Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB Review

Abeltje130 1 september 2011, laatste update op 25 november 2011, 16.803 views

Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Pluspunten

• prijs
  • lees snelheid
  • compatibiliteit

Minpunten

• schrijfsnelheid kan beter
  • werkt niet vlekkeloos zonder SP 1 op Windows 7

Dit is helaas de 2e keer dat ik deze review schrijf, de vorige is verloren gegaan, maar ik heb wel direct degradatie bijgevoegd :)

Inleiding:
Na lang te denken over wel of niet een SSD te kopen, heb ik afgelopen woensdag toch maar de knoop doorgehakt.
Dinsdag kwam m'n toekomstige enigste en beste vriend aan.
Het apparaat kwam in een minimalistische verpakking, zonder een bracket, sata-kabel of enige andere accessoires

Het is een vrij strak afgewerkt 'plakje' van ruw aluminium(volgens mij), hij voelt stevig en sterk in je hand, maar is toch een lichtgewicht.

Ik heb voor deze ssd gekozen omdat hij probleemloos op AMD chipsets zou moeten werken, en zijn directe concurrent (vertex 3) minimaal 120GB moest zijn, en niet vlekkeloos zou werken met een AMD chipset.
Aangezien lang niet zoveel schrijf als lees, was de keuze al snel gemaakt.
Ik ben van een normale samsung f3 harde schijf naar een SSD overgestapt, dus geen vergelijkings materiaal in de vorm van een andere SSD, (van mezelf in ieder geval) ik zal wel elke benchmark die ik uitvoer op mijn SSD, ook uitvoeren op een samsung 1tb spinpoint f3, die bijna helemaal leeg is.

Compatibiliteit

Hoewel ik meerdere keren had gehoord op verschillende fora dat de crucial m4, en de crucial c300 vlekkeloos zouden moeten werken met een AMD chipset.
Het heeft een herinstallatie van Windows gekost om de SSD aan de praat te krijgen, hoewel hij wel werd herkend in de BIOS, zag ik hem niet op het scherm verschijnen.
Omdat ik toch al wat virussen te pakken had, heb ik dus maar een clean install van windows 7 gedaan.
Ik heb de tijd niet gemeten, maar elk geval ging het voor mijn gevoel veel sneller, waneer windows op de SSD wordt geschreven, is dat natuurlijk ook logisch.
Echter, na de installatie, (en instellen van ahci uiteraard), merkte ik dat tijdens het opstarten, wel zo'n 20 seconde bleef hangen bij dit scherm:

Na het installeren van service pack 1, verdwijnt dit probleem als sneeuw voor de zon.

Opstarttijd windows 7
opstartijd van windows, dus van knop> bureablad is 26 seconde.
Zonder post (eerste teken van windows) bureaublad is 7,22 seconde.

Prestaties
Met deze SSD wordt je een leessnelheid van 415 mb/s beloofd, en een schrijfsnelheid van 95 mb/s

De eerste benchmark:

Crystalmark
Test zowel Sequential en random read en write.

M4:

HDD:

Hoewel de beloofde lees snelheid niet helemaal wordt behaald, ligt de schrijfsnelheid hier 13 mb/s boven.
De hdd wordt compleet in de pan gehakt bij random read en write.

HD tune pro
Een benchmark die alles eventjes wat gedetailleerder laat zien.

(sequential read)

SSD:

(random read)

SSD:

HDD:

Ook in deze benchmark word de hdd vooral in random read vernietigd.
Je zou bijna medelijden met meneer Harde schijf krijgen.

Update
Met firmware 0009 heeft crucial een fikse boost aan zijn SSD's gegeven, hieronder de resultaten:

het resultaat mag er absoluut wezen, hiermee wordt de prestatie beoordeling van 4 sterren, naar 5 sterren opgebokst.

De installatie van de firmware was al vrij snel gebeurd, SSD in IDE mode zetten, iso op een CD'tje branden, booten vanaf cd en vanaf daar de installatie volgen, tijdsbesteding totaal:
4:13 minuten.

Ondersteuning door fabrikant

Crucial geeft een duidelijke handleiding en daarom krijgt crucial 5 sterren voor ondersteuning van mij.

PCmark 7
Een gloedjenieuwe benchmark waarmee je ook je harde schijf kan testen.
Scores rollen naar buiten in 'marks'

(even voor de duidelijkheid: er was iets misgegaan met mijn vorige review van de crucial 64 gb, daarmee had ik 4 sterren, maar ik ben die review dus kwijt en schrijf hem nu deels opnieuw :/ )

Degradatie van de schijf
Na 2 maanden van gebruik post ik dus opnieuw de resultaten, houd er alsjeblieft rekening mee dat de schijf nu ongeveer voor 2/3 vol zit, waardoor er ook wat mb's per seconde verloren gaan.

