Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

Peatsmoke 16 januari 2013, 24.453 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• Hardware
  • Schermkwaliteit
  • Stabiliteit
  • Opnamekwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Design
  • Installatie van custom-roms mogelijk

Minpunten

• Bloatware niet te verwijderen (standaard)

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van mijn eerste smartphone met het Android besturingssysteem. In het verleden heb ik een WindowsMobile telefoon gehad en daarvoor waren Nokia's mijn favoriete toestellen.
Voordat ik tot koop overging van het toestel heb ik eerst allerlei producten vergeleken, waarbij ik ook gekeken heb naar iOS- en Windows Phone-toestellen. Na het lezen van verschillende reviews, forums en andere informatiebronnen, viel Windows Phone al snel af. iOS volgde al snel daarna. Dit had overigens niets te maken met de stabiliteit en kwaliteit, maar alles met de policy van de producent, met betrekking tot software van derden.

Algemene beoordeling
Toen ik het toestel kocht, in combinatie met een Vodafone abonnement, moest ik daarvoor inschrijven. Het was voor het eerst dat ik 'in de rij stond' voor een telefoon. Gelukkig hoefde ik maar drie daagjes te wachten totdat ik mijn toestel geleverd kreeg. De eerste serie, die door VF uitgeleverd werd, was voorzien van het zogenaamde Sensationpakket. Hierin zaten enkele wall-papers, wat ringtones en wat videootjes, die ik na downloaden en uitpakken niet eens geïnstalleerd heb. Let op dat je, bij aanschaf, een verzegelde doos hebt, zodat je zeker bent dat het toestel ongebruikt is. (Er dient een zwart zegel op de doos te zitten waarop een Engelse tekst staat dat het zegel niet verbroken mag zijn).
De verpakking van de telefoon was een aangename verrassing doordat de verpakking klein was, maar toch alles in zich had om meteen aan de slag te gaan. Het toestel werd geleverd met een standaard 1650 mAh batterij, één USB-micro kabel, één 5V (700mAh) lichtnetadapter, in-ear hoofdtelefoon en een snel-starters-gids. Een uitgebreidere gebruiksaanwijzing is, als download, van internet af te halen. Hierin staan een aantal essentiële zaken, zoals het feit dat de accu voor eerste gebruik opgeladen moet worden, maar ook allerlei andere zaken die van belang kunnen zijn. http://downloadcenter.sam...Rev.1.0_110504_Screen.pdf
Ik had de gebruiksaanwijzing in ieder geval voordat ik het toestel al had, grondig bestudeerd, waardoor ik eerst de batterij opgeladen had voordat ik ermee aan de slag ging. (Op zich was dat makkelijk omdat ik een hele avond weg moest nadat ik het toestel afgehaald had bij de VF shop). Op het display en op de achterzijde van het toestel zat beschermende folie, die ervoor zorgde dat het toestel en het scherm krasvrij was toen ik het kreeg.

Hardware
De 1.2 GHz Exynos dualcore processor, maar zeer zeker ook het 4,3" S-AMOLED+ scherm met een WVGA (800 x 480 pixels) resolutie, was voor mij de belangrijkste reden om dit toestel te kopen. Op dit moment is het 'op papier' het snelste toestel dat te krijgen is. Benchmarktesten laten ook zien dat de theorie ook praktijk is. Het toestel beschikt over 1 Gb RAM-geheugen, waar in de praktijk ongeveer 200 Mb vanaf gesnoept wordt door het kaal draaien van Androïd.
Het interne opslaggeheugen is 16 Gb (of afhankelijk van het type 32 Gb), dat met micro-SDHC kaarten uitgebreid kan worden tot 32 Gb, waardoor je dus in het totaal over 48 of 64 Gb opslaggeheugen beschikt.
Het toestel is voorzien van een quadband gsm-functionaliteit op 850, 900, 1800, 1900 MHz-band met GPRS, EDGE, HSDPA / HSUPA.
Verder is het voorzien van USB (2.0), Bluetooth (3.0), WiFi (802,11 a/b/g/n), FM-radio en WAP.

