Specificaties 13,3" (1366x768), 500GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire TimelineX 3830TG-2314G50N Review

CT 18 juli 2011, laatste update op 18 juli 2011, 5.719 views

Acer Aspire TimelineX 3830TG-2314G50N

Pluspunten

• Stevige bouw / voelt erg solide aan
  • Scherm is beter dan verwacht
  • Snelle videokaart
  • Handige USB laad software
  • 'bang for bucks'

Minpunten

• Geen uitneembare accu
  • Grote stroom adapter
  • USB poorten wat 'krap'
  • Throttle probleem

updates
09-06-2011 eerste plaatsing
14-06-2011 alinea ThrottleStop ge-update met informatie
14-06-2011 extra gameplay youtube HDvideos toegevoegd (alinea prestaties)
15-06-2011 reactie van Acer (alinea Throttle)
18-07-2011 link toegevoegd naar een mogelijke oplossing voor throttle (alinea throttle)

Intro
Aangezien ik veel heen en weer reis is een desktop helaas niet aan mij besteed (behalve dan op kantoor, maar prive is het niet te doen). Dus ik gebruik al een aantal jaar thin&light laptops met een dedicated GPU (omdat ik nu eenmaal graag game). Voordat ik deze laptop kocht had ik de Asus UL30VT maar na het aanschaffen van Brink (nieuwe game) kon ik deze niet spelen omdat de GT210M geen DirectX 11 ondersteund. Opzoek naar een nieuwe laptop dus:
- Sony Vaio SA of SB stond op 1
- Opvolger van mijn Asus (U31SD) stond op 2
Allemaal hebben ze hun voor en nadelen, maar nu de TimelineX geen uitstekende accu meer heeft (zoals de 3820) en voor 650euro meer 'bang voor bucks' geeft dan de Asus (met name de videokaart is voor mij erg belangrijk) en zelfs videotechnisch sneller is dan de premium Vaio was de keuze toch maar op budget niveau gemaakt.

top

Specs
- i3 sandy bridge (2.1ghz)
- 4GB intern geheugen
- Ethernet poort
- Kingston Lock poort
- MMC/SD card reader
- multitouch trackpad
- chicklet keyboard (met dedicated home/end)
- hd3000 (igp)
- nvidia gt 540m met optimus (gpu)

De verdeling is gunstig (vaak zit de adapter ook rechts naast de lock):
Rechts: lock, ethernet, usb2, mic jack, headphone jack
Links: adapter, vga, hdmi, usb2, usb3

In de doos:
- de notebook
- boekjes etc..
- Adapter (19v 4.7a)

Wat opvalt is dat er ten eerste geen accu aanwezig is - deze zit namelijk in de notebook gebakken en is dus niet te verwijderen. Opzich geen enkel probleem, maar na een aantal jaar (mocht je zolang met je notebook doen) wil je deze wellicht vervangen. Of als je lange reizen maakt, zou je wellicht een extra accu mee willen nemen als backup. Dit kan je dus zien als groot gemis/minpunt.

Wat ten tweede opvalt is dat de adapter vrij groot is (maar niet extra zwaar). Zie foto:
adapter

Uiterlijk
Hier is een korte youtube video om het uiterlijk te benadrukken. Overigens kun je op youtube en op het internet al verschillende foto's en video's vinden.

Aan het einde van de video kun je goed zien dat het toetsenbord geen flex heeft. Dit typt heerlijk en voelt heel erg solide. Ook het blauw met zilver is mooi gedaan met het 'rooster' boven het toetsenbord, hierdoor krijg je een soort metallic-retro uiterlijk (wat mij doet denken aan mijn hele oude sharp minidisc speler, deze voelde ook vrij solide met een blauw accent). De notebook is overigens 100% plastic maar doordat zelfs de accu geen los onderdeel is voelt het echt als een solide brok, een erg prettig gevoel.
Een minpunt zouden de USB poorten kunnen zijn, om je muis of usb stick erin te drukken moet je echt veel kracht zetten, het lijkt wel te krap. Na een paar keer 'in & uit' geven ze gelukkig wel wat meer mee.

Het scherm is gemiddelt, geen IPS maar een simpele TN met een glossy laag. Al vind ik de horizontale inkijkhoek toch wel erg goed.

Wat ook niet geheel onbelangrijk is, is de software die door Acer wordt meegeleverd. Een hoop 'bloatware' zoals Norton en wat Games (zoals bejeweld, maar voor sommige misschien wel leuk) kan je gelijk uninstallen. Maar de software van Acer voor de webcam en de 'shortcuts' zoals bluetooth aan/uit of volume control zien er wel gelikt uit, zie hier een kleine compilatie:
icons
Lekker strak en simpel, en niet zo overdreven als bij Asus waarbij een complete 3D animatie midden op je scherm komt.. wat ik als hinderlijk ervaarde.