Zoals je ziet, is de degradatie maar vrij gering, die paar mb/s ga je niet merken in dagelijks gebruik.

Windoos prestatie index:

prijs

Deze SSD is i.t.t de vertex 3 vrij goedkoop per mb, terwijl het verschil in prestaties niet vreselijk groot is.
Voor personen die op een budget van ongeveer 100 euro zitten is dit dan ook een prima keus.
Een andere optie voor een SSD van ongeveer 100 euro is de OCZ agility 3, maar tweakers.net is er niet zo positief over:

Voor een zacht prijsje krijg je prima presterende en een met AMD chipset comptabele SSD.

Ik vind mijn computer-ervaring met een SSD een enorm stuk omhoog gegaan, je computer voelt echt rete snel aan, en de 100 euro die je in een SSD stopt, merk je imo veel meer terug dan bv. een processor van 100 euro meer.

Ik hoop dat ik veel mensen heb geholpen met deze review!

Heb jij ook een Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB?

Vroeg me al af waar je review heen was Abeltje.
Mede door jou review heb ik de M4 ook aangeschaft, waarvoor dank ;)
geen dank :p
maar nu heb ik *&%&$^&^&^@^& wel 3 sterren i.p.v 4 zoals ik voorheen had :/
terwijl er zelfs meer in staat :(
Je hebt er nu weer vier ;)

erg mooie review. lekker duidelijk, veel inhoud en toch vrij kort. Vind ik wel zo fijn.

dacht eigenlijk dat de agility 3 de enige snelle ssd rond de 100 euro was... Heb ik er weer wat bij geleerd.
De afbeeldingen bij Random Read zijn beide van de SSD
Zeer mooie en duidelijke review !
Deze SSD is i.v.m de vertex 3 vrij goedkoop per mb, terwijl het verschil in prestaties niet vreselijk groot is.

Moet dat niet zijn:

Deze SSD is i.t.t. of t.o.v. (in tegenstelling tot, weet niet of dit een afkorting is, en ten opzichte van. Dit lijkt mij beide beter dan in verband met) de vertex 3 vrij goedkoop per mb, terwijl het verschil in prestaties niet vreselijk groot is.

Verder nette review, denk er ook over deze te kopen (alleen dan de 128 Gb versie)
Deze review heeft mij overtuigd om ook een m4 aan te schaffen, vooral het AMD gedeelte is toch wel een zekerheid ten opzichte van de Vertex. En dezelfde mobo :D

top review! :)
Aardige review. Zelf de drive ook besteld gister.

Feedback op je review:
- Maak alle kopjes vet.
- Begin alle kopjes met een hoofdletter.
- Haal de overbodige enters onder een nieuw vetgedrukt kopje weg.
- Gebruik wat de [ u][/ u] optie wat minder, of gewoon helemaal niet.
- Probeer de overbodige wit-ruimtes (enters) weg te halen.
- Maak kleinere thumbnails van de plaatjes.

[Reactie gewijzigd door Vraaag op 14 juni 2011 17:08]

En let op overbodige spaties tussen samenstellingen :)

Ik ga hem ook halen voor in de nieuwe pc, je review geeft wat dat betreft genoeg informatie!
Was ook nog opzoek naar een ssd voor me nieuwe pc, ga deze ook halen.

Mooie review :Y)
Die partitie van 100 MB vind ik zelf vervelend, voor Windows 7 HP ook volgens mij niet nodig.

Om dit te voorkomen partitioneer en formateer ik een SSD daarvoor altijd in een een andere Win 7 PC, offset is dan keurig 2048 aligned.
SSD overzetten in nieuwe PC en installeren zonder opnieuw formateren (bij geavanceerde opties) enzo. Windows zet nu de 100 MB partitie er niet op.

Om dit te doen bij PC's welke al de 100 MB partitie hebben gaat dit door een image te maken en dan alsnog als hierboven te doen om daarna de partitie terug te zetten.

Ook nuttig om van die eventueel voorgeinstalleerde herstel-partitie af te komen (maak ik ook eerst een image van en berg die op).

Daarna start de PC waarschijnlijk niet meer op omdat de partitie niet als actief is gezet en een stukje bootloader ontbreekt.
Om dat weer op te lossen kan je de herstel optie van de installatie-dvd gebruiken en komt dat ook weer keurig in orde.

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 26 juli 2011 11:57]

dank je voor deze review.
Ik had eerst een agility 3 icm een amd chipset, maar dat beviel heel slecht.
Door jouw review heb ik nu een m4 gekocht en het is super
Zeer goede review , je hebt mij in ieder geval overtuigt om de m4 in overweging te nemen.