Bereik
Het GSM bereik in Nederland en Duitsland (de landen waar ik het toestel tot op heden getest heb) is gewoon goed te noemen. Bij experimenten met andere ROMS blijkt hier zowel nog wat verbetering haalbaar te zijn, maar er zijn ook custom-roms die het bereik verslechteren. Kijk hiervoor naar de desbetreffende forums op XDA-developers.
Update 14/06/2011:
Een groot voordeel vind ik persoonlijk het feit dat de telefoon, binnen bereik van een WIFI-netwerk (bijvoorbeeld thuis) overschakelt naar dit netwerk voor het dataverkeer. De verbindingen zijn (meestal) beter en het gaat niet ten koste van de maandelijkse limiet van je mobiel abonnement.

Accuduur
Over het algemeen is de accuduur gewoon voldoende, maar afhankelijk van het gebruik, de geïnstalleerde ROM en het GSM-signaal, kan het zijn dat de accu na één dag leeg is. Een echt objectief oordeel kan ik hier nog niet over geven omdat ik de telefoon in de huidige fase nog veel meer gebruik en belast dan onder normale omstandigheden.
Update 14/06/2011:
Nu ik het toestel iets meer praktijkgericht begin te gebruiken, ontdek ik dat de batterij voor mij meer dan voldoende is. Op dat punt ben ik dan ook steeds meer geneigd om de waardering van voldoende naar goed te wijzigen
Update 21/06/2011:
Inmiddels heb ik het toestel een week of drie in mijn bezit. Doordat ik het toestel intensief gebruik en vooral veel bezig ben met het installeren en testen van verschillende custom-roms en kernels, wordt het toestel veelvuldig opgeladen en ontladen.
Wanneer ik het toestel op een normale manier gebruik (voor mij is dat ongeveer 20 minuten bellen per dag, een uurtje online ben, automatisch updates van mail ed binnen haal), heb ik aan het einde van de dag nog ruim voldoende spanning over.
Over niet al te lange tijd, denk ik ruim twee dagen uit te komen me een volledig opgeladen batterij, dus de waardering is veranderd van "voldoende" naar "goed".

Gebruiksgemak en scherm
In één woord: GEWELDIG! De ultra-snelle processor, het op Linux gebaseerde besturingssysteem, de apps die allemaal lijken te werken maken het gebruik van het toestel tot een waar feest. Het superheldere S-AMOLED+ scherm zorgt ervoor dat je zelfs in het volle zonlicht het scherm kun gebruiken.
De bediening van het scherm gaat naar volle tevredenheid: het reageert heel goed op aanrakingen, maar is niet overgevoelig. Een misser is de plek waar de luidspreker Samsung de luidspreker geplaatst heeft. Deze zit precies op het dikste punt aan de achterzijde van het toestel, waardoor geluid gedempt wordt als het met het display naar boven ligt.
Update 14/06/2011:
Een enkeling schijnt last te hebben van verkleuringen die optreden in het scherm, zoals een gele vlek of een blauwe waas. Dit wordt in sommige fora, imo behoorlijk overbelicht. Mijn Galaxy S2 heeft in ieder geval geen last van verkleuringen aan de linker zijde van het scherm of van een blauwe waas. De blauwe waas treedt bij mijn versie pas op bij extreme kijkhoeken en is dan ook normaal.
De helderheid, het enorme contrast en de mooie kleurweergave vallen meteen op en zijn een van de grootste pluspunten.

Design
Hoewel dit een discutabel punt is om in een review te vermelden, omdat het erg smaakgebonden is, wil ik toch even vermelden dat het door mij, maar ook door anderen die ik erover gesproken heb, als een mooi en elegant toestel ervaren.

Bouwkwaliteit en duurzaamheid
De bouwkwaliteit van het toestel is erg goed. De buitenzijde van het toestel bestaat uit hard en zacht kunststof, dat in ieder geval beter schokken absorbeert dan metaal.
Update 14/06/2011:
Het veel besproken batterijklepje aan de achterzijde is inderdaad erg dun en voelt niet stevig aan, maar het kunststof blijkt eigenlijk onverwoestbaar. Zelfs wanneer je lomp omgaat met het erop- en eraf halen blijft het klepje heel.
Alles kan natuurlijk kapot, maar ik heb de indruk dat de GT-I9100, zoals de Galaxy S2 officieel heet best wel tegen een stootje kan en niet meteen aan gort is als hij uit je handen of zak valt.
UPDATE 16/01/2013:
Nadat ik een andere micro-usb gebruikt had om mijn Samsung Galaxy S2 op te laden bleef de batterij-indicator aangeven dat het toestel opgeladen werd. Bovendien bleek dat de accu ook veel sneller leeg te zijn dan normaal, hetgeen te wijten was aan het feit dat 'het spaarprogramma' niet werkte doordat het toestel aangaf opgeladen te worden.
Het euvel schijn wel vaker voor te komen en heb ik op een vrij eenvoudige manier weten op te lossen door:
1) De batterij te verwijderen (IVM KORTSLUITING!!!)
2) Micro-usb schoon te maken met een tandenborstel
3) M.b.v. een stanleymesje het contact van de micro-usb naar boven te buigen (richting beeldscherm)
4) De batterij weer in het toestel te doen en volledig op te laden
5) Na het signaal 'batterij vol', de batterij eruit te nemen en 5 minuten uit het toestel te laten
6) Hierna de batterij weer in het toestel te doen en het gebruiken tot de telefoon weer aangeeft dat de batterij opgeladen moet worden.
(Stappen 5 en 6 zijn niet echt noodzakelijk, maar hiermee kan de batterij gereset worden waardoor de indicator weer prima werkt).

