LG Optimus 2X Speed P990 Zwart Review

Wouter64 10 juni 2011, laatste update op 17 november 2015, 1.269 views

LG Optimus 2X Speed P990 Zwart

Pluspunten

• Android
  • Erg snel door de dual-core processor
  • Mooie foto's bij goed licht
  • Volledig aanpasbaar

Minpunten

• Standaard lockscreen werkt niet goed
  • Telefoon loopt vast na installatie uit de market
  • Aantal onnidige LG apps

Begin april heb ik de LG Optimus 2X speed gewonnen via de website canyouhandlethespeed.nl en begin mei had ik de telefoon in mijn bezit. Het is mijn eerste smartphone, dus ik kan hier geen vergelijking maken.

Het pakket
De telefoon werd geleverd in een kleine zwarte doos, zoder veel poespas. In het pakket zaten:
  • De telefoon
  • Een 1500 mAh batterij
  • Een micro-USB kabel
  • Een oplader voor bij de micro-USB kabel
  • LG in-ear oordopjes met microfoontje
  • Een handleiding en garantiepapier.
Er zitten niet heel veel extra's bij de telefoon, maar dingen als een HDMI kabeltje gebruik ik zelf niet en zijn volgens mij vrij goedkoop zelf te halen. Dit neemt niet weg dat het voor LG een kleine moeite zou zijn geweest om een kabeltje mee te leveren, aangezien tegenwoordig steeds meer mensen HDMI gebruiken.

Design
LG heeft naar mijn mening op veilig gespeeld met het degisn van deze smartphone. De voorkant is zwart en helemaal bedekt met glas. Onder het glas zit een 4" scherm en aan de onderkant van het scherm zitten 4 touch-buttons namelijk: menu, home, back en search. Verder zitten boven het scherm de proximity sensor, de luidspreker en een front-facing camera. Het glas aan de voorkans is aan de zijkanten een beetje afgerond, waardoor het aan de zijkanten niet zo scherp aanvoelt. Aan de bovenkant van het toestel zitten de 3,5 mm headphone jack, een micro-HDMI uitgfang en de power knop. De power knop zit voor mij op een goede plek, als ik de telefoon met mn linkerhand vasthoud, kan ik met mn wijsvinger precies de knop indrukken. Nou heb ik vrij grote handen, dus kan ik mij voorstellen dat het voor mensen met kleine handen wat lastiger is. Aan de rechterkant zitten de volume knoppen. Aan de onderkans is de micro-USB ingang te vinden, met aan beide kanten een speaker. De linkerkant is leeg. Op de achterkant zit de 8 MP camera met flits, hieronder zit een metalen strip waarop "with Google" is gegrafeerd. De achterkant is van stroef plastic, waardoor de telefoon erg goed is vast te houden. Het plastic is niet heel erg dun, waardoor de telefoon ook stevig aanvoelt. Al met al heeft LG het design simpel gehouden, maar het valt bij mij wel in de smaak. Het toestel voelt verder kwalitatief goed aan.

Features
De telefoon draait op android 2.2.2 met een eigen schil van LG er overheen. Na de eerste keer opstarten komt het lockscreen in beeld, dit moet je omhoog schuiven om de telefoon te unlocken. Bij mij reageerde het lockscreen niet goed, dus heb ik widgetlocker gedownload, deze app vervangt het lockscreen en werkt bij mijn toestel erg goed. Dit is dus een minpuntje van de LG maar makkelijk op te lossen. Als je de telefoon unlockt kom je op het homescreen terecht. Dit bevat een dock met onderin 4 iconen, die je niet kunt veranderen, telefoon, contacten, berichten en applicaties.Verder heb je de beschikking over 3, 5 of 7 homescreens die je naar eigen wens helemaal aan kan passen met widgets en iconen.
LG heeft zelf een aantal applicaties meegeleverd:
  • app advisor: deze app geeft aan welke apps handig zijn om te downloaden
  • Back up: maakt een back-up van al je instellingen, contacten, favorieten, kalender sms/mms berichten
  • beginschermkiezer: handig als je meerdere launchers installeert
  • LG's eigen e-mail app
  • Het weer en nieuws: de naam zegt het al
  • Standaard applicaties: app waarin je verschillende handige apps en games kan downloaden
  • Spiegel: gebruik de front-facing camera om jezelf te bekijken
Sommige LG apps zijn erg handig, zoals back-up en e-mail, maar de rest gebruik ik zelf niet. Ook zijn er versies van facebook en twitter for LG aanwezig, maar de officiŰle apps of andere apps uit de market zijn naar mijn mening beter. Verder voegen de meeste apps niet veel toe. LG heeft de sms app ook wat opgeleukt en kan je je smsjes bekijken als conversaties, zoals op de iPhone of SGS, persoonlijk vind ik dit erg fijn. Gelukkig staat er ook de android market op, en kan je je telefoon vullen met alle apps die je nodig hebt.

Scherm
Als je van het kleine scherm van een Nokia 6300i komt is het grote 4" scherm van de Optimus Speed een hele verbetering. Het scherm is een 4" LCD scherm met 800x460 pixels. Deze resolutie wordt veel gebruikt bij de huidige high end smartphones, waardoor bijna alle apps wel compatibel zijn met deze resolutie. De helderheid van het scherm is erg goed en ook in direct zonlicht kan het scherm goed afgelezen worden. Films kijken op het toestel is ook erg fijn, het beeld is scherm en films worden vloeiend weergegeven. Persoonlijk vind ik 4" een fijn formaat, hij past precies in mn hand en past ook goed in m'n broekzak.