Er is ook een wat software meegeleverd van Acer om een USB poort in hibernate/sleep mode actief te laten zodat je bijv. je mobiele telefoon kan opladen zonder het hele systeem aan te hebben staan. Voor mij is dit een plusje want mijn asus liet ik geregeld een nachtje aan staan als ik geen losse lader voor handen had.
usb

Optimus
Mijn vorige notebook had een hybride nvidia kaart. Er was een aparte knop aanwezig waarmee ik kon schakelen tussen de interne videokaart en de Nvidia GT210M.
Hiermee kan je onderweg bij gewoon gebruik energie besparen door op de minder stroom verslindende videokaart te werken. En thuis als je een spelletje wilt spelen wel gebruik maken van de extra power.

Met Optimus gaat dit automatisch, je hoeft dus niks meer te doen.
De nieuwe Sony Vaio heeft nog wel een switch, dit spreekt mij erg aan omdat ik graag wil weten wat mijn notebook aan het doen is zodat je niet ineens voor een verrassing staat onderweg omdat je software toch besloten had om de Nvidia kaart te gebruiken terwijl het niet nodig was.

Gelukkig werkt Optimus beter dan ik verwacht had, zie screenshot:
optimus
In je tray wordt exact aangegeven welk programma met hoeveel energie gebruik maakt van je extra GPU.
Je kan ook in het configuratiescherm van Nvidia precies aangeven welk programma wel en welke niet gebruik moet maken van de GPU. Ook kan je een extra context-menu toevoegen, zodat je programmas met de GPU kunt starten door er rechts op te klikken en te kiezen voor 'starten met extra grafische kracht'.

Overigens kan je met de BIOS versie 1.04 de GPU ook volledig uitschakelen in de bios.

Wat ik ook erg belangrijk vind is dat ik mijn videodrivers kan blijven updaten.
Bij de hybride notebooks ben je aangewezen op de drivers van de fabrikant.. en die stoppen al vrij snel met updates.
Helaas is de videodriver van nvidia die is meegeleverd (en ook is te downloaden bij acer) erg oud.
En helaas2 de driver die je kan downloaden van nvidia zelf herkent niet dat er een optimus videokaart aanwezig is in de notebook :(
Gelukkig vond ik toen dit forum. Hier tweaken ze de INF file van de officiele driver zodat deze wel in staat is om andere hardware te herkennen. Dit werkt perfect. :)
Dus gewapend met de nieuwste Optimus drivers is het tijd voor wat gaming.

Prestaties
Brink met alles op high, vsync en AA loopt soepel, alleen op drukke punten zijn wat frame drops, maar zonder aa en vsync is dit opgelost.
Team Fortress, left4dead etc.. lopen allemaal op high zonder problemen (maar zijn onderhand ook oude games en draaien zelfs op de ingebouwde IGP (hd3000) zonder problemen).

Hier enkele video (youtube) voorbeelden:

Bad Company 2 / LowRes: http://www.youtube.com/watch?v=4r8gcFw-Arc
Bad Company 2 / HD(720p): http://www.youtube.com/watch?v=zV5f6uTy1As
Brink / HD(720p): http://www.youtube.com/watch?v=vEJz8YPe9g8
Mass Effect 2 / HD(720p): http://www.youtube.com/watch?v=AlufWGTG8bg

Voor meer benchmarks kun je naar notebookcheck. Zelf ben ik meer van het eerst zien dan geloven, vandaar de praktijk voorbeelden itt benchmarks.

Throttle
Een veel gehoord probleem met deze notebook zou het throttle issue zijn (dat de cpu heel traag wordt omdat het systeem te warm is geworden). Hier heb ik geen last van gehad, of het simpelweg niet gemerkt.
Ik draai nu de nieuwste BIOS (1.04) en de nieuwste Optimus drivers (275.33).

Tijdens Idle:
idle
Tijdens het gamen:
gaming

Nu staat de cpu clock wel op de '1.2ghz' wat in sommige reviews gezien wordt als 'throttling' tijdens het gamen, maar ik merk ingame niks van 'lag' of traagheid.

Over het probleem heb ik Acer Support gecontacteerd, maar deze zeggen letterlijk:
Helaas is het probleem bij ons niet bekend, en hebben we dus ook geen oploss ing. Wel kunnen we u adviseren om allereerst een BIOS update uit te voeren. U kan de nieuwste BIOS versie op onze website vinden. Gelieve er wel rekening mee houden dat een BIOS update risicovol kan zijn, en als er iets fout gaat dat u daar zelf voor verantwoordelijk bent.