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Het toestel draait op dit moment op Android 2.3.3 (Gingerbread) en is erg stabiel, zeker wanneer het op de originele ROM draait.
Update 14/06/2011:
Betrouwbaarheid is een punt dat ik nog niet kan behandelen omdat ik het toestel daarvoor te kort in mijn bezit heb. De komende tijd zal ik ook met het toestel naar gebieden gaan waar mindere ontvangst is en sterk wisselende temperaturen zijn. Wellicht dat ik daarna een goede review hierover kan geven.
UPDATE 16/01/2013
Na bijna driekwart jaar gebruik, wordt het tijd voor de betrouwbaarheid van het toestel in de review te verwerken.
Het toestel heeft mij, op het usb-issue na (zoals boven omschreven), nog nooit in de steek gelaten. Ik gebruik het toestel zonder case- en inmiddels ook zonder screen-protector. In de tijd dat ik het toestel heb, is het toch al een paar keer hard op de grond terecht gekomen. Behalve wat krasjes en een klein deukje in de metalen rand heeft dat geen schade teweeg gebracht. Mijn vrouw heeft hetzelfde toestel en dat heeft ooit eens duiklessen genomen in een volle badkuip. Het heeft toen een hele tijd geduurd voordat de batterij eruit gehaald werd (na mijn thuiskomst :) ) en daarna heb ik het toestel en batterij in een bak met rijst gelegd. Aangezien het toen zomer was en lekker warm was, heb ik die bak met rijst een dag in de zon laten staan. De volgende dag de batterij erin gedaan en het toestel werkt weer als vanouds.
Verder is het scherm van mij, ook zonder gebruik van een screenprotector, nog steeds krasvrij, ondanks dat ik het toestel altijd gewoon in mijn broekzak draag, waar ook soms een sleutel bij zit.
Bovenstaande zaken werden aangehaald om de degelijkheid te onderbouwen, maar er zijn natuurlijk ook toestellen die in het water terecht komen en daarna voor altijd dood blijven.
Mijn (onze) toestellen zijn na anderhalf en driekwart jaar gebruik nog steeds prima. De kunststof achterzijde vertoond wel gebruikssporen, maar ziet er nog steeds redelijk goed uit.
Ondanks dat ik binnen een maand of drie een nieuw toestel zou kunnen 'uitzoeken', denk ik dat ik de komende tijd mijn SGS2 blijf gebruiken en dat is voor het eerst in de ruim 18 jaar dat ik een GSM gebruik!

Opnamekwaliteit
Door de 8MP camera aan de achterzijde en de 2MP camera aan de voorzijde, is het mogelijk om prima beelden te produceren op deze smartphone. Verwacht echter niet dat deze smartphone een fotocamera of videocamera kan vervangen, ondanks dat er full-HD (1920x1080 pixels)/ 30 fps. kan opnemen. Op Youtube zijn diverse voorbeelden te vinden van opnames.
De fotocamera heeft 4x zoom, die echter digitaal is. In de praktijk wordt het digitale beeld dus ingezoomd, waardoor bij verder inzoomen, de kwaliteit zichtbaar achteruit gaat.
Het grote voordeel ten opzichte van de Galaxy S is dat dit toestel voorzien is van een (enkele) LED-flitser, waardoor betere opnames in donkere omstandigheden mogelijk zijn. In de praktijk blijkt echter dat de het bereik van de flitser nogal beperkt is.
Update 14/06/2011:
De eerste series hadden last van een roze vlek in het midden van het scherm, bij het maken van foto's in lichte gebieden. Zelf heb ik hier niet echt last van gehad, maar heb ook meteen de camera-update uitgevoerd die Samsung adviseerde.

