het bekende IPS whiteglow effect wat opduikt bij verticale en diagonale kijkhoeken. Met het te dicht op het scherm zitten bekijk je de hoeken van het scherm al onder een letterlijke kijkhoek, waardoor dit effect ontstaat.

Indrukwekkend is dat dit het enige 27" IPS scherm is die ik kan beschouwen als een goede alleskunner zelfs als we een vergelijking met de Dell maken!

- Goed afgestelde kleuren in sRGB of 6500k modus met een duidelijk betere Gamma waarde dan de Dell.
- Goede kijkhoek
- Goede responstijd (minder overdrive artifacten dan Dell)
- Lage inputlag (maar 16ms tov 24ms bij de Dell)
- Goede upscaling en herkenning beeldsignalen voor externe apparatuur (groot probleem bij de Dell, zie Prad recensie)

Vooral de combinatie van IPS, goede reactietijd en maar 16ms inputlag gecombineerd met een hoogkwaliteit upscaling vind je niet. Dit maakt gamen op het scherm met de PC of een externe console (heb een PS3 erop aangesloten) heel goed mogelijk met een hoge beeldkwaliteit. Deze combinatie is zelfs moeilijk tot niet te vinden in de TV markt.
Vraagje, als je alleen je displayport of hdmi aansluit, heb je dan wel beschikking over audio, of ben je verplicht de 3.5mm jack aan te sluiten?
Audio werkt ook gewoon via DP en waarschijnlijk dus ook via HDMI.