HTC Wildfire S Zwart Review

vletoh 11 juni 2011, laatste update op 17 juni 2011, 3.915 views

HTC Wildfire S Zwart

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • accuduur (relatief gezien voor Android telefoons)

Minpunten

• traag, niet-responsive
  • HTC bloatware

Om maar eens met de conclusie te beginnen; over de hardware niets dan lof. Het toestel heeft een goed scherm, een goede bouwkwaliteit, is klein en de accu gaat redelijk lang mee. Deze beoordeling is uiteraard gebaseerd op de features versus de prijs. Het toestel is echter wat traag, en soms weinig responsive. Dit wordt grotendeels veroorzaakt omdat HTC het ding heeft voorzien van een berg irritante bloatware en spyware tov de oorspronkele Wildfire welke merkbaar impact heeft op de snelheid en het geheugen.

Details
Na behoorlijk tevreden te zijn geweest met de Wildfire nu gekozen voor de Wildfire S. Wel na enige aarzeling m.n. vanwege de reviews op Tweakers. De goede internationale reviews van het apparaat en mijn positieve ervaringen met HTC gaven voor mij het voordeel van de twijfel.

Het toestel wordt geleverd zoals de eerste Wildfire; toestel, kleine mooie USB lader, kabel en oortjes. Het valt direct op dat het toestel (nog) kleiner en lichter is, wat mij betreft een pre. Dit toestel past in elke broekzak in tegenstelling tot veel Samsung's rekenmachine-formaat modellen. De bouwkwaliteit is - zoals ik van HTC gewend ben - dik in orde. HTC heeft de binnenkant van de aluminium behuizing voorzien van een klein zilverkleurig randje dat tussen het aluminium en de kunststof achterkant zit. Ik weet niet welk materiaal dit is, maar wanneer dit gespoten kunststof is (meest waarschijnlijk) zou dit nog wel eens snel kunnen slijten omdat dit deel het meest 'uitsteekt' aan de bovenkant en zijkanten.

De achterkant is niet glad glanzend meer maar van een matte ruwe kunststof (geen 'rubber' grip zoals sommige reviews schrijven). De camera is netter ge´ntegreerd tov de vorige Wildfire; hij steekt nog wel iets uit maar een stuk minder dan op de afbeeldingen lijkt. Wat mij betreft had de camera volledig verzonken mogen zijn zoals Samsung dat doet. De aansluiting van de oortjes steekt ook wat uit aan de bovenkant; duidelijk ook 'HTC design' wat wmb achterwege gelaten had kunnen worden.

De voorkant bevat een even groot scherm als de Wildfire. Het scherm ligt iets verzonken tov van de alu zijkant met als gevolg dat je de alu rand voelt als je aan de rand aan het scrollen bent. Niet echt een big deal maar het scherm en rand had van mij op dezelfde hoogte mogen liggen.
Het scherm zelf is helder en ik vind de verdubbelde resolutie uitstekend voor dit schermformaat. In een aantal reviews lees je nog wel eens negatieve opmerkingen over de 'matige' 320x480 resolutie; ik kan niet anders concluderen dat dit tunnelvisie geteisterde pixel-fetisjisten moeten zijn die de prijs en het marktsegment van deze telefoon volledig uit het oog zijn verloren.
Wat ook opvalt dat de optische trackball met knop aan de voorkant is verdwenen. 100 punten.

De Wildfire S draait op Android 2.3 maar daar zie je in eerste instantie weinig van, mede door HTC's Sense waarschijnlijk. Wat me opvalt is de redelijk lange accuduur zelfs met WiFi aan. Bij 'normaal' gebruik, zeg 30-60 min internetten, ca. 10 minuten bellen en ca. 10 sms-jes sturen per dag gaat hij zeker 3 dagen mee met 1 lading, dat is iets langer dan mijn oude Wildfire. Het valt me op dat er nauwelijks energie verspild wordt aan de WiFi radio (volgens 'battery use') wat bij mijn oude Wildfire wel het geval was; WiFi had ik om die reden standaard uit. Wellicht heeft dit te maken met optimalisaties in Android 2.3.

Deze telefoon heeft 128 Mb meer RAM dan de oude Wildfire. Hier had ik flinke winst verwacht want met de oude Wildifre geheugen had je toch wel (automatische) process killers nodig om de telefoon wat responsive te houden. Dat valt echter vies tegen; het aantal vrije Mbs na opstarten is nauwelijks meer dan op mijn oude Wildfire. Na het installeren van ES Task Manager blijkt waarom: HTC heeft de telefoon voorzien van een berg geheugen-vretende bloatware zoals HTC Hub, HTC Hub Sync Provider, HTC Likes, HTC Message Uploader, Skinscanner, Skinpicker, HTC Report Agent, com.htc.demoflopackageinstaller en nog een paar services waarvan ik HTC verdenk de creator te zijn. Hier stelt HTC me flink teleur. HTC gaat kennelijk dezelfde kant op als een stel niet nader genoemde laptopboeren die hun rommel ook standaard uitrusten met een berg bloatware en adware zodat je spiksplinternieuw laptop net zo traag is als een Pentium II uit het jaar 2000. Maar op een Windows OS kun je die rommel nog de-installeren ...;
Het scrollen door de homescreens en door menu's hapert nog wel eens, evenals het opstarten van een aantal apps. De CPU is maar beperkt geŘpgrade maar 600 Mhz maar dit zou veruit voldoende moeten zijn voor deze taken. Ik ben ervan overtuigd dat dit vooral veroorzaakt wordt door de HTC bloatware want als ik deze rommel kill wordt het apparaat merkbaar meer responsive. Helaas kun je op een Android apparaat dit soort services niet eenvoudig deinstalleren. Ook worden een aantal HTC services 'vanzelf' weer actief.

