Canon EOS 30D Zwart Review

107mb 13 juli 2007, laatste update op 13 juli 2007, 1.348 views

Canon EOS 30D Zwart

Pluspunten

• snel.
  • degelijk
  • gebruikersvriendelijk
  • goed formaat
  • spotmeting
  • selecteerbaar 3/5 fps
  • 2.5 "scherm (groot en helder)

Minpunten

• ingebouwde flitser
  • luidruchtig
  • zelfontspanner niet instelbaar

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Introductie:
sinds één jaar ben ik in het bezit van een Canon 30D. Dit is mijn eerste digicam, en tweede SLR tot nu toe. Dat heeft mij als beginnend amateur fotograaf genoeg stof gegeven om een review te schrijven.

ik gebruik de 30D icm met:
- Sigma 17-70DC 2.8-4.0
- Canon EF 50 1.8 MkII
- Canon EF 70-300 USM IS 4.0-5.6
- Batterypack

en sinds een week met:
- Canon Speedlite 430ex

Qua vergelijkingsmateriaal, en waarop deze review is gebaseerd, heb ik met de volgende camera's gewerkt:
- Canon 350D
- Sony Alpha 100
- Canon 20D
- Canon 300V

gebruiksgemak / ergonomie
Hiervoor heb ik altijd met een Canon 300V geschoten, en het grootste nadeel van deze camera vond ik het enkele instellingswiel bij de ontspanknop. Dit betekent dat bij het gebruik van de M stand je via een toets de functie van het instelwiel moet bepalen. Ik heb dit altijd als hinderlijk ondervonden. Helaas heeft de 350D/400D ook een enkel selectiewieltje.

Doordat de Canon ook een duimwiel heeft, kan ook zeer snel in andere programmamodi variabelen worden aangepast. In de P, Tv en Av stand wordt met het duimwiel de belichting ingesteld, terwijl het wijsvingerwiel voor het diafragma (Av), sluitertijd (Tv) of een combinatie hiervan (P) gebruikt wordt. Dit zorgt voor een snelle en doeltreffende bediening. Daarnaast is de camera verschoond van knoppen die vele functies hebben. Elke knop op de bovenzijde heeft maximaal een dubbele functie, waarbij de ene funcie ingesteld wordt door het wijsvingerwiel en de andere functie door het duimwiel. Na enige tijd is de camera dan ook blind te bedienen. In de praktijk verander ik trouwens alleen de ISO waarde en de WitBalans tijdens het fotograferen (dus als ik door de zoeker kijk).

Een van de andere instellingen die ik veel gebruik is de 3 FPS en 5 FPS stand. Deze keuze is niet bij de 20D aanwezig, en ik kan me voorstellen dat dat een gemis is. Normaal gesproken staat altijd de 3FPS geselecteerd, omdat ik bij de andere stand vaak twee foto's tegelijk maak, zo gevoelig is de sluiter dan geworden. Bij sportopname's komt de 5 FPS wel van pas

Naast beide instelwielen heeft de 30D ook een kleine joystick die ook door de duim te bedienen is. Hoewel ik de joystick niet zo heel veel gebruik heeft deze twee handige functies:
- snel selecteren van het AF punt. dit kan ook met het duimwiel, maar dan volgt de selectieprocedure een vaste sequentie. Via de joystick kan een AF-punt direct worden geselecteerd;
- bij het vergroten van de foto op het display fungeert de joystick als navigatiecontroller.
Tevens kan de joystick ook voor het menu gebruikt worden, maar aangezien dit een ééndimensionale beweging is, is het gebruik van het duimwiel eenvoudiger.

Het formaat van de camera is erg goed, alhoewel dit zeer persoonlijk is. Het formaat van de grip zorgt ervoor dat het hele handoppervlak contact heeft met de camera. Bij het vasthouden van een 350D/400D heb ik vaak het idee dat ik alleen met de duim/muis en vingertoppen de camera vast hou, en dat is dus minder stabiel. Het nadeel is dat het een behoorlijk gevaarte wordt i.c.m. de batterypack, flitser en objectief.

De camera maakt een zeer solide indruk door het gebruik van hoogwaardige kunststoffen in combinatie met een magnesium binnenwerk. Er is geen speling te bekennen. Onlangs had ik een Sony ?100 in mijn handen, en dit oogt toch wat minder degelijk.

Het 2,5 inch scherm achterop is van hoge kwaliteit en krast bijna niet. Nu is het wel zo dat ik er zuinig mee omga, maar er zit geen protector op. Het is echter wel moeilijk om de scherpte van een foto te beoordelen. het is me meermalen opgevallen dat wat op het scherm op een scherpe foto leek, volledig onscherp was op de monitor van de PC.

Hoewel ik de camera iets te duur vond, gaf het fijne formaat en de twee instelwielen toch de doorslag om de 30D boven de 350D te verkiezen.

beeldkwaliteit
Op dit moment schiet ik alle foto's op de hoogste kwaliteitsstand JPEG en RAW tegelijkertijd. Dit heeft de volgende redenen. Standaard komen er uit de Camera zeer goede JPEG's die bijna geen nabewerking hoeven te ondergaan. Omdat ik nog niet in staat ben om RAW's op een hoog niveau te bewerken, maar ze al wel wil hebben in het geval dat ik een superfoto maak die op een supermanier bewerkt moet worden, schiet ik ook alles tevens in RAW. In mijn fototas is een fijne 40 Gb imagetank aanwezig, dus ruimte is geen probleem.

