Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (H-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U2410 Zwart Review

Akino 11 juni 2011, 1.897 views

Dell Ultrasharp U2410 Zwart

Pluspunten

• Scherpte.

Minpunten

• Rare coating
  • Touch buttons voor menu reageren slecht.
  • Paneel niet egaal,kan komen door coting,bv linksboven wit is rechtsonder wit roze,behalve als je je hoofd ter hoge van die plek houd,dan is het weer weg.
  • Voet kan net niet hoog genoeg om scherm in portret te zetten.
  • Blijft emmeren met kleurprofielen,zit er bij de ene roze waas over het wit,is je rood bij het andere profiel weer te paars.
  • Veel te felle backlight.
  • Duidelijk bleeding aanwezig,.....zelfs met brightnes op 0 bij mij rechts onder dominant.
  • Grootste minpunt bij deze panelen is dus echt de coating die je gevoel geeft,mee op te lichten,bak met stof op je scherm te hebben,maakt je zwart grijs als je onder de minste inkijkhoek naar het paneel kijkt.
  • Allemaal mooie reviews,maar voor 450 euro verwacht ik toch wel een beter paneel.
  • Blijkbaar is dat er dus niet in deze prijsklasse,alle mooie revieuws reppen geen woord over de irritante toplaag op deze panelen.
  • Voor het bedrag,de mooie specificaties......dikke onvoldoende,....om de scherpte na dan.

Ook dit Deel fabriaat scherm,voorzien van (LG) H-IPS paneel heeft zo'n rare coating,die bij schuin inkijken je zwart grijs maakt.Olie effect op wit,kleuren beinvloed
Dus geen of grote inkijkhoek is 100% verkoopspraatje(zeg maar fabeltje).
Wel stukken minder dan (zie ander poging tot review) HP ZR24w,waarbij ook korrelig/stof effect het totaal verpestte,om te kunnen genieten van grote inkijkhoek en kleuren.
Ook niet egaal in z'n wit (of welke kleur dan ook)
Zowel horizontaal als vertikaal is deze kwaal aanwezig.
Horizontaal manifisteerd dit zich in oplichtende hologram achtige laag bovenop je weergave.
Hoe groter de kijkhoek des te erger dat het waarneembar word.
Vertikaal,ook weer die vlek,meerollend en groter wordend met je kijkpositie,en heeft ook behoorlijke aantasting van de kleuren en helderheid.
Trots om je nieuwe duurbetaalde scherm lopen,is er dus wederom niet bij,gezien je alleen maar last hebt van de waas die ervoor zit.Wiebelen op je bureaustoel is ook niet aan te raden,om je kijkplezier zo groot mogelijk te houden.
Ja,sorry dat ik het zeg,maar voor een scherm wat als sterk punt de inkijkhoek moet hebben,is dus het effect zo storend aanwezig,dat heel het kijkhoek argument wat mij betreft niets voorstelt.
Ja graag had ik verteld hoe waanzinnig de kijkhoek is,maar gemiddelde 17" acer Tn paneel van 4 jaar oud heeft nog een beter inkijkhoek.

Bij al de bij mij in huis aanwezige TN panelen is een vergelijkbare waas haast niet waar te nemen.
De waas op deze panelen,is storender dan kleurverloop bij een TN,want daar zit het weer te geven beeld niet achter een waas verstopt.Mijn TN panelen zijn van goedkoop tot erg goedkoop,zelfs het laptop scherm van m'n Asus A6J heeft een groter inkijkhoek zonder waas,dan deze H-IPS panelen.
Zowel horizontaal en vertikaal hebben de TN panelen een prettiger aankijkbaar beeld dan de IPS panelen.
Dan kan een IPS wel sterker zijn in z'n kleuren,maar wat heb je eraan,als je niet met je hoofd mag bewegen,stoel hoger of lager zetten.
M'n oude 19" PVA paneel is dan misschien niet meer zo goed in z'n witweergave (inzoverre de U2410 egaal wit te noemen is) maar qua zwart,nuance blauw en inkijkhoek toch met kop en schouders de betere,en is de U2410 een draak om naar te kijken.
Onder een hoek,is de U2410 niet mooi meer,maar oud PVA'tje haalt wel zo goed als de beloofde inkijkhoek,zonder waas voor het beeld.

Kortom,het hebben van grote inkijkhoek is dus ook bij de U2410 een teleurstelling.
Om goed van de kleuren te kunnen genieten,mag je gerust je scherm in 4 denkbeeldige stukken verdelen,waar je dan je hoofd recht voor mag houden,om te kijken of de waas/tint verschil nu in het paneel zit,of dit door de toplaag komt.

Ook weer zo'n "mooie" voet,waarbij het scherm net niet in portret stand kan kantelen.
Om dit te doen,moet je het scherm eerst als je bijna 90 graden gedraait hebt,schuin naar voren zetten,omdat je anders met de hoek op je werktafel knalt.
Erg soepel draait het niet.
In een ergonomische werkhouding,stat de voet in hoogste stand net goed,en kan dus enkel naar beneden worden geschoven.Dit komt door de coating de beeldkwaliteit niet te goede.
Scherm heeft de neiging 1 a 2 graden scheef te gaan hangen in landscape.
Draaipunt in de voet is zo stroef,dat heel de voet eerder draait,dan enkel draaien op het daarvoor bedoelde draaipunt.

Menu is voorizen van voldoende feautures,bediening loopt wat moeizaam,omdat de touchtbuttons net niet en allemaal dezelfde gevoeligheid hebben.
Elk kleurprofiel heeft z'n voordeel en nadeel.
Bij de een is je wit wit en bij de andere word je wit beetje rozig.
Dan is er et weer het rood,bij het ene profiel is b.v tweakers net logo bijna paars met groen,en bij het andere profiel is het rood geel goed,..maar gaat er weer een andere tint aan.
Dus leuk dat calibratie rapport wat erbij zit,maar dat is dus niet veel meer dan stukje papier met veel geduld.Voor alround gebruik zijn de standaard instelling/Adobe RGB en sRGB voldoende.
Met mensen met een scherpe blik,.....veel in en calibreer plezier.
Helderheid mag wat mij betreft gelijk lager.

Kleurprofiel+kleurkwaaltje:

Standaard:Wit is groenig,Tweaers logo naar het paarsig,gelel letters krijgen groene tint.
[bMultimedia;:[/b] is grijzig,resst idem als profiel Staandaard
[bGame:[/b]Scherm word veel helderder,zonder dat slider Brightness verschoven is.Lijkt me of er iets als dynamish contrast aan deze setting hangt.Tweakers Logo word flets bordeaux roodachtig,met duidelijk gele letters
Warm:Wit word beige achtig,scherm is iv.m game setting gelijk stuk donkerder.
Cool:Blauwe waas,overduidelijk aanwezig
Adobe RGB en S RGB:wit is net beetje groenig/blauwig

Olie/stof/korrel effect beinvloed daadwerkeijk de kleuren t.o.v de inkijkhoek.

Ook heb ik bij sommige prestes de indruk dat het scherm een soort van dynamish contrast heeft,wat niet uit te zetten valt,gezien de helderheid in sommige setting verloopt/aangepast word.
Sliders brightness contrast,ondergebracht in hun eigen menu blijven op hun instelling staan,als van kleurprofiel wisselt.
Met name de Game setting heeft het meeste last van dat verlopende helderheid.(traag dus storende)

Ergens in een munu kun je de scherpte instellen,alles lager dan 50 is onbruikbaar,en alles hoger dan 50 laat coating steeds duidelijker en duidelijker zien.
Zit ook ergens de keuze uit graphics/video....video resulteert in ultra blauwe waas.

Scherm word vanuit de fabriek standaard met de VGA kabel op het paneel verzonden.
Dus na al het transport vanuit de fabriek in Tjechie,magzijn tussnehandelaar etc, zat deze in mijn geval goed scheef en daardoor zo goed als muurvast.(duidelijk weeral een minpunt)
Dell adviseert ook via VGA het paneel aan te sluiten in de meegeleverde beknopte begeleiding.

Na een uur of 3 krijg ik vermoeide ogen van dit scherm,combinatie van vlekkerig (niet egaal) en de coating waar je onbewust steeds onder wil kijken.

Ik vind het kortom,een en al droefheid,mooie beoordelinge,mooie specs,relatief flink prijskaartje,...en dan krijg je dus alle bovenstaande.

Zoals ik ook soortgelijk kwaaltjes/klachten beschreef bij m'n review van de HP ZR24w,zal wel aan de LG panelen liggen.

Deze gaat ook retour leverancier,en spaar wel door voor een Eizo.En koop wel een 24" TN voor als ik ff wat oppervlak nodig heb.Voor kleur inkijkhoek voldoet m'n PVA paneel meer dan voldoende,zeker naast deze genratie H-IPS.

