Arctic Freezer 64 Pro Review

Cassie789 13 juni 2011, laatste update op 13 juni 2011, 705 views

Arctic Freezer 64 Pro

Pluspunten

• Goed koel vermogen
  • De prijs
  • Lawaai idle

Minpunten

• Installatiegemak
  • Lawaai load

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Inleiding:

Ik heb deze koeler in 2009 aangeschaft bij Azerty voor 17 euro als vervanger voor mijn AMD stock cooler op mijn Athlon 64 X2 4000+. Deze had een 3-pins stekkertje terwijl mijn moederbord alleen 4-pins kon regelen. Deze koeler was goedkoop, zag er niet slecht uit, en had een aardig koelvermogen. Later (lees: nu) is deze koeler ook nog in gebruik voor de Phenom II X4 955.

Eerste indruk:

Nog nooit had ik een aftermarket koeler in mijn PC gehad, toen ik hem eruit haalde vond ik hem daarom ook zeer groot vergeleken met mijn AMD stock cooler. De koeler zat ingepakt in een compacte kartonnen doos en werd vastgezet door plastic. Er zat ook een boekje met installatie instructies bij. Aan de koeler zaten brackets vast waarmee ik hem op het moederbord zou moeten gaan bevestigen. Onderop de koeler zat Arctic Cooling MX2 koelpasta aangebracht onder een stukje plastic dat je eraf moest halen. Deze pasta is later bij mijn X4 955 vervangen voor Arctic Silver 5.

Installatie:

De installatie ging de 1e keer vrij lastig, de 2e keer ging het een stuk makkelijker. De bedoeling is om de brackets om de door AMD geplaatste klipjes op het moederbord te plaatsen. Wanneer ze hier omheen zitten is het een kwestie van de koeler vastklikken met een hendel. Wanneer dit gedaan is zit hij muurvast.

Resultaten:

Nadat ik de koeler had aangebracht vond ik hem zeer stil, vooral op de minimale toeren. Op de maximale toeren is hij vrij duidelijk aanwezig, maar niet storend aangezien mijn videokaartkoeler meer lawaai maakt en ik verder altijd muziek aan heb. De volgende resultaten werden bereikt met deze koeler:

AMD Athlon 64 X2 4000+ (2.1Ghz)

Stock: Idle 38 graden, Load 48 graden.
Overclocked @2.8Ghz: Idle 40 graden, load 55 graden.

AMD Phenom II X4 955 BE (3.2Ghz)

Stock: Idle 32 graden, load 50 graden.
Overclocked @3.8Ghz: Idle 32 graden, load 55 graden.

De resultaten van de AMD Phenom II X4 955 werden bereikt met Arctic Silver 5 koelpasta.

Conclusie:

De Arctic Cooling Freezer 64 Pro heeft me verrast met de goede resultaten die ik geboekt heb. Een overclock van 600 en 700Mhz met dit koelertje zonder te hoge temperaturen is met deze koeler prima haalbaar. Wel zul je een goede airflow in je kast moeten hebben om de warme lucht af te voeren. De koeler is goedkoop, niet al te groot en ziet er naar mijn mening vrij goed uit. Bovendien maakt hij niet te veel lawaai. Kortom een leuke koeler voor weinig geld.

Foto's komen eraan!

• Kingston ValueRAM 667Mhz 2GB
  • ATI Sapphire Radeon HD4670
  • AMD VTX3D Radeon HD6850
  • Windows 7

Heb jij ook een Arctic Freezer 64 Pro?

Hoe is het lawaai in verhouding tot de stock cooler?
Heb ik niet op kunnen testen aangezien mijn stock altijd op 100% draaide.
Hai, (ik weet dat deze review van lang geleden is maar toch een vraag)
Hoeveel bedoelde je precies met lawaai onder load? Een kamaraad van mij heeft een kleine game pc met een fx6300 en de stock cooler die erbij hoort. Deze klinkt als een kleine straalvliegtuig als hij Metro Last Light speelt. Zal dat ook het geval zijn met deze cooler, of zou dit een flinke vooruitgang worden?
Het lawaai onder load stelt bij nader inzien niks voor. Je hoort hem nauwelijks, zelfs niet bij een 3.7GHz X4 955. Niet te vergelijken met een stock cooler.