Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit - Reviews

Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit Review

kakanox 14 juni 2011, laatste update op 14 juni 2011, 624 views

Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit

Pluspunten

• compact
  • veel functionaliteit
  • net uiterlijk voor weinig

Minpunten

• bouwkwaliteit
  • betrouwbaarheid

In Februari kreeg ik i.v.m. wijziging in werk de behoefte aan een smartphone, en kocht een goedkoop los toestel (nieuw): De Xperia X8.

De specs kwamen goed overeen met mijn eisen: Android, WiFi, GPS, 3,5mm jack (gebruik 'm ook als autoradio) en de mogelijkheid tot snel internet via mijn aanbieder.

Om een lang verhaal kort te houden ben ik - net als de andere reviewers hier - erg tevreden over de functionaliteit van mijn toestel: Het werkt vrij vlot en de software is vrij stabiel. Eens in de zoveel tijd besluit ie spontaan opnieuw op te starten, zo nu en dan loopt - ondanks de installatie van een appcloser - het geheugen vol (herstart 'm inmiddels zelf braaf aan het begin van iedere week). Daarmee is zo'n Androidtoestel wat minder stabiel dan m'n ouwe trouwe Nokia 6021, maar hij kan gelukkig ook wat meer! Daarnaast is het toestel nooit langer dan een minuut onbruikbaar en is er nog nooit wat misgegaan tijdens het bellen, dus heb ik hier geen problemen mee.

Wat me echter wel begint te irriteren is de bouwkwaliteit: Al na een paar maanden gebruik kraakt de 3.5mm jack (op te lossen door een beetje te wiebelen met de stekker) en - erger - vaak weigert het toestel simpelweg op te laden! Met zo'n Nokia als hierboven beschreven is dat niet zo'n heel groot probleem, die doet 't namelijk gewoon 5 dagen zonder opladen.
Een smartphone als de Xperia X8 moet je met een regelmatige auto-update van de e-mail en twitter, ca. 20 min bellen per dag en een sporadische sms echt dagelijks voltanken, anders is ie op de 2e ochtend leeg! Ga je navigeren en ondertussen ook nog muziek afspelen in de auto... ik heb een extra Micro-USB kabel gekocht en d.m.v. een omvormertje aangesloten in m'n auto, zegt dat genoeg?
Je hoort me niet klagen over dit stroomverbruik, het hoort nu eenmaal bij smartphones en zolang ik niet met een backpack voor m'n telefoon (a la iPhone) door het leven hoef om een dag door te komen ben ik tevreden. Het wordt alleen wel vervelend als het apparaat in kwestie besluit geen stroom meer te lusten.

Binnenkort ga ik dus het garantietraject van Sony Ericsson in, in de hoop dat men dit toestel weer tot leven kan weken. Na wat ervaringen met andere electronische apparaten i.c.m. garantie vrees ik dat het verstandiger is om vantevoren alvast een nieuwe te kopen, maar de tijd zal het leren.

Ik houd jullie op de hoogte!

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit?