Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB Review

t!n0 6 november 2011, laatste update op 6 november 2011, 6.816 views

Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Pluspunten

• (Realtime) prestaties
  • Prijs/prestatie verhouding
  • Compatibiliteit

Minpunten

• Geen sata kabel en bracket

*Let op: Dit is een review van de Crucial M4 64GB SSD op een SATA2 moederbord!*

Omdat een vriend van me mij een tijd geleden heeft ge´ntroduceerd in de wondere wereld van de SSD en bijkomende performance boost voor je systeem, heb ik, na veel informatie verzamelen en reviews lezen, gekozen voor de Crucial M4 64GB SSD.
Waarom deze SSD? Omdat de directe concurrenten, met name OCZ (Vertex 2, Agility 3), kampen met allerlei compatibiliteits problemen en je lekker maken met theoretische lees- en schrijf snelheden, waar Crucial realtime waarden opgeeft en uit verschillende reviews is gebleken dat de realtime resultaten van de M4 veel beter zijn dan die van de concurrentie in deze prijsklasse (tot ~110euro).
Bovendien gebruik ik de SSD 'slechts' als bootschijf op een SATA2 moederbord (ICH10R) met daarop Windows 7 x64, Office 2007 en enkele programma's ge´nstalleerd en hecht ik meer waarde aan een combinatie waar stabiliteit en compatibiliteit belangrijker zijn dan absolute benchmark resultaten.

Ik heb de SSD gekocht bij Zercom op 7 juni 2011 voor Ą105,- en had hem de volgende dag al binnen;
Dit is dus alles wat je krijgt, ik mis een sata kabel en een bracket, wat ik toch een minpuntje vind.

De M4 ziet er mooi strak en stevig uit, lijkt gemaakt van aluminium en is superlicht.

SATA3 6GB/s dus, al ben ik ervan overtuigd dat de schijf ook goed gaat bevallen op SATA2.

Installatie
Ik heb de SSD zoals gezegd aangesloten op een SATA2 port (0) en heb mijn andere schijven afgekoppeld voor ik met de installatie van Windows 7 x64 begon. Dit is verder niet verplicht, maar ik doe het omdat ik zeker wil weten dat de alignment van de partitie goed gaat (dit is belangrijk bij een SSD, Windows herkent de SSD en doet het meteen goed) en de andere schijven kunnen zo niet voor problemen zorgen tijdens de installatie.
BIOS herkende de schijf meteen, AHCI ingesteld en het installeren kon beginnen...niet dus...Tijdens de installatie kreeg ik steeds de melding dat mijn CD/DVD een driver zou missen en ik niet verder kon installeren.
Van alles geprobeerd in het BIOS en met drivers via F6, het mocht niet baten. Toen de installatie DVD (welke de dag ervoor nog gebruikt is) eruit gegooid en het via een USB flash drive geprobeert.
Voila, daar ging ie, de installatie verliep zeer snel en volgens procedure.
Omdat ik vergeten was te onderpartitioneren (wat overigens niet echt meer nodig is bij de huidige generatie SSD's) en de Windows mail hack jammerlijk mislukte, heb ik na de benchmarks Windows nog een keer opnieuw ge´nstalleerd op een partitie van 55GB. De resultaten van de benchmarks blijven echter hetzelfde, prima dus.

Prestaties
De opgegeven leessnelheid van 415MB/s ga ik niet halen op een SATA2 port, dus ik was benieuwd wat eruit zou gaan komen, ik hoopte op ong. 250MB/s. De opgegeven schrijfsnelheid van 95MB/s moet echter geen probleem zijn.
Na installatie heb ik een aantal runs uitgevoerd in CrystalDiskMark met verschillende drivers, hieronder de resultaten;

- MSAHCI

-Intel RST

- LPM off & SSD Tweaker

De resultaten mogen er zijn vind ik, vooral de 4K scores vebazen me. Ook de leessnelheden zijn goed en zitten tegen de max. doorvoersnelheid van 3GB/s aan van SATA2.
De benchmarks zijn daarnaast gedaan op een SSD die in gebruik is en waar dus data (Windows) opstaat, geen lege zoals in vele benchmarks die je op internet kan vinden.
Wat me verder opvalt is dat de verschillende drivers niet zoveel impact hebben op de drive performance, niet zo gek want het zit natuurlijk al bijna aan de max.
Voor mijn gebruik zal dit meer dan voldoende zijn, alles voelt heerlijk snel aan.

