Silverstone RAVEN RV02W Review

Streepje 7 juni 2011, laatste update op 7 juni 2011, 995 views

Silverstone RAVEN RV02W

Pluspunten

• uiterlijk van de kast
  • koeling
  • bouw kwaliteit

Minpunten

• Hardeschijf bevestigings systeem
  • verf die loslaat bij de schroefjes van de window
  • plaats van de voeding in verband van de lengte van de kabels

Na mijn hardware upgrade ingebouwd te hebben in mijn Corsair 800D bleek de Corsair niet de aller beste kast te zijn voor luchtkoeling dus moest er een andere kast komen. Na weken lang gekeken te hebben gezocht naar een behuizing die ik mooi vond wist ik al wel dat ik deze keer een witte behuizing wou en stond ik op het punt om de Corsair 600T white te bestellen. Toen ik wat reviews bekeek van de Corsair kreeg ik de Silverstone RV02W-EW te zien. Na wat reviews gezien en gelezen te hebben ben ik uiteindelijk voor de Silverstone gegaan vanwege zijn betere koelings mogelijkheden.

Specificaties van de kast

Form Factor: ATX (Standard), Micro-ATX (μATX)
Behuizing bay intern: 2.5", 5x 3.5"
Behuizing bay extern: 5x 5.25"
Aansluitingen voorzijde: 3.5mm headset, Microfoon, 2x USB 2.0

Breedte 212mm
Diepte 643mm
Hoogte 503mm
Gewicht 16,2Kg

Algemene beoordeling
De kast kwam in een lekker stevige doos en zat rondom ingepakt met piepschuim om de kast zelf zat weer een grote zak van zacht materiaal. Na openen van de doos bleek de kast op de achterkant te staan in de doos( dat verklaarde meteen de hoogte van de doos). De doos zelf staat verder weinig informatie op over de kast.

accessoires
De kast werd geleverd met genoeg accessoires en het volgende kwam ik tegen in de verpakking
  • Een grote zak schroefjes waarmee je wel 3 pc kan bouwen
  • 2 radiator brackets
  • 2,5" montage bracket voor ssd
  • 5,25" naar 3,5" verloop stukjes
  • 5,25" front plaat met 3,5" opening voor een diskette station
  • een paar kabel binders

Bouwkwaliteit van de behuizing
Het frames van de kast is gemaakt van staal en voelt degelijk. De zijpanelen zijn ook van staal en voelen ook degelijk aan en ze vervormen niet makkelijk het rechter zijpaneel heeft en window welke er gewoon op geschroefd is, dit had van mij wel iets mooier gedaan worden want bij sommige schroefjes is de verf wat gaan bladeren(hier moet je wel goed voor kijken voor je het ziet).

Verder zijn de voorkant en bovenkant van plastic gemaakt de bovenkant heeft er 2 mesh panelen in zitten om de warme lucht af te voeren.
Boven op de kast zit aan de achterkant een handvat/ kabeldoorvoer van plastic en deze voelt ook degelijk aan en je kan hier de kast ook prima aan optillen.
De aan/uit en reset knop voelen wat gammel aan de de aan/uit knop heeft geen duidelijke klik waardoor het vaak even kijken is of de pc nou aanstaat of niet.

De hardware inbouwen
De behuizing ondersteunt het ATX, Micro-ATX (μATX) formaat maar mijn Asus Maximus IV extreme welke het E-ATX formaat heeft paste ook perfect in de kast. Er passen 5 5,25" apparaten in aan de voorkant en er kunnen maximaal 5 3,5" hardeschijven in geplaatst worden één hardeschijf kan "Hot-swappable" gemaakt worden deze optie heb ik er zelf uitgeschroeft omdat ik dit niet ga gebruiken.
de hardeschijven inbouwen vond ik zelf een beetje een pruts klusje. Het is de bedoeling dat je de hardeschijf eerst tussen 4 rubbers klemt en er daarna schroefjes in draait alleen was de achterkant van bay wel wat uit te rekken maar de voorkant werd wat lastig omdat er daar een dikke plastic rand ziet die zich niet zo makkelijk laat uitrekken.

De voeding in deze kast hangt op zijn kant en ik kwam erachter dat dit best wel eens een probleem kan zijn omdat er bij mijn voeding aardig wat kabels te kort waren(door de lengte van de kast) de kabels voor de DVD speler en hardeschijven waren te kort en de PCI-E voedings kabels voor mijn tweede videokaart staan ook strak in de kast nou is dit makkelijk op te lossen door er verlengstukjes aan te doen. Maar door zoveel kabels die net niet lang genoeg zijn kun je niet echt een mooi stukje cable management maken.

