G.Skill Ripjaws X F3-12800CL7D-8GBXH Review

FiRePaTH 9 juni 2011, laatste update op 9 juni 2011, 2.047 views

G.Skill Ripjaws X F3-12800CL7D-8GBXH

Pluspunten

• Zeer stabiel
  • Zeer goed overclockbaar
  • Lage latencies op hoge snelheden
  • Professioneel uiterlijk

Minpunten

• Iets duurder dan andere DDR3-1600 Modules

Stabiliteit Score: 5
Heb deze DDR3 modules gekocht voor in m'n nieuwe Intel SandyBridge 2600k systeem.

Ze werken als een zonnetje, niets te klagen, zeer stabiel en goede performance! :)

Systeem Specs:
Cpu: Intel Core i7 Sandy Bridge 2600k
Mobo: Asrock Z68 Extreme 4
Ram: G.Skill Ripjaws XF3 DDR3-1600 Cas7
GPU: XFX Geforce 9800GT

Resultaten SiSoft Sandra Memory Bandwidth:
- 1600Mhz - 1.50 volt @ 9-9-9-28-2 (Geen Benchmark)
- 1600Mhz - 1.60 volt @ 7-8-7-14-1 => 21,205 GB/sec
- 1866Mhz - 1.60 volt @ 8-10-9-14-1 => 24,689 GB/sec
- 2133Mhz - 1,65 volt @ 9-13-10-14-1 => 27,612 GB/sec

Het grappige is dat het standaard G.Skill XMP profiel (1600Mhz) staat ingesteld op 7-8-7-24-2T op 1.6volt, maar dat ik doodleuk de tRAS van 24 naar 14 kon zetten, zonder aan het voltage te komen (7-8-7-14-1 @ 1.6v) voor wat meer performance.

Modules draaien overigens -echt niet- in Cas6 op 1600Mhz, zelfs niet met 6-14-14-30-2 @ 1.8volt (dit ter info voor de lage latency liefhebbers). Maar dat is ook nergens voor nodig als ze goed op 2133Mhz Cas9 draaien!

DDR3 Module Looks:
Voor sommigen totaal onbelangrijk, voor sommigen top prioriteit.

Deze G.Skill XF3 DDR3-1600 2x4GB modules zijn de enige (voor onder de 125 euro...) modules in hun soort met een zwart PCB. Alle modules die ik tot nu toe gezien heb (zelfs de Corsair Vengeance) hebben een (lelijk) groen PCB. Op zich eigenlijk wel opmerkelijk, aangezien sommige fabrikanten wel hun best doen met de meest fancy heatspreaders in allerlei kleuren. Je zou dan toch ook verwachten dat ze een beetje aandacht konden besteden aan het PCB, zodat het geheel op elkaar af gestemd is.

De G.Skill Ripjaws XF3 DDR3-1600 Cas7 modules hebben een mooi zwart PCB en de heatspreaders zijn eveneens zwart (met een beetje blauw van de G.Skill stickers). Ze zien er vrij professioneel uit, zeker met de huidige generatie moederboarden die over het algemeen allemaal ook een zwart/blauw PCB hebben.

Al met al, een echte aanrader, zeker als je -net- een paar tientjes meer wilt uitgeven voor betere performance, meer overclockbaarheid en een mooier afgewerkt product! :)

Heb jij ook een G.Skill Ripjaws X F3-12800CL7D-8GBXH?

Ik denk dat je tRAS alleen te verlagen is als je het bij 2 modules houdt.
Als je er 2 bij gaat zetten zal het niet gaan lukken vrees ik.
Ik zal eens kijken of ik dit kan staven op mijn 4x4GB 1866 ripjaws met een praktijktest.
to be continued........