Ergonomie
Het toestel is, behoorlijk groot te noemen, ondanks dat het toestel met 8,49 mm. de dunste smartphone is op dit moment. De lengte van het toestel bedraagt 125,3 en de breedte 66,1. Het gewicht van het toestel bedraagt ongeveer 116 gram. Door de afmetingen, in combinatie met het geringe gewicht, zorgt ervoor dat het toestel niet echt goed in de hand licht, maar dat is een persoonlijke ervaring. Een hard- of softcase doet in dat geval wonderen en zorgt ervoor dat het toestel stevig vast te houden is.

Software
De Samsung Galaxy S2 is door Samsung voorzien van de eigen Touchwizz 4.0 schil. In de praktijk is dit een praktisch en goed werkende Android-schil.
Verder zijn er softwarematig een groot aantal zaken, zoals MP3-speler, agenda, kalender, mail-programma's, Twitter- Facebook- MySpace integratie, Music Hub, Game Hub, Social Hub en Readers Hub meegeleverd.
De standaard browser van Samsung heeft een prima integratie met Flash, is snel en stabiel. pagina's worden zelden verkeerd weergegeven.

Met de komst van de Samsung Galaxy S2 (GT-i9100) heeft Samsung een toestel op de markt gezet waar je voorlopig weer mee vooruit kan. Het is een strak gelijnd toestel, dat voorzien is van goede hardware die nog over te klokken is voor de toekomst.

Zie pricewatch: Pricewatch Galaxy S2

Tot Slot
Na het verschijnen van de SGS2 is inmiddels de SGS3 alweer een tijdje op de markt en staat de SGS4 alweer bijna in de startblokken.
Ik heb het toestel ruim driekwart jaar in gebruik en ben er nog steeds meer dan tevreden mee. De review is voor het laatst aangepast in janurai 2013 en het zal, tenzij er nog zaken aan het licht komen die het vermelden waard zijn, de laatste update zijn.
Gezien de huidige prijzen van het toestel heb ik de waardering daar inmiddels aangepast naar 'zeer goed'.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Mits je root hebt zou ik is met systempanel kijken wat er precies accu slurpt. Ik heb een paar Samsung apps verwijderd (alle hubs + alle soscial netwrok troep) die veel zouden verbruiken enaan het einde van de dag heb ik meestal 50% of meer over, en dat met 2 a 3 uur screen on time en dus ongeveer 12 tot 16 uur (afhankelijk van hoe laat ik ga slapen) standby tijd :)

Raak ik het toestel niet aan zou het zeker 3 a 4 dagen aan blijven!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 juni 2011 09:19]

Wellicht ff handig om erbij te zetten hoe je die apps verwijderd hebt en hoe je Root-acces gekregen hebt.
how-to root wordt volgens mij in de topics hier wel aardig besproken, vervolgens met ROOT EXPLORER (betaalde app) naar /system/apps gegaan daar op R/W gedrukt (zodat de dir niet meer read-only was maar dat ik alles kon doen dus ook verwijderen), en alles wat me niet aanstond heb ik verplaatst naar een mapje 'backup' op de SD kaart zodat ik het wel weer terug kon zetten mocht het nodig zijn. zal straks ff lijstje maken wat ik er zonder problemen uit heb gegooid, weet wel dat ik iets te veel klokken weg had gegooid waardoor ik geen wekker meer had :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 juni 2011 16:50]

Heb het zelf gedaan met Titanium pro.
Schreef het comment omdat je gegarandeerd vragen hierover krijgt.
Heb vandaag Titanium Pro gekocht (ja het bestaat nog) en een hele zooi bevroren, alvorens ik ze ga weggooien.

Van dat klokje las ik al op XDA... :*)
Hallo,
Ik twijfel zelf om het toestel aan te schaffen, daarom deze vragen.

Heb jij last van een van de bekende issues? (gele linkerkant, blauwe waas, roze vlek,...)
Deze telefoon spreekt me erg aan maar ik wil nie teleurgesteld zijn als ik mijn geld eraan uitgeef ( ik woon in belgie, dus de volledige prijs :s)

Mvg,

Florian
Heb de telefoon nu ook aantal weken in bezit, en heb wel last van de roze vlek. Deze is echter alleen zichtbaar bij het nemen van een foto, en dan eigenlijk ook alleen op een wit oppervlak. Het zou een software issue zijn met de camera, en al opgelost zijn bij een update, echter heb ik gelezen dat niet iedereen er iets van gemerkt heeft. Ik wacht dus nog even een verdere firmware update af. Maar, storend voor normale foto's is het niet.
De andere mankementen die genoemd worden heb ik geen last van, zoals velen volgens mij niet.

