Specificaties Laser all-in-one (Zwart) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung SCX-3205W Review

midete 9 juni 2011, laatste update op 10 juni 2011, 2.000 views

Samsung SCX-3205W

Pluspunten

• makkelijke installatie
  • prima printsnelheid
  • uitstekende printkwaliteit
  • zeer stil, zowel bij printen als scannen

Minpunten

• voorlopig geen

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Bij deze een korte review van de Samsung SCX-3205W.

Voor ik de review begin even een kort statement. Deze review (mijn eerste) is bedoeld voor degenen die op zoek zijn naar een goede printer. Het is geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek, dat is niet mijn bedoeling. Wie dat wil moet er zelf maar één kopen en met een stopwatch en een thermometer aan de gang gaan.

Ik heb dit apparaat slechts 48 uur en kan dus slechts oordelen over deze periode. Je zou kunnen zeggen dat het kort is, maar dit is alweer mijn vierde printer, ik ben dus geen leek.

Ik heb deze printer gekocht ter vervanging van een Canon MP520 die het na drie jaar (maar nog geen 100 pagina's) begaf. De zwarte printkop was verstopt en met geen mogelijkheid weer te ontstoppen (ik heb echt van alles geprobeerd, officieel en huis-tuin-en-keuken middeltjes. Ik wilde dus geen inktjetprinter meer maar ik moest wel een scanner hebben. Ook moest hij tenminste via bekabeling op het netwerk kunnen omdat hij op zolder komt te staan. Kleuren all-in-one lasers vond ik te duur. Omdat ik eigenlijk zelden kleuren print, koos ik voor een zwart (wit ;-) ) printer. Na wat zoeken en reviews lezen kwam ik op deze printer uit.

Now to bussiness.

Verpakking:

De printer kwam eenvoudig maar goed verpakt aan.

Prijs:
Hij heeft me ¤ 150,- all in gekost (tot thuis afgeleverd).

Meegeleverd:

In de doos zaten een "warranty card", een USB printer kabel, het netsnoer, een blaadje dat "quick install guide" heet, een installatie CD en een dik boekje met de naam "Network Installation Guide" met als ondertitel: "For Wireless Network Users". Dat het boekje zo dik is, ligt aan de vele talen die er staan, niet aan de uitgebreide uitleg.

Hardware Installatie:

Alles, inclusief de netwerkkabel naar mijn wireless modem/router was binnen 30 seconden aangesloten.

Software installatie:

Vervolgens heb ik mijn laptop (Windows XP) opgestart , de cd er in gestoken en de printer aangezet. Mijn laptop was draadloos verbonden met mijn modem/router.

De software installatie startte vanzelf op, de printer werd direct gevonden en na ongeveer 6 minuten was alles geïnstalleerd. Ik kreeg direct de gelegenheid om mijn product te registreren. Dat ging een paar keer mis. Naar later bleek kwam dat omdat hij automatisch naar de UK site ging, waar dit model niet voorkwam. Als "other" registreren werkte ook niet. (ik vraag me af waarom ze die optie dan hebben).

Vervolgens wilde ik de printer ook draadloos laten werken. Dat ging de eerste keer mis omdat ik de de USB kabel niet had aangesloten. (RTFM!!)

Na aansluiten ging het weer zeven keer mis (ja ik had de manual nu wél gelezen). Achteraf bleek dit aan mij te liggen. Dit behoeft wat toelichting:

Ik heb op mijn modem/router ook nog een router aangesloten voor mijn computer"centrum" op zolder. Omdat de printer op zolder zou komen te staan vulde ik de SSID en netwerksleutel in van de (FON)router. (De bekabeling naar zolder is nog niet af). Mijn laptop is echter aangesloten op een Thomson. Toen ik de Thomson koos met bijbehorende netwerksleutel was alles in vier minuten gepiept.

Achteraf blijkt dat je de printer niet eens eerst bedraad (netwerkkabel) hoeft te installeren. Via de USB pakt hij alles prima en is het draadloze gedoe zo in orde. Het kostte wel drie kwartier om dat uit te vogelen, maar dat lag eigenlijk aan mij.

De printer doet het inmiddels ook op zolder waar mijn Windows 7 computer staat.

Functioneren:

Het printen gaat snel, sneller dan alle printers die ik heb gehad.

Scannen gaat nel en de kwaliteit van scans is goed. OCR heb ik nog niet geprobeerd.

Ik vind deze printer een aanrader voor ieder huishouden dat geen kleurenprinter nodig heeft. Een kleuren all-in-one laserprinter kost ruim ¤ 100,- duurder. Ik vond dat de moeite niet waard. Heb je echter studerende kinderen, dan kan dat wel een optie zijn. Ik raad vanaf nu echt iedereen af om een inkjet te kopen.

Leve de laser!!

PS Ik zal te zijner tijd een update geven met onder andere mijn ervaringen met deze printer in combinatie met Ubuntu Linux.

edit: omdat hem ik nauwelijks hoor, ben ik vergeten te vermelden dat hij ook mijn stilste printer en scanner ooit is.

Uiteraard sta ik open voor vragen en kritiek. Ook van negatieve kritiek kan ik leren.

Heb jij ook een Samsung SCX-3205W?

Is het mogelijk om met deze printer "scan to email" uit te voeren?

Zeer bedankt.
Ik zal het voor je uittesten wanneer ik de printer morgen/overmorgen ontvangen heb.

De tab 'E-mail Setup' is niet aanwezig op deze printer helaas :(

Dit zal wel uit de software verwijderd zijn. Wellicht een e-mail sturen naar Samsung.

[Reactie gewijzigd door Pascal Saul op 4 augustus 2011 14:48]

Weet iemand hoe snel deze printer start na slaapstand?
Ik zoek een printer die het grootst gedeelte van de tijd op stand-by staat, maar die na een printopdracht snel is opgewarmd en start met afdrukken.
En het antwoord (na even googlen)

In Ready Mode, the SCX-3205W features a First Page Output Time (FPOT) of just 8.5 seconds and an impressive 1200 x 1200dpi print resolution, satisfying both your need for speed and your demand for quality.