Ook AS SSD geeft mooie scores;

Windows prestatie index geeft een score van 7,8 voor de Disk data transfer rate, net geen max. score :X

Startup tijd Windows 7 x64 SP1 incl. updates en anti-virus
Mijn PC deed langer over de POST dan over het laden van Windows, dat was behoorlijk irritant dus ik ben er meteen ingedoken.
Bleek dat het voornamelijk komt omdat het moederbord EOL, er uiteraard geen nieuwe BIOS meer ontwikkeld wordt en de AHCI BIOS versie 1.07 was(F11c Beta).
Niet opgegeven en een BETA BIOS tegengekomen (F11i Beta) waar men AHCI 1.20 had ingebakken alsmede een aantal opties voor quickboot.
Het moederbord geflashed en dat was me toch een verschil zeg; hiervoor duurde de POST wel 20 seconden, nu 3 haha.
Het resultaat is dat Windows 7 x64 SP1 incl. alle updates beschikbaar (op moment van schrijven 10-06-2011) en AVG anti-virus nu opstart in ▒25 sec. Verbluffend snel!

Nog een groot voordeel van een SSD is dat wanneer je het bureaublad ziet het systeem volledig opgestart is en je gelijk programma's kunt openen en kunt gaan browsen op het internet.
Je kunt je systeem dus actief gebruiken na ongeveer 25 sec. wat een verademing is.
Ik ben erg onder de indruk van de prestaties van de SSD en heb eindelijk eens het gevoel dat de PC op mij moet wachten, i.p.v. andersom _/-\o_

Boot timer resultaat;

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb nog geen problemen gehad en verwacht ze ook niet. Het systeem voelt zeer snel en stabiel aan en de perfomance blijft hoog.

Compatibiliteit
Werkt zeer goed op een inmiddels gedateerd moederbord met een gedateerde BIOS en drivers. De performance is ook zeer goed te noemen, de SSD is geen enkel geval de bottleneck.

Ondersteuning door fabrikant
Nog geen ervaring mee, maar ik heb inmiddels het Crucial forum al gevonden voor tips & tricks en eventuele ondersteuning.
Hier staat genoeg informatie op m.b.t. de M4.

Ik vind de prijs absoluut goed voor een product met een dergelijk prijs/prestatie/betrouwbaarheids verhouding.
De concurrentie is over het algemeen duurder en biedt (als ik de verhalen moet geloven) een minder goede ervaring.

Ik kan iedereen die twijfelt over een investering van ▒100euro aanraden deze upgrade te doen en te kiezen voor de Crucial M4 64GB SSD omdat hij zeer goed werkt met verouderde systemen en 6GB/s ondersteuning heeft voor nieuwe configuratie's.
Wat mij heeft verrast aan de M4 is de compatibiliteit en prestaties van deze SSD.
Ik heb nog een enkele negatieve ervaring gehad met deze SSD.
Een SSD geeft je PC zo'n enorme performance boost dat het, naar mijn mening, eigenlijk een must-have is voor elke tweaker ;)

Update 06-11-11; Firmware 009 & SATA3 6GB/s performance
Inmiddels heb ik een nieuw systeem gebouwd waar de schijf zijn werk in doet;
- Moederbord Gigabyte P67A-UD7-B3
- CPU i7 2600K @ 4600mhz
- 8GB Patriot Viper eXtreme 2000mhz c9

Eindelijk de schijf kunnen gebruiken op een SATA3 port. Ondertussen heeft Crucial ook nog een firmware update uitgebracht welke ik nu gebruik.
De firmware zorgt veel hogere readspeeds dan opgegeven! Na een paar maanden gebruik (verschillende windows installaties verder ivm benchen) merk ik nog steeds geen verlies in snelheid.
De Crucial m4 64GB werkt nog als een TGV!

Dit was mijn eerste review, ik hoop dat het een beetje helder is allemaal, tips en verbeteringen zijn altijd welkom!

*Toelichting op RST, LPM etc. volgt*
*11-06-2011 14:09: Video van de opstarttijd toegevoegd*
*14-06-2011: Boot timer benchmark toegevoegd*
*6-11-2011: Schijf in gebruik in nieuw systeem en firmware update

Heb jij ook een Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB?

Het is spijtig inderdaad dat de bracket niet meegeleverd wordt. Phosoporus, de meeste computer kasten zijn niet gebouwd voor 2.5" schijven, het HDD rack is dus enkel geschikt voor 3.5" schijven. Veel SSD's worden met bracket geleverd, en ik ben nog geen kast tegen gekomen waar deze bij geleverd worden.

Ik heb deze SSD vandaag binnen gekregen! Nog niet uitgepakt, klusje voor morgen. Je hebt me wel lekker gemaakt met je review. Ik heb zelf hier een behoorlijk ouderwets systeem (Q6600 & 2x HD3870), en was wat huiverig over een Sata 6Gbs schijf op een Sata II poort, maar als ik het zo lees gaat het helemaal goed komen!

Waarom heb je compatibiliteit niet beoordeeld? Het feit dat de dvd-drive tijdens de installatie niet meer herkent werd zou er toch op aanduiden dat hij niet (geheel) compattible is met een wat ouder 775 moederbord?

Verder nette review, heeft mij nogmaals overtuigd van de aanschaf.