Verder, het batterijklepje is zeker wel flexibel. Hierboven wordt gezegd van niet, maar ik heb nog nooit zo'n flexibel klepje meegemaakt. Je kan het bijna dubbel vouwen. De dikte, of liever gezegd de dunheid, van het klepje ziet er op het eerste gezicht wel fragiel uit maar is het bij lange na niet. Over val bestendigheid kan ik niks zeggen, en ben het ook niet van plan uit te proberen ;)
De bekende issues, zoals jij die noemt zijn helemaal niet zo bekend. Er zijn enkele mensen die er 'last van hebben' en dit crossposten op diverse fora.
De gele vlek en de blauwe waas heb ik alleen maar als ik teveen gedronken heb, maar dan zie ik die overal. ;) Op de telefoon geen last van.

De roze vlek is sinds de camera-update ook een stuk minder (vrijwel niet meer) en heb ik alleen op als ik een wit vel papier fotografeer met flitser...

Niet twijfelen, je kunt dit toestel gerust kopen en geen spijt van krijgen!
Die blauwe waas is een eigenschap van AMOLED schermen, het is mij echter nog nooit opgevallen

en je moet niet de illusie hebben dat wij nederlanders korting krijgen op onze telefoons, wij betalen ze ook gewoon (via onze abo's)
standaard 1650 mAh batterij, één USB-micro kabel, één 5V (700mAh) reisadapter
Je bedoelt zeker dat de batterij 1650mAh*3.7V=6.1Wh heeft als opgeslagen energie en de reisadapter 5V*700mA=3.5W kan leveren?

Ik heb hem gisteren ook besteld. Al mensen die gebroken scherm/toestel hebben (omdat hij zo dun is)?
Telefoons breken over het algemeen niet omdat ze dun zijn maar omdat het scherm niet tegen puntige voorwerpen of druk kan.
Leuk dat je het erbij zet. De gebruikte eenheden zijn idd geen SI-eenheden, maar worden wel in de regel gebruikt en dat maakt het vergelijken makkelijker tov andere toestellen.
Kijk bijvoorbeeld maar naar de technische specs op deze site.
Ik denk dat rutgerlak bedoelt dat er 700mAh staat, wat zou betekenen dat de adapter 1 uur lang 700mA zou kunnen lever en dan 'leeg' is. Peatsmoke bedoelt natuurlijk 700mA, niet mAh.
Die van mijn is verre van stabiel! Geregeld vallen beide speakers (oorgedeelte en 'handsfree' speaker) tegelijk uit !?! En soms ontwaakt niet meer uit de slaapstand. Beide alleen op te lossen door het toestel volledig opnieuw op te starten. Ook heb ik al een aantal kaar gehad dat mij S2 spontaan ging rebooten of opnieuw om mijn (sim)pin vroeg.
Hoop dat dit met een nieuwe firmware update wordt verholpen... mogen ze tevens de battery drain bug eruit halen!
Tja, het is mijn review en gebaseerd op mijn ervaringen...
Heb zelf al eens een keer de PUK-code moeten invoeren, maar wijt dat meer aan het feit dat ik het scherm niet vergrendeld had. Mocht het nog eens gebeuren of spontaan gebeuren, zal ik het beslist opnemen in de review.
Klinkt als een defect apparaat. Lijkt me dat je nog garantie hebt dus ik zou er zeker eens mee terug gaan.
accuduur is tegenwoordig bij alle vlagschepen (duurdere gsms) slecht te noemen. Voor de reset prima review. Ik hou het bij mijn sensation maar mijn vriendin gaat binnenkort deze aanschaffen.
Klopt helemaal en na een paar dagen/ weken goed gebruik wordt de capaciteit steeds beter.
Hallo, heel goede review. Alles staat er in wat we moeten weten !
BTW over de software zijn er wel wat programma's in android market waarmee je die programma's kunt wegdoen. Wel moet je telefoon geroot zijn, maar voor Samsung is dit geen probleem. Ze hebben onlangs enkele toestellen naar de bekende developer Cyanogen gestuurd zodanig dat deze er ROMs voor kon ontwikkelen :)
Ik snap dat gezeur over het batterijklepje niet. Het is inderdaad dun, hard en niet flexibel maar als je hem op het toestel plaatst dan zit hij heel stevig op zijn plaats en kan hij niet zo makkelijk kapot. Tenzij je hem in je hand in tweeën buigt zal hij ook niet zo makkelijk kapot gaan. Een van de redenen waarom het toestel zo dun kan zijn is omdat het klepje ook zo dun is. Een dikker klepje had al gauw een paar mm extra toegevoegd.

