Specificaties Single core @ 2,2GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon 64 3500+ Tray Review

kasperkb 5 maart 2007, 1.663 views

AMD Athlon 64 3500+ Tray

Pluspunten

• presteert goed in games
  • stabiel

Minpunten

• klokt matig over

AMD Athlon 64 3500+ (Venice) tray

Aanschaf

In maart 2006 heb ik deze processor (in combinatie met een geheel nieuw systeem) aangeschaft bij de webshop azerty voor ¤ 174,00. Ik heb op dat moment gekozen voor deze cpu omdat ik verwachtte dat deze goed zou presteren in games (voornamelijk counter-strike source) en omdat ik verwachtte dat deze goed zou overklokken.

Prestaties

In vergelijking met mijn vorige systeem (gebaseerd op een AMD Athlon XP 1700+) presteert de 3500+ naar verwachting wat betreft het draaien van games. Echter is het verschil bij normaal gebruik (lees: internetten, typen, muziek luisteren, films kijken etc.) tussen de 1700+ en 3500+ minimaal.

Betrouwbaarheid

Vanaf de installatie tot nu heeft deze processor geen problemen gegeven. Buiten bepaalde overklokgerelateerde stabiliteitsissue's is de cpu uiterst stabiel.

Overklokken

Aangezien ik mijn 1700+ zonder moeite naar 2400+ overklokte terwijl ik de onderdelen kocht zonder "overklokoogmerk", verwachtte ik mijn 3500+ toch aardig op zijn staart te kunnen trappen icm goed geheugen en dito aircooling. Om het in 1 woord te zeggen: "ditvieltegen!"

In eerste instantie dacht ik dat mijn moederbord de bottleneck zou vormen omdat ik de FSB niet hoger dan 236 kreeg. De CPU bleek echter de limiterende factor. De Vcore moest van 1.40 naar 1.60 (39C stressed) om de CPU bij een FSB van 229 prime stable te krijgen. De kloksnelheid die ik kon halen was zodoende slechts 2519Mhz. Een overklok van 14.5% vind ik ronduit teleurstellend.

Reflectie

Achteraf bekeken vind ik het jammer dat ik niet even heb gewacht met het kopen van een nieuw systeem omdat niet veel later de prijzen van de singlecore AMD's hard daalden en omdat ik zo de veel beter klokkende core2duo's ben misgelopen.

Toch is het gewoon een goede processor @stock en aangezien deze nu ontzettend goedkoop is kan ik deze processor nog aanraden voor de budgetgamer die niet overklokt.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 3500+ Tray?

Heb mijne op 2662 MHZ draaien met 1,55v en een FSB van 242. Artic 64pro houdt hem op 50c max (prime95 stabiel). Geheugen ook op 242mhz Corsair RAM, echter moet command rate wel op 2T zetten, anders is het niet game stabiel (windows is wel stabiel op 1T en prime95 is ook 3 uur stabiel hierop). Begrijp niet echt hoe dat zit?
Weet iemand toevallig een verklaring hiervan?
Toen was het voor dat geld een goede processor.

Tegenwoordig is hij spotgoedkoop en daarom nog steeds een goede processor. De AM2 variant dan wel. Is geschikt voor elk budget pc'tje.
En op 2500-2600 mhz is hij op dit moment snel genoeg voor elke game, heb je geen core2duo voor nodig. Die heeft voornamelijk meerwaarde in benchmarks en games die nog niet uit zijn. Alleen is een 3700 wel een betere keus aangezien die even duur is, maar wel 1 MB cache heeft en zeker zover klokt.
nou ja 2500mhz op dat voltage is best belabbert
Daar is vast meer uit te halen of het is toch de schuld van het moederbord. Ik geloof niet dat je nu al alle schuld bij de cpu kan leggen, ook al ben je nu wel iets hoger door de cpu vet te overvolten.

@timmetje een veeleisende game dan cker :P,
msschien kan een andere geheugen tweak nog wel iets verhelpen. Weet niet welk bord jij gebruikt?
1t is eigenlijk wel zo leuk met ddr1 (ze zeggen =equivalent aan 20mhz)
probeer ook es andere tools als superpi(mod) Prime en occt.
Was vergeten te vermelden. Het is een Asus A8N-E mobo. Mijne is 2662mhz prime95 stabiel voor bijna 4 uur met 1T. (heb niet meer verder gegaan). Alleen in gamen crash het en bij 2T is alles stabiel.
De cpu is niet nodig bij internetten en typen ect,
Een dual core kopen alleen voor benchmarks is weggegooid geld.
mijn 3500+ venice haalt ongeveer dezelfde snelheid, ook al zet ik de vcore op 1.6v, voor games heb je een goede GPU nodig, kijk bij de futuremark 06 alleen naar de HDR en SM2, dat zijn gwoon de realistische scores.
@ Iedereen - bedankt voor de reacties

@ yori1989 - een jaar na aankoop een survey, tja het heeft zijn voordelen en zijn nadelen

@ anathema - precies!

@anton121 - Ja ik heb dividers gebruikt op de limiet te zoeken, ik heb nu echter mijn cpu op 226x11(=2486) en mijn geheugen 1:1 op 2.5-3-3-8 1T.

@Timmertje - geen idee, maar ik heb ook soms het idee dat prime dan wel je cpu stressed, een game als bv oblivion stressed je cpu, geheugen en gpu tegelijk.

Oh ja mijn temps met arctic 64 pro ben ik wel tevreden over - op 1.6v max 39C (<30C idle) en op stock 5 graden lager nog.
hee

ik heb nog een vraagje.
hoe heb je hem overgeclokt..
heb je dat via de bios gedaan of via tool..
En daar kom je nu mee ?

Tevens zeg je dat je de processor niet hebt gekocht om hem op zijn staart te kunnen trappen, maar toch weer wel.
Als je cpu matig overclockt daar koop je hem niet voor.
Als dat tegen je verwachtingen in gaat, tjah... Who cares ?

Dat je nu voor die prijs een C2D koopt..... Wat doet dat er toe ? Het was een goede processor voor zijn prijs...

Niet echt een betrouwbare Survey imho..
Hij zegt toch hem juist wel op zijn staart te willen trappen? En aangezien Venice processors bekend staan dat ze goed overklokken kan ik me voorstellen dat het tegenvalt, dus wat is er mis mee dat te zeggen.
Vindt het wel een duidelijke survey.