Asus R2H-BH077T Review

RedVox 24 februari 2007, 2.056 views

Asus R2H-BH077T

Pluspunten

• Compacte complete pc.
  • Duidelijk en helder scherm.
  • Complete uitrusting. (soft & hardware matig)
  • Na wat "tuning" erg stabiel & soepel systeem.

Minpunten

• Veel te veel applicatie's geinstalleerd.
  • Verschrikkelijk dure autolader (90,- euro).
  • Asus heeft geen steun/cradle voor de auto.
  • Redelijk veel warmte afgifte.
  • Betrekkelijk korte accu duur.

De R2H is een erg nette en compacte "UMPC" van Asus. Erg compact voor een Laptop, aan de grote kant voor een PDA. Voor het werk was ik op zoek naar een oplossing voor mobiel internet en zakelijke software, maar tevens naar een navigatie en entertainment oplossing. Na wat wikken en wegen is de keuze gevallen op de R2H omdat deze in alles voorziet.

De aangeschafte versie is een 900mhz Celeron processor met 512Mb DDR2 667Mhz geheugen. De harddisk is 60Gb groot. De R2H is voorzien lan en wireless lan (WIFI). Tevens is er voorzien in bluetootth, een SD geheugenkaartlezer en 1.3Mp camera. Er zijn 3 usb 2.0 poorten geplaast. Tevens wordt bij deze uitvoering een DVB-T digitale TV tuner (usb), usb link kabel, draag tas, tafel standaard, mini opvouwbaar keyboard en een optische muis meegeleverd. Er is ook voorzien in een audio en tv uitgang, microfoon ingang en een aansluiting voor een normaal beeldscherm. Dit gebeurd via een meegeleverd verloop kabeltje. Erg veel wordt er dus meegevelerd, een dik pluspunt.

Alles is netjes in een doos verpakt. In de doos zijn ook alle cd's en de boekjes aanwezig Er is geen cd van Windows meegeleverd, maar die staat op de recovery dvd die meegeleverd is. De meegeleverde gebruiksaanwijzing is voor pda's en laptop's algemeen en niet speciefiek voor de R2H, een minpuntje. Er is wel een R2H handleiding bij, maar daar staat het broodnodige in en vooral niet te veel. Op de harddrive is een recovery partitie gemaakt die je ingeval van nood kan gebruiken om het systeem terug te brengen in de originele staat. Er staat echter niets over beschreven, en je moet dan het externe toetsenbord gebruiken.

Na de R2H volgens de instructie van accu en stroom te hebben voorzien start deze de 1e maal op om de installatie af te ronden. Dit gaat allemaal zonder problemen, maar wel erg traag. Als de installatie voltooid is en er de eerste keer echt gestart wordt valt de langzaamheid van het systeem erg tegen. Nu verwacht ik geen wonderen, het blijft 900Mhz, maar dit valt echt tegen. Het deinstalleren van de aanwezige trial-versie van Norton zorgt al
voor een hele verbetering op dit gebied.

De layout van de toetsen is echt bedoelt voor als men de R2H vast heeft, en werkt naar behoren. Het touchscreen werkt prima, maar wel eerst even calibreren want een en ander wijkt wel wat af als de R2H uit de doos komt. De bijhorende muis en toetsenbord werken gelijk na het aansluiten, geen extra installatie is nodig. Het toetsenbord is wat smal voor iemand met grote handen, maar na wat gewenning is er prima mee om te gaan.

Alle software en hardware optie's werken direct uit de doos op 1 na, de digitale DVB-T tuner. Na de installatie van de benodigde software, die is meegeleverd, werkt ook deze naar behoren. Het systeem doet wat er gevraagd wordt, maar het loopt allemaal niet echt lekker. Hieropheb ik besloten besloten alle voor mij niet nodige software te verwijderen, en alle nieuwe drivers en bios van het internet te halen. Na het uitvoeren van dit alles loopt het systeem een heel stuk beter. Het is nog steeds geen krachtpatser, maar alles loopt lekker door zonder te haperen. De review wordt er nu ook op gemaakt :)

De bluetooth connectie werkt naar behoren (nokia 6230i) en zelfs zonder de nokia suite kunnen alle gegevens worden uitgewisseld en tevens werkt de modem functie prima. De lan verbiding werkt zonder problemen, maar deze kan uitgeschakeld worden (of zijn) d.m.v. een kleine aplicatie. Dit zelfde geld voor de GPS ontvanger. Asus vermeld dit nergens, en dat is echt een minpunt. Als je dit niet weet zoek je naar een speld in een hooiberg op deze optie's in te schakelen. Ook de GPS functie werkt prima, alleen is er nog geen degelijke houder voor in de auto, lastig zeg maar....

