Asus M2N 1394 Review

Hazewinkel 2 april 2008, 1.335 views

Asus M2N 1394

Pluspunten

• Overzichtelijk & Stabiel
  • ASUS Q-Connector Kitje

Minpunten

• plaats ATX aansluiting

Layout Score: 5
IVM de verkoop van mijn ASrock dual939 VSTA bord met 3200+ ben ik op zoek gegaan naar een nieuw systeem. Met mijn budget ging ik op zoek naar een relatief goedkoop bord met een goede processor.
Ik kwam heel toevallig tot een X2 4200+ OEM processor met een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Van daaruit kwam ik tot de volgende configuratie van mijn huidige systeem

Wat ik al had :
1 Coolermaster centurion 534 Zilver/zwart
1 Fortron 400W voeding (120mm fan)
1 Nec 3540 DVD-brander
1 Maxtor 320GB 16mb SATA2 schijf
3 Coolermaster Case fans 120mm 1200rpm

wat ik aangeschaft heb :
DE X2 4200+
1 Asus M2N 1394, ja toch ;-)
1 Coolermaster Hyper TX CPU-cooler
1GB DDR2 kingston VALUERAM 667mhz Kit of2
1 Asus 7100Gs 128/TC512

Systeempje compleet dus ben ik gaan bouwen. Mijn struikelpunt was een klein beetje de HyperTX CPU-cooler. Hij past precies, maar de hendel kun je niet makkelijk overhalen. Een min punt van de cooler, niet van het moederbord.
Plaatsen van het moederbord in de kast ging heel mooi, het bord is niet zo groot dus past altijd...6 schroefjes en hij zit vast.

De plaatsing van de ATX stekker onder de processor is wat onhandig naar mijn mening... je kunt zo je voedingkabel niet mooi wegwerken.
Een zeer mooi idee vind ik het ASUS Q-Connector Kitje voor op je front-panel aansluitingen. Ik zit altijd te prutsen in het donker om die draadjes van de lichtjes etc. goed erop te krijgen... nu kun je mooi die stekker er in 1 keer op duwen. (zie foto)

Videokaart geplaatst en draaien maar..
Pc opgestart Windows cd erin ff kijken of ie opstart van de cd en gaan met die banaan. Windows zat er zomaar op. En alles draait uitstekend.
Ik heb veel gelezen over NForce4 samen met maxtor schijven, maar ik heb nog nooit problemen met deze combi kunnen ontdekken.
Daarbij heb ik ervaring met de volgende combi's
1x Asus k8n-SLi met 2x 160gb 8mb maxtor diamond9 sata (geen RAID)
1x Asus k8n-E met 2x 250GB 16mb MaxlineIII sata RAID-0
en dus de bovenstaande combi

Ik heb dit bord nu 5 dagen in bezit en heb alleen nog niet kunnen vinden waarom mijn CPU-cooler niet met cool&quiet mee werkt. (4-pins stekker)
Als ik dit in de bios uit zet gaan mijn Case fans wel op full speed draaien.
De CPU-cooler hoor ik toch nergens bovenuit dus heb er geen last van dat ie niet mee wil werken. Case fans draaien 580rpm & Cpu-cooler op 1800rpm.
Tevens ben ik uitermate tevreden over de temps van mijn pc. Maar ik zet een vraagje bij of de bios de temps van mijn processor wel goed leest... dit is altijd lager dan de case (17graden, kan dat überhaupt?) als ik de temps zelf ga meten dan is de processor 25a26 graden idle en de case is dat ook bij een kamertemperatuur van 20 graden.

Sinds 4 December geupdate met een PEAK X1950 PRO (met echte Zalman VF700-CU)
Zalman past er perfect op... ondanks alle twijfels ;)

Update 2 April 2008

Het bord is geupdate met een 6000+ am2 (125Watt)
Daarnaast heb ik er nu 2x 1gb corsair kit in gezet.
Draai raid0 met 2 hitachi 160gb SATA2 hardeschijven en ben zeer te spreken over mijn systeempje

Overclockbaarheid
De 4200+ wilde eigenlijk niet veel hoger dan 2310.. soms liep ie lekker en dan zou het wel eens kunnen dat ie 3 dagen later opeens niet wou starten.

Met de 6000+ geen last van ondanks dat deze al snel is draai ik nu op 3,3ghz.. zonder problemen.
Ik gebruik Cool & Quiet nogsteeds want zo af en toe staat de pc alleen maar aan met downloaden of gewoon wat webdesign. Dan mag ie best wat zuiniger draaien. Ik heb nog nooit geprobeerd om hem op zijn top te laten draaien. Ik ben zo al zeer tevreden.

Heb jij ook een Asus M2N 1394?

dat van je temps, sensors lezen zeer vaak slecht af, of geven slecht door.
Als je 18 draait in je case, dan is dit alleen mogelijk als je kamertemp nóg verder onder die 18 graden ligt, mr lijkt me btje koud typen.. ;p

verder heb ik voor mezelf een vuistregel, zolang je bijv je processorkoeler langer dan 5sec kan vasthoude zonder je handen te branden, is er niks aan de hand, maar 25 á 26 graden is iid wel erg laag!

ik zou het gewoon ff bepalen op gevoel, als dit niet te warm is, is er niks aan de hand ;).. nice survey verder!
Leuke review, al zou een beter indeling met vetgedrukte kopjes misschien net iets makkelijker lezen. :)

Ik vraag me af wat je ervaringen met deze geluidskaart zijn. :) En wat zijn je ervaringen betreffende de chipset? Aangezien dit een nForce 4 was (die werden veel gebruikt in socket 939 mobo's) vroeg ik me af of dit bijvoorbeeld niet vertragend werkt (ddr-snelheden van het geheugen enzo). :P