Een tweede optie, indien het probleem gemakkelijk te reproduceren is, is dat we het systeem bij u ophalen voor onderzoek en indien nodig een reparatie. In het laatste geval wil ik u adviseren om via de website te kiezen voor reparatieaanvraag.

In de hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
Ook op het notebookcheck forum krijgen gebruikers deze standaard reactie. Wellicht om dat bij 'casual' gaming de gebruiker weinig van dit probleem merkt en 'jan met de pet' hier niet massaal over klaagt zodat dit ook niet naar voren komt in de statistieken van acer..

update op notebookreview heeft heatless een mod beschreven waarmee hij zijn throttle probleem heeft opgelost - het verwijderen van roostertjes en het aanbrengen van koelpasta. Zelf heb ik dit nog niet gedaan maar wellicht in de toekomst ga ik dit proberen.

ThrottleStop
doe dit op eigen risico, dat het bij mij goed is gegaan betekend niet dat het bij jou ook lukt als je niet weet waar je mee bezig bent
Dat de cpu blijft steken op 1.2GHZ (multiplier van x13) is inderdaad het throttle probleem, zonder dit probleem zou de notebook dus beter kunnen presteren. Nu moet ik zeggen dat gamen op de 1.2ghz prima gaat, en dat de bottleneck dus blijkbaar de gpu is/was en deze blijft wel op volle toeren draaien. Maar games die het meer van de cpu moeten hebben zullen dus onder de maat presteren. Het is dus wachten op een bios update of je kunt tools gebruiken als 'ThrottleStop' alleen heb je dan kans dat je de hardware beschadigd door teveel hitte.

Je kunt het hier downloaden.
Je kan de multiplier 'vast' zetten zodat deze niet meer verspringt (zoals nu dus gebeurt als de GPU 60 graden is, gaat hij naar 1.2ghz - throttelen)
Ik heb het volgende geprobeert op mijn Acer:

- Multiplier op 18x en Bad Company 2 spelen (zwaarst voor je GPU/CPU) de notebook sloeg zichzelf af na 15 minuten, dit betekend dat de 100graden overschreden werd.. niet zo best maar gelukkig zit er een beveiliging ingebouwd
- Multiplier op 15x en BC2 spelen - notebook blijft erg koel (onder de 70 graden) en slaat dus nooit af
- Multiplier op 17x en BC2 spelen - notebook blijft rond de 72graden met uitschieters maar slaat dus nooit af en blijft zelfs onder de 80c - dit is afgerond 1.6Ghz en gebruik dit nu standaard

Bij andere spellen, zoals Mass Effects 2, throttled de CPU bijna niet en gebruikt hij de 2.1Ghz, pas op drukke momenten en na lang spelen (half uurtje) throtteled de CPU wel voor ongeveer een minuut, waarna hij weer koel genoeg is om verder te gaan op 2.1Ghz - maar op deze momenten merk je wel dat alles net iets langzamer wordt - dus gebruik ik liever ook ThrottleStop op 17x om dit te voorkomen

Overigens loopt mass effect 2 zo gigantisch soepel met alles op high en 2x AA dat je niet meer nodig hebt (geen 2.1Ghz - je ziet en merkt geen verschil tussen 1.6Ghz en 2.1Ghz).

Batterij
De batterij is dus ingebouwd, maar gelukkig is het een goeie:
battery
Met 63720mWh is hij iets kleiner dan de batterij in de UL30, alleen de SandyBridge CPU kan zuiniger zijn doordat deze veel sneller en vaker veranderd van verbruik. BatteryBar Pro gokt nu al dat ik bijna 10uur kan doen met mijn batterij als het verbruik op -5940mWh blijft. In de praktijk loopt dit vaak op naar -11000mWh dus 6~ 7uur is reeeler. Overigens geld dit alleen voor het gebruik van Wifi en de ena laagste brightness zonder het gebruik van de Optimus. Dus puur webbrowsen en office gebruik.

Er is ook extra software bijgeleverd (acer power manager) die toont een mooi 'accu met groen blaadje'-icoontje op het scherm als de adapter unplugged of kan geactiveerd worden door op de 'P' knop te drukken rechts boven het toetsenbord. Deze software zet bepaalde hardware (zoals de cardreader) uit. Dit bespaard extra energie.
green

Verder zit er aan de voorkant een mooi knopje dat je ook terug ziet op de Macbooks. Hiermee kan je zien wat de status is van je batterij als de notebook standby staat.
batt.knop

Ik ben zelf erg blij met deze laptop, mooie prijs voor erg veel hardware.
Hoewel Acer bij veel mensen te boek staat als een B (of zelfs C) merk vind ik deze TimelineX 3830TG toch echt wel goed. Hij voelt solide, de software ziet er gelikt uit en voegt echt wat toe en voor de prijs hoef je het niet te laten :)

Heb jij ook een Acer Aspire TimelineX 3830TG-2314G50N?