HTC heeft minder apps en widgets meegeleverd dan met de oude Wildfire. Bijvoorbeeld de veel gebruikte bookmarks widget is niet meer standaard aanwezig. Wanneer je die toch wilt hebben moet je eerst een account aanmaken op HTC Sense. Dit proces loopt niet erg soepel (vergeleken met het kinderlijk eenvoudig koppelen van een Google account) maar wat mij bijzonder tegen de borst stuit is dat na het aanmelden ALLE contactgegevens, berichten en waarschijnlijk nog veel meer eventjes naar een HTC Server gesynchroniseerd worden. WTH??? Ik heb toch niet voor niets een Google account waarmee ik synchroniseer?? Het zal vast wel ergens in de 30 pagina's tellende EULA staan maar ik vind dit een zeer dubieuze praktijk. Kennelijk wil HTC meer grip krijgen op zijn gebruikers maar vooral op hun privÚ gegevens. Ik heb vanwege dit punt het aspect features vrij laag beoordeeld.
HTC is ook steeds verder aan het rommelen in standaard Android functionaliteit. In de Android Market zie je nu geen 'My Apps' meer maar 'HTC' die apps laat zien waar andere HTC gebruikers ge´nteresseerd in zijn. WTH? Blijf alsjeblieft met je tengels van dit soort functionaliteit af HTC! Dit soort ergernissen zouden wmb wel eens de doorslag kunnen geven om de volgende telefoon niet van HTC te nemen.
Oh ja, de opname kwaliteit van foto en video is matig to slecht maar dat is voor mij persoonlijk van weinig belang.

Wanneer dit toestel uitgerust zou zijn met Android 2.3 en een lean-and-mean HTC Sense zou ik het zeker met 5 sterren beoordelen, maar bijzonder teleurstellend is dat HTC het toestel heeft voorzien van nogal wat bloatware en spyware welke niet of nauwelijks te verwijderen is zodat de prestaties 'uit de doos' gelijk of zelfs slechter zijn dan de oude Wildfire.

Heb jij ook een HTC Wildfire S Zwart?

Unrooted zijn ze volgens mij niet te verwijderen. Processen zijn voor een deel wel te stoppen bijv. met ES Task Manager. Met deze tool zijn services ook te stoppen (gewoon killen resulteert bij sommige services in een herstart). Je weet echter niet precies wat je stopt. Ik heb echter nog geen nadelige gevolgen ondervonden van het stoppen van de HTC rommel.

Het vervelende is dat je dus een task mgr moet gebruiken om het geheugen van je tfn enigszins schoon te houden.
Je hebt een redelijk positieve review tot het moment dat je begint over HTC software en alle "HTC rommel" . Ik heb hier eerlijk gezegd ook een hekel aan. Elke keer als ik mijn task killer gebruik zie je weer een hoop rommel staan die je nooit gebruikt, maar toch zet de telefoon die opeens aan. Toch heb ik er ook weer geen last van gehad, zoals jij hier schetst. Bij mij haperen de homescreens niet en ook het menu loopt gewoon soepel.

Ik ben het wel gedeeltelijk eens met het RAM geheugen. Hier blijft niet veel van over. Maar als je een extra geheugenkaart hebt dan gaat het alsnog best goed. Tenzij je echt heel veel apps installeerd die je niet op je geheugenkaart kan zetten, dit ligt helaas geheel aan de maker van de apps.

Over het algemeen denk ik dat je alleen door een beetje HTC rommel te negatief hebt beoordeeld, en dan heb ik het over het aantal sterren.

Je haalt volgens mij RAM en ROM door elkaar. Je kunt geinstalleerde apps wel verplaatsen naar een externe kaart maar daarmee maak je meer ROM vrij. Dat heeft geen invloed op het gebruik van je RAM geheugen...
Hij heeft het ook niet over ROM: ROM betekend 'Read Only Memory' en daar kan niet naar toe worden geschreven...

Met RAM bedoelen we over het algemeen het werkgeheugen, en Plenske heeft het inderdaad over iets anders: opslaggeheugen.
Ik heb zelf ook interesse in een wildfire s. De services van HTC die jij hier beschrijft als bloatware houden me wel tegen op het moment. Zijn deze echt niet te verwijderen? Weet jij of iemand anders geen methode hiervoor? Verder lijkt het me een prima toestel.
Het read only memory is bij android telefoons wel te beschrijven 8)7 , wanneer je bijvoorbeeld een update doet, of een custom rom installeert wordt dat beschreven. Het gaat alleen niet zo snel. De bios van je moederboord kan je op eenzelfde wijze overschijven. Zelfs de apps die je download worden gezet op een partitie van je ROM.

Wanneer je trouwens een custom installeert kan je gewoon bij applicaties al die HTC zooi verwijderen. Of natuurlijk DATA2SD installeren en een EXT4 partitie op je micro's gebruiken als intern geheugen (628mb gebruikt, 1,35 gb vrij :o ).