Bereik en gesprekskwaliteit
Het bereik van de telefoon is goed, bijna net zo goed als mijn Nokia 6300i. Meestal 3/4 of 4/4 streepjes en vaan 3g of H internet, zelfs tijdens een treinreis van Leeuwarden naar Groningen. Een telefoongesprek voeren wil prima met deze telefoon, en de andere kant van de lijn is goed te verstaan. Mijn gesprekspartner kon mij ook goed verstaan, dus ik ben erg tevreden over het bereik.
De interface van het bellen is niet altijd even consistent. Bij sommige inkomende gesprekken krijg je de standaard android interface te zien, en moet je een slider naar rechts schuiven om op te nemen, maar soms krijg je ook de lg versie te zien, waardoor je op een groen telefoontje moet drukken. Persoonlijk vind ik dit jammer en ik hoop dat LG dit goed afwerkt in de volgende update.

Internet
Zowel over WiFi als 3G is de telefoon erg snel. de browser laadt alle websites erg snel en kan natuurlijk ook flash elementen laden, wat het browsen een desktop gevoel geeft. Echter is het met deze telefoon zo dat er voor veel websites ook een app is. De apps werken vaak toch wat prettiger dan de website zelf, dus gebruik ik de browser alleen als ik iets uitgebreider wil dan een app.

Accu
Ik ben student farmacie en ben een groot deel van mijn dag op de faculteit. Mn laptop is te groot om mee te slepen, dus is een smartphone erg handig. Ik gebruik dan ook een groot deel van de dag mobiel internet. Dit merk je wel qua accuduur. Verder stuur ik een paar smsjes per dag en gebruik ik whatsapp een paar keer. Muziek luister ik op de fiets, zo'n kwartier per dag. Rond half 9 's ochtends haal ik de telefoon van de lader, en tegen het einde van de dag heb ik 15 of 20% over. Als ik verschillende smartphone reviews hier lees, is dit zo'n beetje gemiddeld, maar voor mij is het even wennen, aangezien mijn vorige (dumb)phone zo'n 3 dagen meeging.

Camera
Foto
De telefoon bevat een 8 megapixel camera met flits. De camera maakt voor mijn doen goede foto's met veel details. In het donker is de camera echter niet optimaal en de flits zorgt ervoor dat de foto's snel overbelicht raken. De camera heeft veel instellingen en een aantal effecten zoals zwart/wit en sepia, zodat er voor ieder wat wils is. Als dit nog niet genoeg is, kun je ook uit de market verschillende camera applicaties downloaden.
Video
Video opnemen kan de telefoon in 1080p. Video's zijn echter niet van hele hoge kwaliteit en het geluid laat te wensen over. Als je echter naar 720p schakelt zijn de video's al beter, maar het geluid blijft slecht.
Voorbeeld foto bij goed licht:

Dual-core
Dat de telefoon een dual-core heeft zegt mij weinig, omdat ik de prestaties en smothness niet kan vergelijken met een andere smartphone. Wel vind ik dat de telefoon erg soepel loopt en grafisch veel kracht in huis heeft. Spellen als Dungeon Defenders en Guerilla Bob spelen erg soepel op de telefoon. Verder gaat het switchen tussen applicaties erg snel.
Het enige moment waar de telefoon blijft hangen is als er applicaties vanuit de market ge´nstalleerd worden. Als de installatie is afgerond is de telefoon 10-15 seconden erg traag of reageert soms helemaal niet. Hopelijk fixt LG dit bij een update naar android 2.3.
Ik heb de telefoon gebenchmarkt met Quadrant, en hier haalde de telefoon een score van ongeveer 2400 punten. Nadat ik via MoDaCo het performance pakket voor stock roms had ge´nstalleerd, werd die score verhoogd met ongeveer 200 punten (voor de performance pack:http://bit.ly/huI0Yw):

Over het algemeen ben ik erg tevreden met de telefoon, hij is erg snel en wat je allemaal met de telefoon kan doen is erg uitgebreid. Ik vind het fijn dat je de telefoon helemaal zelf vorm kunt geven met allerlei widgets en apps.
Er zijn echter een aantal minpuntjes, en ik heb het idee dat dit meer aan de LG schil ligt dan aan android. Zo loopt de telefoon een aantal seconden vast na een instalatie van een app en werkt het standaard lockscreen niet goed. maar hier komt het android besturingssysteem om die hoek kijken. Als je even in de android market zoekt heb je zo een lockscreen vervanger gevonden. Als je ook nog even een aantal fora afzoekt kom je vanzelf bij de developer communities terecht die er alles aan doen om je telefoon zo snel mogelijk te maken. Zo is er de performance pack van MoDaCo die ervoor moet zorgen dat je telefoon echt soepel gaat lopen. Dit is het grote voordeel van android.

Voetnoot: ik gebruik het toestel met een leren Valenda hoesje, maar de dag voordat mijn hoesje binnenkwam is de telefoon gevallen. Er was toen echter niks aan de hand, er zat alleen een klein putje in het scherm. Echter toen ik in de tuin een film ging kijken ontstond er na een uur een barst in het scherm.

Heb jij ook een LG Optimus 2X Speed P990 Zwart?

Reviews door de redactie