[Reactie gewijzigd door xp7amrkr op 10 juni 2011 18:43]

Compatibiliteit heb ik volgens mij wel beoordeeld?
Het probleem van de dvd tijdens de installatie lag waarschijnlijk aan de disc zelf, later in windows zelf wou het setup.exe ook niet vanaf de disc runnen (bij een vriend van me wel, met moeite).
Volgens Darkstone had het te maken met de write speed waarop de disc is gebrand, deze was waarschijnlijk te hoog voor mijn dvd speler.
Andere dvd's doen het prima in de drive en via USB ging de installatie van Windows prima (ook nog eens sneller :)).
M.b.t. de compatibiliteit van de M4 met mijn s775 bord heb ik geen enkel negatieve ervaring te melden.

[Reactie gewijzigd door t!n0 op 10 juni 2011 16:20]

Zo, ondanks dat het niet vroeg is was ik nog niet wakker. Even de termen compatibiliteit en ondersteuning door elkaar gehaald.
Bekijk de cm haf X eens, zit gewoon een bracket voor ssd's bij...
*sata-kabels kun je ook uit je oude kast(en) halen evenals de fans en hdd's...
Heel mooie review! Mijn dank.

Ik heb denk ik toch een beetje te snel een Agility 3 gekocht met als resultaat een zeer bedroevende performance op een Marvell controller (U3S6 van ASUS), dit. omdat ik een ASUS 1156 bord met Intel SATA3 controller heb. AS SSD komt nauwelijks boven 200 uit.

Gek is dat ie ook niet beter scoort dan mijn Vertex 2 die hier standaard als bootschijf op zit op de Intel controller.

Mijn vraag is of deze SSD wel beter scoort met de Marvell 9123 controller, weet iemand dat?

(Sorry ik heb al geGoogeld maar vond niets duidelijks)

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 19 juni 2011 12:33]

Update 06-11-11; Firmware 009 & SATA3 6GB/s performance
Inmiddels heb ik een nieuw systeem gebouwd waar de schijf zijn werk in doet;
- Moederbord Gigabyte P67A-UD7-B3
- CPU i7 2600K @ 4600mhz
- 8GB Patriot Viper eXtreme 2000mhz c9

Nieuwe Crystaldiskmark screenshot toegevoegd.
PC boot bij mij sneller op als ik geen wachtwoord opgeef en Windows gelijk door laat booten naar het bureaublad.

Ik krijg geen scherm te zien van: Bureaublad laden o.i.d.
Hij gaat gelijk naar het bureaublad!
Ook de update maar eens uitgevoerd. Scheelt een hoop qua snelheid! :D

Een ding vind ik wel jammer bij booten (staat los van de ssd). Windows boot gewoon netjes in een paar seconden, maar de POST..... de post duurt iets van 20seconden :(. MSI P67A-GD65
Scheelt een hoop inderdaad!

Inmiddels is de video van de boottijd niet meer up to date, het is nu een kwestie van 10 sec. voordat ik op het bureaublad ben.
Ik zal een dezer dagen deze ook even updaten.
Toch nog zeker van nut!

Ik heb net mijn crucial m4 binnen en ook bij mij draait deze (voor nu) op een sataII

En aangezien ik wel erg slecht scoorde op de 4kqd32 ten opzichte van dit topic ben ik even gaan spitten, bleek ik de boel nog naar AHCI om te moeten zetten met een bestaande WIN7 installattie erop.

Nu zo nog even de net verschenen firmware (0309) erop zetten en dan het systeem klonen en draaien maar!
Sata kabel is meestal meegeleverd met het moederbord. Praktisch nooit met HDD/SSD
Bracket meestal met de computer kast.
Een SATA kabel, ja. Als je 6 schijven bestelt mag ik toch hopen dat er kabels bijzitten...
Bij mijn intel postvile 80GB (retail) zat overigens wel een bracket, sticker, kabel, en instructieboekje. Toch een pluspunt.
Wijsneus...
Het is een retail versie...
Normaal te verwachten hierbij is alles om een SSD/HDD aan te sluiten en te monteren.
Brackets komen niet met een computer kast... want het is een 2.5 Inch naar 3.5 Inch bracket...

Verder,
Mooi review, zelfs op de sata 2 poort enorm mooie prestaties.
4k blijft net zo lekker hoog als op Sata3 en dat is wat het voornaamste is.
Wel raar dat de write performance inderdaad zo laag uit valt. Ik had dit ook hoger verwacht...

[Reactie gewijzigd door Swordlord op 10 juni 2011 16:07]

ondanks dat zou het niet vreemd zijn als er 1 bij zou zitten. Verders leuke review, zit zelf ook aan de M4 te denken!
nu ff windows mbt ssd tweaken en goed instellen, en het schijfje blijft zeer lange tijd vlekkeloos en toppie presteren....