Het moederbord ging moeiteloos op zijn plek enigste minpunt hier is de uitsparing achter het moederbord voor het vervangen van je cpu koeler, deze is gewoon veel te klein en het is dus raadzaam om eerst de koeler te monteren voordat je je moederbord op zijn plek hangt.

Koelings mogelijkheden
De koeling is bij deze kast een dikke 10+. Onderin de kast zitten 3 180mm Silverstone SST-AP181 fans die een minimale snelheid hebben van 700rpm en een max van 1200rpm en een luchtstroom van 136m³/h, 80cf/m en maken 34dB aan geluid. Deze fans zijn regelbaar via een fan controler die uit 3 schakelaars bestaat.
Op de maximale stand zijn deze fans hoorbaar maar geven geen storend geluid. Alle 3 de fans aan de onderkant hebben een eigen stof filter welke makkelijk te verwijderen is om ze schoon te maken.
Aan de bovenkant van de kast zit 1 outtake fan van 120mm en dit is de Silverstone FM123 fan deze fan kan op 900rpm en op2600rpm draaien en produceert 39,5dB aan geluid.

Deze kast houd al mijn apparatuur een stuk koeler dan mijn 800D en ik heb voor de handigheid maar even een grafiekje gemaakt.
**let wel dat beide kasten het zijpaneel dicht hadden als ik bij mijn 800D het zijpaneel verwijderde daalde de temperaturen**

Het lijkt me duidelijk dat de Silverstone betere koeling heeft en betere airflow het 90graden disign van deze kast speelt uiteraard ook mee.

Uiterlijk
Zelf vind ik de looks van deze kast erg mooi en past het wit er wel bij natuurlijk vind niemand hetzelfde mooi je vind het een mooie behuizing of je vind hem lelijk, en daarom laat ik dit stukje ook wat kort.In dit kopje plaats ik wel een foto.

modbaarheid
Hier heb ik weinig over te zeggen omdat ik de behuizing zo wel goed vind. Het enigste wat ik "gemod" heb is de dvd speler welke ik stealth gemaakt heb.

De pijs van deze is vrij hoog maar voor dat geld krijg je wel een limited edition kast die het allemaal goed koel houd. Ik heb nummer 0466 maar heb eigenlijk geen idee hoeveel er in totaal gemaakt zijn of gemaakt worden.

Op de wat kleine minpuntjes na ben ik erg tevreden over deze kast en heb er ook nog geen moment spijt van gehad. op de wat kleine minpunten na krijgt deze kast van mij toch een 8+ .

Heb jij ook een Silverstone RAVEN RV02W?

Ik heb het front er tijdelijk met dubbelzijdig tape op geplakt tussen de voorkant van de drive en de voorkant van het frontje zit er veel ruimte wat met lijm niet zomaar op te vullen valt.
Met de dubbelzijdige tape zit het geheel erg goed vast.
Ik kan op dit moment de drive niet hardware-matig openen maar ikzelf gebruik mijn drive ook eigenlijk bijna nooit en die enkele keer dat ik hem gebruik open ik hem gewoon software-matig maar zodra ik een manier heb gevonden zodat ik hem hardware-matig kan openen maak ik dat er ook nog bij
Wat een idee is om het frontje iets indrukbaar te maken. Hoog het drukknopje iets op zodat wanneer je op het frontje drukt het knopje ingedrukt wordt en de dvdspeler opent.

Als je begrijpt wat ik bedoel :P

Mooie kast. alleen beetje lang naar achter toe. Das wel jammer. maar dat komt natuurlijk weer door dat gedraaide moederbord gebeuren.
dat snapte ik wel en weet ook wel dat het zo kan maar aangezien er ongeveer 1,5 tot 2cm ruimte zit tussen de voorkant van het paneel en het knopje had ik hier zo gauw niks om daar tussen te doen
zo heb ik het ook gedaan bij deze kast, ik heb dan wel de zwarte.
Fix je foto'tjes :) password zit erop
als het goed is moet het nu werken ;)
Ik moet van die DVD-drive stealth weten! Hoe heb je het frontje erop gemod? En kan je nog hardware-matig de drive openen en sluiten?
Kan je bij de negatieve eigenschappen gewoon de minpunten nog eens opsommen? Want dan fungeren de positieve en negatieve eigenschappen als een soort samenvatting van je review. Verder is de review best aardig, leuke kast ook :).