Specificaties Laser printer (Kleur) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung CLP-320N Review

MasterGNewbie 14 juni 2011, laatste update op 14 juni 2011, 1.172 views

Samsung CLP-320N

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • mogelijkheden (netwerk)
  • prijs

Minpunten

• 1 papierlade (alleen een minpunt als je met enige regelmaat andere formaten/papiersoorten wil gebruiken)
  • niet dubbelzijdig printen

Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Erg leuke, compacte kleurenlaserprinter met netwerkfunctionaliteit. Instellen (via het netwerk) fluitje van een cent met de meegeleverde software, dit kan werkelijk iedereen. Daarna natuurlijk meteen even de nodige prints er uit sturen:
van tekst had ik al gewoon verwacht dat dit er mooi en strak uit zou zien, iets wat ik bij inktjet nooit helemaal mooi heb gevonden.
Maar bij kleur/grafische objecten ben ik aangenaam verrast. Nu gebruik ik voor foto's doorgaans de fotoprinter, maar met een goede kwaliteit (foto)papier zouden ook de laserprints gewoon aan de muur kunnen.
De printer is inderdaad zoals beloofd vrij stil. De enige functie die ik graag nog had gezien was dubbelzijdig printen, maar voor dit geld kun je niet alles krijgen.
Klein prettig extra voordeel: kunnen printen met mn Samsung Galaxy S2, toch wel makkelijk als je niet eerst je laptop/pc hoeft aan te zwengelen.

Heb jij ook een Samsung CLP-320N?

Is er zelfs geen mogelijkheid tot handmatig dubbelzijdig printen? Misschien verre van ideaal en praktisch, maar ter verduidelijking misschien voor toekomstige lezers. ;)

Als je de aankoopprijs als positieve eigenschap vermeld, mag je ook de hoge tonerkosten (althans voor kleur) als negatieve eigenschap plaatsen.

Een kleine schatting (op basis van de al goedkope prijzen van 123inkt.nl en de tonercapaciteit volgens die ISO-normen):

Zwart = 36,25 / 1.500 = +/- 2,4 eurocent per blad
Kleur = (3*33,50) / 1.000 = +/- 10 eurocent per blad

Reken daarbij dat je bij foto's wel veel meer dan 5% (iso-norm) bedekt van je blad met inkt, dus de printkosten voor kleur zijn hoog. Zelfs een goedkope (weliswaar inkjet) printer van HP verbruikt maar +/- 6,1 cent (HP Deskjet 3000; = 20 / 330).

Als je dus veel kleur afdrukt ben je beter af met een iets duurdere kleurenlaserprinter. Aankoopprijs mag misschien hoger zijn, maar op lange termijn win je dit direct terug via de veel lagere printkosten. Daarbij heb je dan waarschijnlijk automatisch duplex (=dubbelzijdig) printen standaard ingebouwd.
De trend van goedkope aankoop, dure inkt is ook al overgeslaan naar laserprinters. Tot mijn grote spijt.

In jouw geval, gebruik je voor kleur (en foto's) je inkjet fotoprinter en is dit waarschijnlijk van minder belang. Wil het gewoon vermelden voor andere ge´nteresseerden.

[Reactie gewijzigd door c-mattic op 14 juni 2011 09:40]