Nexus 92mm PWM Series Real Silent case fan, 92mm Review

FunFair 7 juni 2011, laatste update op 7 juni 2011, 989 views

Nexus 92mm PWM Series Real Silent case fan, 92mm

Pluspunten

• PWM uitstuurbaar (mits je het nodig hebt)
  • Siliconen bevestiging tegen trillingen

Minpunten

• Max volume is veel te hoog
  • PWM functie heeft geen meerwaarde voor stille computers

Geluid (min) Score: 3
Geluid (max) Score: 1
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Geen grote review, alleen een korte impressie.

Ik had een Real Silent Basic 92mm Fan besteld van Nexus. Ik kreeg echter tot mijn verbazing de PWM versie toegestuurd. Kan geen kwaad dacht ik, maar helaas moet ik anders melden.

Gezien mijn moederbord geen 4-pins PWM aansluiting heeft, heb ik de Fan op een normale aansluiting geprikt. Op deze manier gaat de Fan simpelweg op 100% draaien. Het gevolg was echt een heleboel kabaal. Wanneer de Fan op max draait is de luchtverplaatsing enorm, maar het geeft het geluid van een stofzuiger.

Verder is de Fan doorzichtig en wordt die geleverd met een paars siliconen bevestigings setje (van die dingen die je erdoor moet trekken). Wat mij betreft niet heel mooi, gezien de Basic serie zwart is met witte Fan, zwarte siliconen heeft en daarom ook veel beter staat in een zwarte behuizing.

Door de Fan op 50% (met spanning i.p.v. PWM, biosinstelling) uit te sturen wordt het geluid wel acceptabel, maar nog steeds niet stil. Door met Speedfan de spanning naar 35% bij te schroeven wordt deze pas echt stil. Dit komt neer op ongeveer 700-800 RPM. Bij 30% of lager viel de Fan overigens uit.

Conclusie: Ook al is deze fan uit de Real Silent lijn van Nexus is deze niet echt stil tenzij je van plan bent om deze altijd minimaal te laten draaien, maar dan is het voordeel weg t.o.v. de Basic series. Deze Fan gaat daarom ook weer terug naar de winkel.

Heb jij ook een Nexus 92mm PWM Series Real Silent case fan, 92mm?

15.8dB op 2500 toeren, klopt dat wel? Op hoeveel meter is dat dan?
volgens de techspecs?

en 30% dattie stilvalt is nog wel ok, mijn s-flexen vallen stil op 35%, 450 RPM en de fan op mijn mugen 2, een PWM, valt al stil rond de 40%.en draait daarbij op 550RPM.
Volgens de site van Nexus: We achieved an amazing 15.8 dB(A) noiselevel at 700 RPM. (measured in a chamber with a background noise of 15 dB(A))

Ofwel bij minimum toeren. Maar dan haalt hij bij lange na de opgegeven CFM niet. Je voelt dan nog een licht briesje.

[Reactie gewijzigd door FunFair op 7 juni 2011 14:35]

Ik wilde mijn scythe CPU-fan vervangen door de Nexus, maar....

De scythe-fan (PWM) die ik wilde vervangen draait om ong. 800RPM bij een temp van 35C. De Nexus daarentegen draaide op ong 1100RPM bij een temp van 30C. Nu vraag ik mij dus af waarom de Nexus-fan niet terug ging naar zijn minimum van 700RPM, aangezien de temp meer dan genoeg laag was (of andersom, waarom de scythe-fan niet harder gaat draaien om naar 30C te gaan?).
Volgens mij is dit een vraag voor het Cooling forum. Lijkt mij een instelling van de bios?