De Canon beeldsensor wordt geroemd om zijn ruisvrijheid. Ik kan dat alleen maar beamen. Ik zie geen verschil in foto's tot ISO 400. ISO800 levert iets ruis op, maar eigenlijk niet aanwezig, en zeker niet om je aan te storen. ISO 1600 levert ruis op en bij de H stand die via custom functies te selecteren is, wordt de ruis echt duidelijk zichtbaar. Maar dit levert in sommige gevallen (fotgraferen in een cafe met diafragma 1.8 en zonder flits) een hele gave sfeer op.

In het menu is de beeldkwaliteit met persoonlijke voorkeurinstellingen aan te passen. Aangezien ik hier nog geen gebruik van heb gemaakt, kan ik hier ook geen oordeel over vellen.

De camera in het gebruik.
De canon 30D is echt een camera die in het gebruik weinig te wensen overlaat. Ik heb zelden (zie de nadelen) een slecht gevoel bij het fotograferen. De camera is snel, robuust en levert fantastische foto's af. Daarnaast is hij eenvoudig in te stellen.

Bij gebruik van de batterypack vind ik het verbazingwekkend hoeveel foto's gemaakt kunnen worden. Te meer omdat er een groot 2,5 inch scherm op zit en ik regematig gebruik maak van mijn telelens met Image Stabilizer (welke overigens geweldig werkt) Ik heb al eens een kleine 1500 foto's geschoten met twee accu's in het batterypack.

Nadelen?
Hoewel ik zeer positief over de camera ben, vind ik dat er toch een aantal minpuntjes zijn. Zo is het niet mogelijk om de tijd van de zelfontspanner te wijzigen. Deze staat vast op 10 seconden, en bij gebruik van een statief zou ik graag deze tijd willen verkorten naar 2 a 3 seconden.

Daarnaast maakt de sluiter een behoorlijke "klik". Normaal gesproken is dit niet erg, maar onlangs heb ik bij een onversterkt concert in een schouwburg heel wat verongelijkte blikken naar me toegeworpen gekregen.

De ingebouwde flitser is een camera van deze kwaliteit onwaardig. Ik denk dat het beter is om hem net zoals bij de 5D weg te laten. Als invulflitser kan hij nog wel fungeren, maar van foto's in donkere situaties weet hij de kwaliteit goed omlaag te halen. Sinds kort heb ik een 430ex, en dan merk je echt het verschil!

Conclusie:
Als je op diverse fora de meningen leest over de 30D dan zijn deze regelmatig negatief: De camera zou een geringe upgrade t.o.v. de 20D zijn, en zou tevens een upgrade vanaf de 350D/400D niet de moeite waard zijn. Dit wil ik een ontkrachten:

Qua beeldkwaliteit misschien niet, maar qua ergonomie en mogelijkheden (t.o.v. van de 20D heeft de 30D: spotmeting, 3/5 FPS, belichting per 1 / 3 stop ipv 1 / 2, ISO-waarde in viewfinder bij change, en 100.000 cycle shutter ipv 50.000, 2.5 inch scherm i.p.v. 1.8 inch) maken deze camera echt een topcamera, waarbij ik iedereen deze camera kan aanraden!

Heb jij ook een Canon EOS 30D Zwart?

FF een reactie over de zelfontspanner, die kan ook op 2 seconden.
Bij je CF (Costum Functions) functie 12 > spiegel opklappen.
Wat is het nadeel van de ingebouwde flitser? Geen enkele serieuze amateur gebruikt die toch, of jij wel?
dus zeg ik in mij review: laat hem dan weg, net zoals bij de 5D
Deze review kan ik mij geheel in vinden. Ik heb de overstap gemaakt vanaf een 300d waarmee ik naar tevredenheid heb gefotografeerd. De 30d vind ik na 2 dagen al een onverwacht grote verbetering. De batterygrip maakt het geheel wel een stuk zwaarder maar zeker niet ongemakkelijk of onaangenaam (vind ik) en zelfs door de ontspannerknop en wiel op de juiste plek heel prettig bij vertikale fotografie. Voor de fietstochtjes ed. pak ik toch een compact camera.

Al met al ben ik WEL blij dat er in 'noodgevallen' flits mogelijkheid is meegeleverd, zonder zo'n onhandig ding altijd mee te moeten zeulen. Indirect flitsen doe ik nog wel eens onorthodox door een a4-tje diagonaal voor de flitser te houden waardoor het licht naar boven wordt afgebogen. De 'klap' van de spiegel/sluiter vind ik niet hinderlijk maar kan me inderdaad situaties voorstellen zoals wilde dieren fotograferen.

In vergelijk met de 300d vind ik het meest opvallende dat beeldruis pas bij veel hogere ISO waardes duidelijk zichtbaar wordt.