OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 240GB Review

Mebus 22 juni 2011, laatste update op 23 juni 2011, 2.777 views

OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 240GB

Pluspunten

• Erg snel!
  • Plug and Play
  • Geen kabels

Minpunten

• Niet compatible met alle mobo's!

Al enige tijd zocht ik een goede SSD voor mijn computer en wou daarom ook een SSD die iets groter en duurder mocht zijn dan de standaard SSDs gezien ik 100GB te weinig vond en met een lees/schrijf-snelheid van < 300 MB/ps niet tevreden was. Toen zag ik toevallig de Revodrives (x2) van OZX die direct op je moederbord geprikt kunnen worden en er zo niet nog meer kabels in je kast terecht komen.. Ik was verliefd! Toch heb ik nog enige tijd lopen denken over hoe groot ie dan precies moest zijn. 100GB, 220GB of 240GB. 100GB viel eigenlijk direct af, 220GB was de volgende en vond ik eigenlijk voldoende op dat moment, maar ik zag toevallig dat voor iets meer geld de 240GB nog een stukje sneller is dan de 100GB en 220GB versie. En zodoende de 240GB versie gekocht voor 515 euro bij mycom omdat deze zaak om de hoek is en ik bij een defect product niet zo een duur stukje hardware op de post wou doen laat staan afleveren..

Installatie

Tijdens aanschaf van de SSD zag ik dat er een PCIE 4 slot nodig was om de SSD in te prikken. Ik had op dat moment een Asus Sabertooth P67 (3.0) moederbord waar geen PCIE 4 slot op zat en daardoor de SSD in het 16 slot moest zetten. Tijdens de installatie gaf Windows toen al aan dat ie der niet vanaf kon booten en dit ging inderdaad ook niet. Toch nog even het een en ander op internet gezocht en kwam er uiteindelijk achter dat je hem op dat moederbord hooguit kon gebruiken voor opslag..

Daardoor heb ik toch nogmaals een nieuw moederbord moeten bestellen om de Revodrive werkende te krijgen. Dit moederbord dat ook van asus is heeft een nieuwe chipset (Z68) en een derde 16 slot die in 4 modus draait. Dit keer gaf Windows dan ook niet aan dat ie niet vanaf deze schijf kon booten. Zodoende de hele installatie zonder problemen doorlopen.

De grote van de sectoren is 128kb (standaard).

Dus mensen let op bij aanschaf of je moederbord wel ondersteunt word! http://www.ocztechnology....?name=revo_ibis_moboguide

Prestaties

Tijdens het testen op mijn eerste moederbord heb ik snelheden gezien waar ik erg tevreden mee was. En hoewel ik er niet vanaf kon booten heb ik op dat bord toch even Windows Ready Boost kunnen gebruiken en zag ook met dat een erg grote snelheid winst.

Hier wat tests die zijn gedraaid op het nieuwe moederbord met HD tune Pro.

Ik zal later meer benchmarks toevoegen

De review is nog niet volledig en zal deze met de tijd bijwerken

Updates

Heb jij ook een OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 240GB?

Hoi Mebus,

zou je misschien kunnen toelichten waarom de scores toch wel tegenvallen? Ik wil namelijk ook een soortgelijke aanschaffen....

Alvast bedankt!

Schpitfrik
Kan iemand die dipjes verklaren in de eerste HD Tune screenshot?
Dat vroeg ik me inderdaad ook al af. Deze tests draaide terwijl Windows er ook op draaide.
Ik krijg onder windows 7 ook altijd bij al mijn benchmarks van die dipjes, gek genoeg alleen op de windows schijf, op een schijf die 'los' is zijn er ook geen dipjes.

Ik kan het ook niet verklaren, maar ik gok dat windows 7 iets doet wat de dipjes verklaart.
Het beste is om de Nieuwste versie van ATTO Disk Benchmark te draaien, die werkt het beste
van alle benchmarks met SSD.

Je krijgt de zelfde uitkomst als je hem 10x draai, en dat is met de meeste Disk Benchmarks
niet zo.

Mooie review.

Bedankt voor de waarschuwing voor de incompatibiliteit, want ik zie dat mijn bordje er niet bij staat (Classified 759).
dus je kan deze niet als boot drive gebruiken?
Kan wel.. Maar let even goed op of je moederbord deze ssd goed ondersteund.. op de website van ocz hebben ze een lijst met mobo's
heb zelf deze revodrive op een asus rampage iv loopt als een zonnetje
gr jason