Edit: Ik dacht trouwens dat je voor tRAS kon aannemen dat het (CAS + tRCD + 2)?
Daarmee zou je kunnen stellen dat de waarde van 14 te laag zou moeten zijn om te kunnen werken.

tRAS or Tras, usually expanded as RAS access time measured by the number of clock cycles needed to access a certain row of data in DRAM between the initial data request and the precharge command required to commence the next memory access. By definition, tRAS must be greater than or equal to the CAS plus the tRCD, plus an additional two cycles, to leave time for accesses to complete, as they read or write multiple bits of memory, which DDR (2 bits), DDR2 (4 bits), and DDR3 (8 bits) all do in lesser or greater numbers.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 9 juni 2011 23:20]

Dat dacht ik dus ook, maar ik ben gewoon gaan proberen, en de modules werken gewoon op tRAS 14, op zowel 1600, 1866 als 2133! :P
maar perfrormance win je er niet mee omdat het dan uit sync loopt.

en die snelheden die je hebt getest, kun je daar alleen sisoft sandra mee draaien of zijn ze ook memtest86+ stabiel?
Yup, 7 threads x 1000MB draait hier 8 uur lang zonder problemen. CPU load is dan ongeveer 96%, dus dan kan je wel spreken van stabiliteit! :P

Performance steeg ongeveer met 300mb/sec door die tRAS 14 i.p.v. 24 dus performance verschil (theoretisch) is er wel degelijk! :)
hoe zit het met de modules i.c.m. een tower koeler? zoals de mugen 2 e.a.? passen de heatspreaders er wel onder of niet? graag had ik dit ook in je review gezien.
Waarschijnlijk past het niet onder de Mugen 2 vanwege de coolelementjes bovenop.
Naast/voor de Mugen 2 wil helaas ook niet want voor dual heb je of 2 blauwe of 2 witte slots nodig.
Mijn systeem is watercooled, heb geen idee of het past met een Mugen2 CPU koeler...

Het enige dat ik weet is dat ze minder hoog zijn als de Corsair Vengeance modules.
Ik heb dit setje draaien in mijn systeem met een Mugen 2 en bij mij past het. De enige aanpassing die ik heb moeten doen is de fan ietsverschuiven...
Bij welke winkel heb je ze gekocht?
Zercom Eindhoven, maar die verkopen de 1600Cas7 versie niet meer (Toen ik ze kocht stond er al dat het product mogelijk uitverkocht zou kunnen zijn).

Zercom verkoopt nog wel de G.Skill 1600 Cas9 XF3 Ripjaws, maar daarvan weet ik dus niet hoe die overclocken. Gezien de prijs gok ik net zoiets als de Corsair Vengeance modules.
Heb ze gevonden bij max ICT, op voorraad 50 stuks... vraag me af in hoeverre dit accuraat is... Als ik jouw reactie lees zou ik net zo goed kunnen gaan voor the Corsair modules?

Eerlijk gezegd weet ik (nog) niet zoveel van geheugen overclocken. Ik heb mij best wel goed ingelezen in de hardware die ik wil om een tijdje voort te kunnen gaan, maar heb weinig verstand van werkgeheugen. Wil daarom best wel wat meer uitgeven zodat ik ermee kan spelen wanneer ik tijd/zin heb, de bankjes moeten het dus wel toelaten!

Edit: herformulering

[Reactie gewijzigd door Niellus op 16 juni 2011 00:56]

Uhm, de G.Skill 1600 XF3 Ripjaws Cas7 modules zijn niet de Corsair Vengeance 1600 Cas9 modules! :o

Ik had het over de G.Skill XF3 Ripjaws 1600 Cas9 modules, die vergelijkbaar (zouden kunnen) zijn met de Corsair Vengeance 1600 Cas9 modules.

Maar als je wilt gaan overclocken, schijnen de Corsair Vengeance 1600 Cas9 modules niet zo ver te komen (1866 schijnt al lastig te zijn, volgens t.net user product-review. Van de G.Skill XF3 Ripjaws 1600 Cas9 weet ik niets qua prestaties, maar verwacht er hetzelfde van, aangezien de prijsstelling hetzelfde is als die Corsair Vengeance. :)

[Reactie gewijzigd door FiRePaTH op 16 juni 2011 20:39]

Gelezen en begrepen ;)

Corsair Vengeance 1600 cas 9 besteld uiteindelijk.... Maar nu ga ik wel een beetje off-topic ;)

Bedankt voor je review en je reactie!