Voor mij dus geen probleem.

Ik haal met een lading een volle dag en als ik rustig aan doe haalt hij ruim 2 dagen. Ook geen punt dus.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 13 juni 2011 22:22]

Accuduur is inderdaad snel leeg. Dagje middelmatig gebruik en hij begint al te zeuren :(
Die Led Flitser vind ik niet echt een voordeel, en helemaal niet ene enkele..
Van zo'n caliber-telefoon hadden we (nouja ik toch :p) een dubbele led flitser verwacht..

En misschien zelfs een echte flitser? :) want deze geven wel een heel veel mooier beeld als het om belichting gaat..
Ik heb de galaxy 2 een maand in mijn bezit, hij is snel en degelijk maar er zijn ook veel minpunten waar je aan moet denken voor je dit ding koopt.

Er zit geen led verklikker op, je kan niet zien of er mail is
De batterij is snel op, of je moet alles uitzetten, maar waar heb je dan zo'n ding voor.
De meegeleverde oordopjes klinken echt nergens naar, zie er mooi uit maar de kwaliteit is bagger.
Het programma Kies om je firmware up to daten doet het niet goed, updaten is een ramp, het is traag als dikke stront, een alternatief is rooten wat wel; heel makkelijk gaat trouwens met ODIN
Gorrila glas is goed maar als je hem op zijn voorkant neerlegt zit er zo krassen op, een case waar hij lomp van wordt of een sreenprotector wat weer traag werkt is echt we nodig.

je leest hier alleen maar hoe goed dit ding is, ja dat is hij, , de camera maakt mooie beelden, maar de ondersteuning van samsung laat op veel vlakken te wensen over helaas
Er is al bekend dat de ondersteuning van Samsung soms niet al te goed is met name gericht op Samsung KIES. Nou heb ik zelf nooit problemen gehad met KIES. Werkte op mijn pc, op mijn vriendins pc (die geen Galaxy S heeft en geen custom ROM erop heeft), mijn eigen en op haar laptop. Nadeel: ik heb zelf KIES niet nodig en zij alleen wanneer er een nieuwe Android versie is. Jammer dat andere mensen weer zoveel problemen ermee hebben.

LED licht is opgelost met BLN. Hier staat wat meer informatie daarover: http://www.jayceooi.com/2...bln-on-samsung-galaxy-s2/. Kijk toch voornamelijk op XDA. Bij mijn huidige custom ROM, Lite'ning, zat het er al standaard bij als het goed is.

Kijk goed wat je open hebt staan en wat niet. Samsungs meegeleverde hubs vreten batterij ook al gebruik je die niet. Let op of al je apps constant elke seconde aan het updaten zijn. Heel leuk dat je mail elke seconde wordt opgezocht, terwijl je nooit wat doet met mailtjes. Stel dan zo in dat je het handmatig vernieuwt of desnoods per paar uur.

Het hangt er van af wat voor screenprotector je koopt. Koop je de eerste de beste voor onder de 5 euro dan werkt het inderdaad niet fijn. Zie hier ook wat meer informatie: http://forums.whirlpool.net.au/archive/1684737 en sowieso op XDA kijken. Een goede screenprotector die gewoon onder de 10 euro kan kosten, maakt je telefoon niet trager, ongeacht welk merk je telefoon is. Althans dat is mijn eigen mening hierover.

Zelf gebruik ik de meegeleverde oordopjes zelden, maar die worden juist dacht ik erg fijn beschouwd door velen? Vergeleken met oordopjes van andere merken en het feit dat het standaard meegeleverde oordopjes zijn. Heb er zelf ook niet veel te klagen over. Mijn eigen SennHeisers en Sony's zijn wel beter, maar daar heb ik ook veel meer voor betaald. Met welke soort oordopjes vergelijk jij het dan?