Specificaties 120GB 2.5" (SATA-600) @ 450/210MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel 510 Retail 120GB Review

snip.meijerNewbie 9 juni 2011, laatste update op 9 juni 2011, 2.179 views

Intel 510 Retail 120GB

Pluspunten

• Echt lekker vlot opstarten van applicaties!

Minpunten

• Bios induiken om Sata3 aan te zetten: compabiliteit?

Na veel over de SSD hier op TN gelezen te hebben, uiteindelijk gekozen voor de Intel 510 / 120Gb. Wat een verschil! En ja, goedkoop is een SSD niet, zeker niet als je dit vergelijkt met de conventionele hdd. Maar ik heb de SSD niet voor de opslag van data gekocht, maar voor het OS en de applicaties. Daar is 120 Gb ruim voldoende. Voor iets meer dan 200,- koop je een fantastische upgrade voor je systeem ten opzichte van een HDD. Die laatste doet nu volledig dienst als data schijf.
Wel even opletten bij Asus P7P55D- Evo moederborden. Het volle gebruik van Sata3 krijg je pas tot je beschikking als je in het bios op een onlogische plek de juiste instelling voor sata3 activeert. Missertje van Asus wat mij betreft.

Heb jij ook een Intel 510 Retail 120GB?

Dat je de bios moet instellen heeft natuurlijk niets te maken met de SSD (overigens neem ik aan dat je SATA 6Gbps bedoelt, SATA 3Gbps is tegenwoordig standaard).

Heb je ook benchmarks van het ding, dat is altijd wel interessant om te zien.
In de review staat het correct hoor. Je verwart de benamingen (niet verwonderlijk aangezien ze sterk op elkaar lijken)
Sata3 (3e generatie sata) is een alternatieve benaming voor SATA 3Gbits/s.
Kortom:

SATA 1 = SATA 1.5 Gbits/sec
SATA 2 = SATA 3.0 Gbits/sec
SATA 3 = SATA 6.0 Gbits/sec

Meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Revisions

Over de review:
Mja, ik noem dit niet echt een review. Benchmarks (zoals Terw_Dan voorstelt) zijn het minste wat je kan verwachten voor een review. Het is hier nog steeds tweakers.net ;) Daarbij het neemt niet veel tijd of moeite in beslag.

Bijvoorbeeld:Ziezo, dit zou je review al wat interessanter maken.
Je kijkt best ook eens naar andere ssd reviews om te weten want je nog kan toevoegen.
nope, SATA 3 is een niet officiele term die door iedereen door elkaar gebruikt wordt. Dus noem het dan gewoon zoals het hoort, SATA 6Gbps en niet iets anders.
SATA-IO noemt het SATA 6Gb/s, maar ook SATA revision 3.0, dus als ik SATA 3 of III zie staan, dan denk ik toch aan de 6Gb/s variant, en niet aan de 3Gb/s variant. Uiteraard is de correcte benaming gebruiken handiger, maar dat doen mensen (helaas) niet altijd. Zo schrijven veel mensen ook 100€ in plaats van €100.
Is dit een waarschuwing over het BIOS? Je zegt alleen dat SSD's duur zijn en dat je ze gebruiken moet om je OS en programma's te versnellen, een review is het niet (je zegt wel dat ie snel is).
Ben ik de enige die het knap vind dat je op jouw P55 bord SATA 600 porten hebt?
Staat een ander model aangegeven in jouw review, vandaar mijn opmerking! Je hebt dus de E versie en niet de EVO versie ;)
Wil ik nog aan toevoegen dat de Sandy Bridge boarden wel standaard al s-ata 6 GB poorten hebben zonder iets te moeten aanzetten in het bios, en wat betreft compatibiliteit ik het met bovenstaande mensen eens ben.

Die incompatibiliteit heeft niets met de ssd zelf te maken want op een s-ata II poort doet ie het even zo goed alleen niet met de volle snelheid wat ie aan kan. Dit zelfde geld net zo goed ook namelijk voor zowel OCZ, Crucial als alle andere 6 Gb/s ssd's.
Heb je wel een recente Bios versie ?
Het P7P55D-E moederbord biedt inderdaad via een Marvel-bridge chip sata 600.
De performance hiervan is niet zo heel erg goed, hiervover is in de diverse fora van Tweakers.net veel geschreven en te vinden, zie aldaar.

Misschien presteert je SSD beter op de "gewone" Intel sata 300 controller.
(kan - hoeft niet - maar is natuurlijk uit te proberen).