Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Flipout Zwart Review

Mitte 13 juni 2011, laatste update op 13 juni 2011, 1.680 views

Motorola Flipout Zwart

Pluspunten

• Design is heel goed
  • Toetsenbord is heel fijn
  • Meegeleverde achterkantjes zijn fijn.

Minpunten

• Geen update naar 2.2
  • De grafische schil voegt niks toe
  • Resolutie is te laag.
  • Weinig apps ge÷ptimaliseerd op lage resolutie, wat lastig is in landscape mode.
  • Batterij-duur van is gewoon te kort.
  • Trage telefoon.

Toen ik deze telefoon voor het eerst zag op tweakers was ik bijna meteen verkocht. De design en android leek mij een hele goeie combinatie! Nouja, laat ik eerst beginnen met het goede eraan.

Deze telefoon heeft een heel apart uiterlijk. De combinatie touch-screen en toetsenbord maken het een hele aparte telefoon en dan komt daarbij ook nog dat het vierkant is en uitdraait. Zelf vind ik dit een van de meest unieke Android telefoons op de markt qua uiterlijk.
Het toetsenbord erop is echt heel fijn. Sms'en en e-mailen erop is heel makkelijk. Misschien is het lastig als je hele dikke vingers hebt, maar met de gemiddelde hand is het toetsenbord heel fijn.
Wat ik zelf een verrassing vond is dat je allemaal achterkantjes krijgt standaard. In de doos zat standaard een Zwarte, witte, oranje, blauwe en paars-roze achterkant. Als een van je achterkantjes kapot gaat of je ben de zwarte zat kun je ze altijd wisselen.

Jammer genoeg komen er veel nadelen met deze telefoon mee. Een daarvan is het Android gedeelte. Op deze telefoon staat android 2.1 en zal niet meer geŘpdate worden. Dit vind ik eigenlijk niet kunnen in deze tijd. Toen deze telefoon uitkwam was 2.2 al uit en kregen heel veel telefoons wel gewoon deze update.
Nog een nadeel in de software is dat deze de neiging heeft om op de meest onmogelijke momenten te crashen. Vooral met de standaard software die meegeleverd is.
Nog iets heel anders is Motoblur. Het is misschien heel praktisch voor sommige mensen, maar ik vind is niet de meest briljante software. Deze cosmetische laag is redelijk zwaar en voegt weinig functionaliteit toe. Het enige waar ik blij mee ben is de e-mail widget, maar dat zal met een beetje zoeken op iedere android telefoon te krijgen zijn.
Wat ook tegen wil zitten is de resolutie van het scherm. Veel apps zijn niet goed geoptimaliseerd voor deze resolutie. Dit is vooral te merken wanneer je in landscape mode werkt, wat bijna altijd is. De resolutie is ook niet fijn voor het lezen van websites. Bij bijna iedere website moet je inzoomen om het enigszins te kunnen lezen. Daardoor moet je ook vaak scrollen, omdat de browser de tekst niet aanpast. Websites zijn daardoor soms lastig te navigeren. Daar komt bij dat flash gewoon niet werkt op deze telefoon. Op een website iets zoeken op deze telefoon is niet een van de makkelijkste dingen.
Nu komt nog het ergste en dat is de batterij. Met een beetje geluk haal je de 8 uur met deze telefoon. Je moet zeker niet vergeten je wifi of bluetooth uit te zetten, want je zal hier genadeloos op gestraft worden. Ik heb echt dagen dat ik een oplader mee naar school moet nemen, gewoon omdat ik weet dat hij het niet vol gaat houden. Nu heb ik gelukkig wat battery managers erop staan. Advanced task killer en Android booster zijn must-have apps voor deze telefoon. Voor de batterij helpt het, maar ook om de telefoon een beetje bruikbaar te houden. Deze telefoon wordt heel snel heel traag. Zelfs tot op het punt dat het zelfs traag wordt met sms'en of bellen. Soms als je begint te bellen blijft het scherm gewoon zwart en denk je dat hij nog aan het laden is, maar is hij dus eigenlijk aan het bellen. Gruwelijk irritant..

Er zijn nog heel wat andere kleine dingen, maar daar wil ik eigenlijk niet op in gaan. Het lijkt me eigenlijk wel duidelijk. Jammer genoeg kan ik deze telefoon aan niemand aanraden. Voor het geld zijn er gewoon betere telefoons. Helemaal als je kijkt naar al de nadelen die het met zich meebrengt.