Super review, heb ervan genoten en denk dat ik deze dan maar ga aanschaffen (ook al is het een Acer). Heb je problemen gehad met je laptop of werkt hij nog super?
Ja nogsteeds niks aan de hand, ben erg tevreden met mijn aankoop - ik heb wel het throttle hoofdstuk wat geupdate met wat extra info.
Kan je eventueel nog wat andere games testen?

Ik vraag me vooral performance af in League of Legends en MC.
ik heb wat 720p videos toegevoegd en ook Brink (directx 11 game) met alles op high incl AA om een goed beeld te geven dat de notebook alles aan kan :)
goede review. is het misschien ook mogenlijk om een SSD in deze laptop te plaatsen? En hoe klinkt het geluidssysteem met Dolby Home Theater v4?
Ja je kan de HDD vervangen met een SSD, maar er is geen ruimte om naast de HDD een SSD te plaatsen.
En het geluid klinkt wel beter (voller) dan de meeste notebooks die ik gehad heb.
Maar ik denk toch dat je snel geneigd bent een koptelefoon op te zetten als je bijv. gaat gamen. (Verwacht dus geen serieus geluid, de speakertjes blijven gewoon klein)
Ik heb deze laptop rond 20.00 besteld met een 120 GB SSD schijf, en ik kom er nu pas achter dat deze laptop GEEN dvd drive heeft. Kun je dat misschien in je review opvallend vermelden voordat mensen dezelfde fout als mij maken?
De meeste 13" laptops hebben dit niet hoor, anders hadden ze hier geen thin&light van kunnen maken.
Mooie review, ben zelf ook ge´nteresseerd in deze laptop.
Trouwens wel echt een vaag gebeuren dat je voor videodrivers aangewezen bent op Acer.
De vraag is natuurlijk hoe lang ze die inf gaan blijven modden.
Dit is niet gek was vroeger altijd zo, pas een jaar (wellicht iets langer) kan je ook generieke drivers van de chip leverancier downloaden (ATI, Nvidia). Bij deze optimus techniek licht het dus helaas weer anders.

Hoe lang blijven ze deze modden? Dit deden ze 5 jaar gelden al toen waren er geen generieke drivers voor laptops en zullen ze denk ik voorlopig nog wel even doen!
Zeer nette review, misschien wat meer benchmarks, bijvoorbeeld van de hdd.
Sluit me helemaal aan bij deze review, heerlijke laptop (na het lezen van deze review ook aangeschaft).

De laptop meteen opnieuw ge´nstalleerd en sindsdien loopt hij vlekkeloos. Tot dusver alleen starcraft 2 gespeeld alles op ultra/extreme en vsync aan, 60FPS ideaal dus.

Het geluid van deze laptop is ook zeer krachtig en klinkt ook nog erg lekker (mijn laptop gaat harder dan 2 standaard 15 inch laptops).
Daarbij is de 'inf mod' geen rocketsience, er zijn simpelweg wat extra hardware adressen toegevoegd aan de inf, dus dit kan je ook, mochten ze stoppen, zelf uitvoeren.
Het hardware adres is heel simpel te achterhalen via je device manager in windows.

Dus je kan concluderen dat Acer wellicht niet extra wilde betalen om hun hardware adres te laten toevoegen aan de driver van Nvidia.
Mijn ervaring met Vista 64 bit en de 'Custom Inf' methode op een andere laptop is dat Windows dan gaat mekkeren dat de driver niet goed ondertekend is. Aangezien 64bit windows de ondertekening afdwingt bij het laden, krijg je dan een zwart beeld. Is dit anders met Windows 7, of heb je daar een weg omheen gebruikt?

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 6 september 2011 17:21]

Super review, erg netjes gedaan!
Ik zie dat je bij warmte en geluid 3 sterren geeft, wordt hij echt zo warm? Want ik twijfel om oftewel deze laptop te kopen of een nieuw systeem :s
De buitenkant wordt niet merkbaar storend warm maar de sensors intern registreren wel hoge temperaturen. En als je echt zware dingen doet (gamen) voel je dat de lucht die eruit blaast ook aardig warm is. Maar dit is bij elke Thin&Light het geval.