De R2H is hier nu 4 weken iedere dag in gebruik, en voldoet prima. De accu duur is ongeveer 1,5 uur bij normaal gebruik. Als de GPS gebruikt wordt in spaarstand is dit ongeveer 2 uur. Eind maart komt de cradle voor in de auto (Merk RAM, Asus heeft niets zelf) en dan gaat hij vast in de auto gebruikt worden. De accu duur is dan ook niet meer van belang, de R2H wordt in de auto dan via de autolader gebruikt. Deze autolader is erg duur, maar vanwege de "vreemde" spanning erg moeilijk ergens ander te verkrijgen. (13.8 volt in, 12 volt uit bij 3 ampere).

Al met al een prima aankoop, en maakt absoluut waar wat er belooft wordt, als men de software even onder handen neemt.

Er bestaat op dit moment de mogelijkheid om een gratis upgrade naar Vista te krijgen. Echter zijn er (nog) geen drivers voor de R2H onder Vista. Op diverse fora is echter al wel te zien dat het ook zonder dit al werkend te krijgen is.

Algemeen

Alles samen gevat dik in orde, goed.

Featureset

Er wordt zeer veel meegeleverd. Zeer Goed.

Prestaties

Zoals verwacht mag worden. Voldoende.

Beeldkwaliteit

Zeer duidelijk en helder beeld. Zeer goed.

Bouwkwaliteit

Voelt zeer degelijk aan. Net afgewerkt. Goed.

Ergonomie

Valt lekker in de hand, ook zeker niet te zwaar. Goed.

Warmte en Geluid

Geeft naar verhouding redelijk veel warmte en geluid. Acceptabel.

Mobiliteit en Accu

Accu tijd is niet al te lang met standaard accu. Acceptabel.

Voor de inhoud van het hele pakket een nette prijs. Goed.

Absoluut een aanrader als je een manusje van alles wilt wat makkelijk mee te nemen is. Je moet echter het wel zien als een aanvulling op je mobiel gebruik, en niet ter vervanging van een 3.0Ghz laptop/pc :)

*** Kleine aanvulling en edit gemaakt.

Heb jij ook een Asus R2H-BH077T?

En heb jij ook navigatie erop draaien ? :9
ja, heb een aantal verschillende pakketten draaien.

(autoroute 2007, route 66, Alturion)

Ben er nog niet uit welke ik blijf gebruiken.

Wat betreft warmte. Voor zo'n apparaat vind ik heb best wel wat warmte afgeven. Het is niet hinderlijk, maar je voelt wel duidelijk de warmte eruit komen.

Het geluid is in een normale kamer niet te horen, als je tv/radio aan hebt. In een stille kamer hoor je hem zachtjes zoemen. Laat je hem vol belast lopen dan hoor je hem duidelijk blazen... maar in verhouding met een desktop is hij natuurlijk nog altijd veel stiller.
Leuke, duidelijke en nette review! ;)
Nette survey.

Dit is volgens mij ook een wereld apparaat om navigatie op te zetten in de auto.
Een heel mooi apparaat . :9 :9
Ja dat is het zeker, alleen snap ik totaal niet waarom Asus niet standaard (of als optie) een auto steun of cradle heeft. Maar goed, gelukkig maken externe bedrijven ze inmiddels wel :)
3 keer "tevens" in de eerste twee alineas is wat veel... ;)

Kun je iets meer zeggen over geluid/warmte? Verder een interessante survey.
Ik wil mijn R2H opnieuw installeren zodat er alleen het nodige erop staat (ivm performance), maar ik weet niet of ik de 'Recovery' partitie zomaar weg kan/mag gooien. Deze slokt 4Gb op die ook anders gebruikt kunnen worden...

Iemand enig idee?

Als iemand een linkje heeft hoe een installatie cd aan te maken dan houdt ik mij ook aanbevolen!
Als het goed is heb je een recovery dvd bij de R2H gehad, echter deze werkt alleen als je een externe drive hebt. (usb)

Als je die niet hebt moet je de recovery partitie laten staan, je kan hem anders nooit meer opnieuw installeren.

De R2H kan via netwerk booten, is een optie in de bios voor, mischien kun je het op die manier doen. Heb dat echter nog niet geprobeerd.