Ik heb vanaf heden helemaal geen vertrouwen meer in deze generatie H-IPS panelen,wat men er ook van de daken schreeuwt.

kortom,ook voor 400 euro plus,kan je geen kwaliteit scherm verwachten (zoals de reseller van de HP ZR24w al aangaf,en die vertelde me ook dat de L24 duurdere variant type,dus ook deze coating/inkijkhoek kwaaltjes heeft.)

dus tja,....als je niet te spreken bent over de,naar mijn inziens,te overreopen,beeldkwaliteit,kan de rest van de poespas en mogelijk poorten/ingangen, nog zo mooi zijn,dan houd het wat mij betreft gelijk op.
Mooi verhaal over hoeveelheid ingangen,cardreader etc etc moet de beeld kwaaltjes niet verhullen.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U2410 Zwart?

Die "vreemde laag" die het grijs/korrelig maakt kan je er af halen als het je stoort. Niet helemaal de bedoeling en het behelst het verwijderen van de glasplaat en deze inweken met water, maar het kán wel. Ik heb al vaker gelezen dat mensen zich er erg aan storen, ik vind het persoonlijk prima, het houdt erg veel reflectie tegen.
Heh? Sloot je het scherm op de VGA kabel aan en raadde Dell jou dit ook aan?

Volgens mij gaat bij alle schermen boven de 1680*1050 (of eigenlijk vanaf die resolutie al) de kwaliteit sterk achteruit als je deze bandbreedte wil gebruiken i.c.m. VGA. DVI is simpelweg nodig om al meer scherpte etc. te krijgen. Maar blijkbaar had jij nou juist geen last van scherpte.

Ik merkte het iig enorm op mijn Dell 2407WFP en weigerde dan ook VGA te gebruiken (dan maar telkens kabels wisselen tussen laptop en pc).
Al genoeg panelen gestript en hergemonteerd in m'n leven,maar de coating is dus inderdaad 100% bagger,uit je reactie te begrijpen,en als die eraf kan,dus eigenlijk niet nodig......WAAROM ooooh WAAROM zit het er dan in hemelsnaam op.

Maar dan blijft het wit naar roze verloop (als ie wit weergeeft) natuurlijk het zelfde.

Is dan ook de grijze waas weg bij de minste inkijkhoek?

Vind het nogal wat om hagelnieuw scherm,zeker van deze prijsklasse,te moeten demonteren,coating oplossen...om er fatsoenlijk beeld uit te krijgen.
Korrel past volgens extra op,omdat het PVA paneel ernaast,deze korrel niet heeft,...behalve als er dikke stoflaag op ligt.
Doe echt niet voor m'n plezier een negatieve kijk op dit paneel en vorige HP ZR24w.
Niet omdat ik een "relatief" duur product koop,ik alle minpunten als zoete koek moet slikken.
Als de beeldkwaliteit beleving voor mij dan zo hinderlijk is,schroom ik mij niet me hierover uit te laten.
Ik had graag een positief verhaal verteld,maar wat er niet is,kan ik niet mooier maken.

Defect,denk het niet,gezien zelfde klacht dan 2 maal LG als HP/Dell kwalitiet controle is doorgekomen,en bij Dell ook nog's gecalibreerd is.
Calibrator ziet geen waas op een scherm,die kijkt slechts plaatselijk of het goed is.

In mijn leven al veel betere schermen gezien,met mindere specs en/of lager prijskaartje,maar ook duurder/gelijkwaardige prijsklasse/specs zonder de door mij ervaren kijkpret bederving.

De waas is slechts enkele mm of nog veel mider dik dik bevind zich voor het paneel,en is lastig te vangen op en foto.
vlekkerigheid laat zich zo vangen ff snel beetje wit en geel.....zie rechts onder VS links boven VS midden
linksonder foto 3.....bij zwarte weergave is heel die plek grijze holgram waas......of moet op 3 meter afstand gaan zitten,niet bewegen en dat soort kul argumenten om je aankoop van 400 euro plus goed te praten.

Foto is erger dan je ogen het in werkelijk zien........

Calibreren leuk,maar als ik de helderheid in de hoeken is niet te veranderen (zoals dat ooit lang lang geleden wel kon bij een betere CRT,dan valt er weinig te calibreren)
Waas kan ik er nooit af calibreren.Zie eerste reactie,...ben dus niet de eerste die deze laag niet kan waarderen.

Mensen die het niet willen geloven,mogen het gehele weekend zelf er eens naae komen kijken in deze uithoek van Nederland.
Bij de HP ZR24w ook meedere kundige en onkundige mensen laten kijken,en meer en deel vond de waas hoogst irritant,zeker als je kijkt wat je beloofd word en wat je ervoor betaalt.

voor m'n werk,...al meer dan 2 decenia beeldschremkijkervaring,en zeker voor het geld,inkijkhoek,kleurvastheid beloftes,doen deze H-IPS panelen niet wat ze beloven,is mijn interpretatie van de specs.