Heb jij ook een Motorola Flipout Zwart?

Wel een duidelijke review mijns inziens. En een die de Flip-out van mijn mogelijke nieuwe telefoons-lijst afhaalt. Ik zocht een relatief goedkope Android met qwerty-toetsenbord en overwoog deze met de Xperia x10 mini pro en de LG Chat. De mini pro wordt ook niet ge-update naar 2.2, maar op XDA-dev zijn er wel al mods voor. Misschien dat dat voor je Flip-out ook nog komt.

[Reactie gewijzigd door DragonReborn952 op 13 juni 2011 20:21]

Ik heb zelf de Motorola Defy, en ben daar zeer tevreden over! Hij heeft misschien "maar" een 800MHz processor, maar hij is best snel, zelfs met MotoBlur.
De accuduur is bij mij na een dag ook gedaald naar 40/50%, maar dan heb ik wel veel zitten prullen op het ding.
Het flip mechanisme is briljant verzonnen, zo krijg je een touch-telefoon met uitgeklapt blackberry functies. Maar het scherm had idd misschien wat beter gemogen...

Maar als ik heel eerlijk ben, wat kun je verwachten voor 200€...
Ik zal eerlijk zijn. Ik heb nooit echt op XDA gekeken. Dankje voor de tip!
Dit is mijn eerste review op tweakers.
Ben heel benieuwt wat iedereen ervan vind. Mocht je ook de telefoon hebben, laat mij dan even weten of je dezelfde problemen hebt.
Ik heb hem sinds 3 weken nu. Accuduur was klote, maar dat komt door de 3g en MotoBlur.
Nu zit ik op gprs en ik heb dan savonds nog 80 procent over!
Je hebt de accuduur niet besproken, de 1 ster dus niet onderbouwd, misschien kan je het opdelen in aparte besprekingen van het uiterlijk, ergonomie, accu, foto's, android (en hoe goed het werkt op deze telefoon)... Prijs 2 sterren lijkt me eigenlijk sterk, in de pricewatch staat ie voor 150 euro (wel uit Duitsland, maar goed).

Als je het wat overzichtelijker zou maken, dus duidelijk aangeven wat je bespreekt, zou het al een stuk beter zijn.

E: Oeps :). Overheengelezen blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 13 juni 2011 20:11]

Ik heb de accu duur wel besproken. Alleen staat het in de review als batterij duur.
Over de 2 sterren voor de prijs, toen ik hem kocht was hij iets van 300 euro als ik het me goed herinner. Vandaar dus die 2 sterren.

[Reactie gewijzigd door Mitte op 13 juni 2011 20:11]

Voor 220EUR betere telefoons? Met QWERTY?
Met qwerty wordt het al iets lastiger, maar voor 220 euro zou ik toch een andere telefoon kiezen achteraf gezien. Zoals die sony ericsson X10 mini pro. Heeft android 2.1 en een toetsenbord.
Ik denk wel dat mijn volgende telefoon een wordt zonder toetsenbord..
Mijn vriendin heeft al heel lang de duitse versie. Ze wilde perse een qwerty smartphone hebben en het importeren van de flipout was toen de goedkoopste optie xD
Haar oude gsm was ter reparatie toen een aantal maanden weg.

Ik ben het met bijna alle minpunten in de review eens, behalve dat de telefoon traag is. Ik ben de Moto Milestone gewend en ik vind de flipout een stuk sneller reageren met dagelijkse handelingen.

Wat ik hoop is dat ik de benelux firmware nu over de duitse heen kan flashen, een custom rom zou ook mooi zijn.
De batterij vind ik wel redelijk voor occasional use eigenlijk. Heb 'm zelf en ben er niet ontevreden over. Qwerty toetsenbord heel fijn en het scrollen bij het browsen gaat soepel, al dan wel erg nodig. Daar staat dus inderdaad tegenover dat je kan typen bij het browsen.

Wel een goede tip is om de brightness helemaal open te zetten, zodat deze telefoon in de zon een stuk beter te gebruiken is.

[Reactie gewijzigd door Kajos op 14 juli 2011 20:49]

De Brightness is juist iets om toch wat aan de lage kant te houden, anders is je batterij echt binnen no-time leeg, heb ik toch. Ik vind het scherm op de laagste staat goed leesbaar anders. In de zon moet je hem inderdaad een tandje hoger zetten, maar niet op volledige sterkte.