Specificaties Small form factor, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 100 Review

flupke1 11 juni 2011, 2.510 views

Cooler Master Elite 100

Pluspunten

• compact
  • goedkoop
  • stevig
  • VESA-ophanging

Minpunten

• Geen gebruik van PCI(e) insteekkaarten
  • subjectief: Mogelijk irritant geluid van de voeding
  • subjectief: Design

Kwaliteit voeding Score: 4
Reden van de aanschaf

Sinds de pc van mijn vrouw was aangeslagen als Freenas-server, draaide haar Vista-installatie onder een virtual machine op mijn pc. De schijfprestaties waren niet echt om naar huis over te schrijven, en we zijn dan op zoek gegaan naar een nieuwe pc zodra het budget het toeliet.

Wanneer alle datagegevens op een server staan, is het nogal onzinnig om bij een zwaar bakbeest van een computer te blijven. Speel je bovendien slechts heel af en toe een spelletje dat grafisch wat zwaardere eisen stelt, dan weegt de investering in een aparte 3D-kaart niet op.

Na wat grasduinen op het internet en wat overleg met de gebruiker, in casu mijn echtgenote, kwamen we tot de volgende wenslijst voor de behuizing:
  • Geschikt voor micro-ATX, liefst mini-ITX
  • Relatief krachtige voeding, minimaal 120W
  • Hoe kleiner, hoe beter
  • Hoe stiller, hoe beter
  • Vesa-ophanging
De volgende onderdelen moeten passen in de kast, en mogen de aanwezige voeding niet overbelasten:Het Sandy Bridge platform leek ons interessant door de geÔntegreerde gpu in de cpu. Bovendien blijven volgens de reviews het verbruik en de warmte-ontwikkeling bij dit platform binnen de perken.

Waarom de coolermaster Elite 100?

De Elite 100 komt in zoekresultaten al snel naar voren wanneer je googelt op kleine behuizingen met voldoende voedingscapaciteit. Deze voeding was ook relatief gemakkelijk te vinden in BelgiŽ/Nederland, wat ook altijd helpt. Groot pluspunt is de mogelijkheid om de kast op te hangen achter het scherm via de VESA-ophangpunten. De kast hangt zo uit het zicht, en je hebt weer wat meer plek om rommel op je bureau achter te laten.

Wat vertellen de reviews op het internet over de Elite 100?

Pro
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Compact
  • Stevige voeding
Contra
  • Lastige installatie
  • Irritant voedingsgeluid
  • IOudbollig tot lelijk uiterlijk
Onze praktijk

De kast is goed verpakt in een stevige kartonnen doos. Voor je het moederbord kan installeren, moet je de kast volledig demonteren, wat betekent dat zowel de voeding, als het frontpaneel en de schijfbehuizing eruit moeten. De installatie is niet zo lastig als sommige sites deden vermoeden, wie de bijgeleverde meertalige snelinstallatiegids volgt, zal geen problemen ondervinden.

Je krijgt bij de kast een zakje met schroeven, een verloopkabel om je laptopdvd aan te sluiten, een voedingskabel en 4 klevende rubberen pootjes.

De voeding ligt gedeeltelijk over het moederbord, wat het gebruik van een eventueel PCI-e slot onmogelijk maakt. De kast is daar trouwens ook niet op voorzien, er is geen uitsparing voor een insteekkaart. zorg dus dat je bij aankoop van een moederbord rekening houdt dat alles wat je wil, onboard moet zijn.

De voeding maakt als enige onderdeel in de opstelling een duidelijk hoorbaar geluid. Vele eigenaars van de kast kunnen hiermee leven, anderen veranderen de ventilator in de voeding of stappen resoluut over naar een externe voeding. Wij vinden dit geluid alvast niet irritant.

Dat de kast qua uiterlijk geen ontwerpprijs krijgt, lijkt wel duidelijk, maar voor de lage prijs en de stevige bouwkwaliteit kan je dat bezwaarlijk een probleem noemen. In ons geval hangt de kast achter een 22" breedbeeldmonitor, wat een opgeruimd bureau geeft.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 100?

Beste tweakers,

dit is mijn eerste review, mochten er opmerkingen zijn of punten waarop ik de review kan verbeteren, laat maar weten.
Aanstekelijke review. Ik heb dit kastje ook gebruikt voor een huiskamer pc. Het lawaai van de voeding vond ik te luid, ik heb dan ook de fan van de voeding vervangen door een 40 mm scythe exemplaar en die is bijna onhoorbaar. Ik heb er een i5 2405S processor ingestopt, snel genoeg maar een energiegebuik van 65 Watt. Meer kan de voeding en vooral de koeling niet aan zonder luidruchtig te worden. Ik heb een Scythe Kazuti koeling op de cpu gezet (40 mm hoogte) wat een conflict opleverde met de een paar nokjes van de harde schijven-la en met de stekkers van de harddisks en de dvd speler. Eťn van de harde schijven heb ik dwars onder de optische drive gehangen. Van belang is dus dat de processorvoet op het moederbord zover mogelijk naar achteren en opzij op het moederbord zit. Op de foto's van de review heeft de cpu koeling al bijna ruzie met de voeding, in mijn geval met de optische drive en de harde schijven. Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat. Wil je er een losse grafische kaart inbouwen, zul je echter de voeding buiten de kast moeten leggen en een riser card gebruiken (en een opening in de kast improviseren voor de monitor kabel). Is er iemand die daar ervaring mee heeft?