[Reactie gewijzigd door Akino op 11 juni 2011 14:41]

Dat dat draaien een beetje stroef gaat mag trouwens toch ook niet echt een groot minpunt wezen. Je moet simpelweg als fabrikant wat marge inbouwen qua stroefheid, voor verschil in productie en voornamelijk vanwege de afnemende weerstaand door slijtage door de jaren heen. Er zijn volgens mij geen enigszins betaalbare schermen van deze grootte op de markt die dit beter kunnen. En als je die functionaliteit echt gewoon soepel wil moet je losse monitorarmen nemen (wat ik uit ervaring sprekend een erg goede investering vind).
Is de produkt review bedoelt om je persoonlijke mening, bevooroordeeld of op welke andere manier niet neutraal te geven, of is het bedoelt om objectief een produkt of exemplaar te beschrijven zodat anderen er wat aan hebben? En dan hebben we het nog niet gehad over het gebrek aan correcte punctuatie, spelling en grammatica, wat ik je overigens helemaal niet zou kwalijk nemen als je een fatsoenlijke review zou plaatsen.

Als je het mij vraagt is het niet het eerste het geval, daar heeft namelijk niemand wat aan en dan had het wel "produkt meningen" geheten. Zoiets zou je op een forum kwijt kunnen.

Sorry dat ik het zo cru moet stellen, maar als ik je verhaal lees, zie ik een boze gast die ontevreden is over een mischien wel defect exemplaar. Nog nooit heb ik een slechte review gezien van Dell Ultrasharp schermen, ze worden praktisch de hemel in geprezen.

Als ik jouw review vergelijk met die van Kid Jansen dan klopt er toch iets niet? Hoe kan dat zover uit elkaar liggen als je neutraal en objectief reviewed?

Je hebt geen voorbeelden, fotos, metingen of ander "bewijs" van je claims. Lees de review van Kid Jansen nog eens en met name zijn voorbeelden van de kijkhoek, zijn metingen, calibratie rapporten. Inderdaad, da's een hele mooie review. Totdat jij met een dergelijke review komt om het tegendeel te bewijzen is dit niet review waardig, maar niets meer of minder dan een boze mening van een teleurgestelde koper in wat mischien wel een defect exemplaar betreft.

[Reactie gewijzigd door InflatableMouse op 11 juni 2011 13:54]

Heel onaantrekkelijk om te lezen, ik zou de opmaak verbeteren, ben aan de inhoud niet toegekomen
Je hebt gewoon een "defecte" U2410. Er zijn heel wat niet goede U2410 geleverd als zijnde niet egaal in kleur met inderdaad een rose waas rechts. De kans dat je een niet goede krijgt is helaas redelijk groot. Wissel de jouwe gewoon om totdat je wel gewoon een goede hebt. De service is super. Wordt gewoon bij je thuis omgewisseld.

FYI Van de uiteindelijk 5 bestelde U2410's, waren er 3 goed. Een voor mezelf, een voor m'n vrouw en een voor m'n schoonouders. Geen van alleen heeft last van een waas. De waas zie je ook alleen bij geen beeld. Kijkhoek is ook super. En ja ook deze pagina is gewoon wit en zie ik niks groens of rose.

Dus gewoon omwisselen die hap.
Ik heb wel wat aan deze review.
Gezien de dalende prijs en positieve reviews stond ik op punt er een te kopen.
Vandaag ben ik ook eens gaan kijken op de site van Dell/Support-forums en daar kwam ik toch wel veel klachten tegen betreffende paars / groene verkleuring van het scherm.
Zie:

Ik begrijp ook dat Dell ervan uit gaat dat het een en ander binne de toleranties valt en een scherm om deze reden niet vervangen wordt.

Dus inderdaad maar even doorsparen voor een betere monitor
En handig om te weten,als je scherm niet rechtstreeks van dell gekocht hebt,,heb je dus geen recht om omruiling door een nieuw exemplaar,maar een refurbisched scherm.
Kortom,scherm gaat vandaag retour naar de leverancier vor creditatrie.

Zowell bij Dell als de leverancier is er wederom niemand die zinnig antwoord kan geven omtrend de beschreven klachten.Diep triest,lijkt wel of er niet over gesproken mag worden,de te kort kominingen van deze IPS panelen.
Gezien d ellende die ik heb,is heel het calibratie rapport,maar een vodje papier met veel geduld.

En dan maar doorsparen voor iets wat wel normaal beeld geeft zonder fratsen.

PS:Bruin is ook lastig voor dit scherm om weer te geven.
Rood is te fluor of te paars.

Blu ray spuperman returns,...superman in een appleblauwzeegroen pakje met bruin logo 8)7