Logitech X-540 Review

link_mario 22 februari 2007, 2.138 views

Logitech X-540

Pluspunten

• Makkelijke aansluiting
  • Prijs/Kwaliteit
  • Prijs opzich
  • Op kunnen hangen aan de muur
  • Vermogen wat geleverd kan worden
  • Klinkt als één geheel

Minpunten

• Volume control niet los te kopellen van bass-speaker
  • Satellites iets gekanteld

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Verglijkings materiaal: Creative inspire 5300

Enkele dagen terug deze speakset besteld en nu al enkele dagen binnen. Kocht hem omdat m'n oude speakerset wel is aan vervanging toe was, niet omdat hij versleten is, maar omdat hij ondertussen al meer dan 6 jaar in mijn bezit is: Tijd voor iets nieuws dus!

Meteen uitgepakt uiteraard en snel aangesloten(gewoon alles op een hoop dus niet mooi in surround opstelling. Het klonk goed inverglijking met m'n goeie oude inspire. Daarna de inspire opgeruimd en direct daarna de x-540 opgesteld. Toen viel me pas op dat de volume controle al aan de bass-speaker zit. Deze kun je dus niet apart los pluggen en zo evt apart vervoeren, wat nog wel is lastig wil zijn in mijn ogen bij transport! Het feit dat de volumecontrol/afstandsbedieningachtigiets gewoon compleet is, compenseert dat dan weer.

Toen gaan luisteren, en het geeft gewoon zeer goed geluid met die prijs! Vriend van me heeft de z-5400, ook logitech, en die ging natuurlijk beter. Echter ik vind voor deze prijs(wat toch 1/3e van de prijs van de 5400 is) je een hele goeie set in huis haalt! Het geluid is gewoon super, het klinkt goed zuiver en de bass komt heel goed mee. Bij mijn inspire klonk het vaak als 2 speaker sets: de bass box versus de 5 satellieten, dit klinkt al veel meer als een geheel wat echt een pluspunt is.

Het aansluiten zelf ging makkelijk: elke sattelite heeft zijn eigen kleur aansluitng wat natuurlijk lekker makkelijk is! De center speaker kan makkelijik op een TFT scherm worden gezet, wat wel beter geluid geeft bij mij, omdat de center speaker hoger staat, is het geluid meer overal in plaats van enkel van onderen, wat zo was bij mijn vorige set.

Je kan de satellites ook aan de muur hangen, echter hier heb ik geen ervaring mee, dus hier kan ik niks over zeggen, behalve dat het er niet al te simpel uitziet, echter kijk je beter dan zie je een mouning hole zitten en klaar is kees!

Nu dan wel een nadeel: De satellieten zijn een beetej schuin omhoog gericht, wat voor mijn frontspeakers persoonlijk niet erg is aangezien ze al wat laag staan. Echter voor mijn rear speakers zou ik ze toch graag wat naar voren kunnen willen kantelen! Die staan namelijk al op mijn oor-hoogte, waardoor het geluid nu niet 100% tot z'n recht komt. Heb er maar wat cd hoesjes onder gelegd dat ze wél de goeie richting optaan.

Het uiterlijk is in mijn ogen een stuk minder "flashy" dan z'n voorganger(en bijna identieke tweeling broer) de x-530. Deze set is met een gaas-ijzertje voor elke satellite beschermd, wat er in mijn ogen mooi uitziet, zeker als je van retro achtig iets houdt!

• Asus p5b onboard sound

Heb jij ook een Logitech X-540?

Leuke survey maar ik betwijfel het of het geluid minder tot zijn recht komt als de sattelieten wat omhooggericht staan.
Idd, heb hem zelf ook (Zie survey), maar dat maakt echt niet uit hoor, bij mij zijn ze nu naar mijn oren gericht. Als ze recht zouden staan alleen maar op mijn borst, dus zo negatief is dat niet. En wat dan nog als ze iets omhoog gericht zijn, geluid kaatst toch alle kanten op. ;)

Just my 2c
Ik heb een X-230 set, en de speakers daarvan staan ook wat schuin en normaal gericht op mijn borstkas. Als ik tijdens het spelen mijn hoofd omlaagbreng zodat de speakers meer op mijn oren staan gericht, hoor ik toch echt verschil. De hoge tonen worden wat 'helderder'.

Veel scheelt het niet, en wellicht gaan mensen die hier op letten toch duurdere sets kopen, maar als je alles uit zo'n set als deze wilt halen, moet je ze toch even optimaal neerzetten/richten.