Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS Ultra 2 Review

ATS 11 juli 2012, laatste update op 11 juli 2012, 4.868 views

Netgear ReadyNAS Ultra 2

Pluspunten

• Nette afwerking, groot installatiegemak, compact, doet wat het moet doen

Minpunten

• Picky wat betreft ondersteude HD's, voeding extern, matige ondersteunende software, updatefunctionaliteit werkt niet goed

Kwaliteit voeding Score: 3
Om te voorzien in het eenvoudiger managen van de data, muziek, foto's en backups in on huis, heb ik ervoor gekozen om een NAS aan te schaffen. Ik zocht een betaalbaar apparaat dat voldoende capaciteit heeft om ook diverse services op te draaien. Ik had geen zin om zelf een systeem op te zetten op basis van FreeNas o.i.d., dus het moest een turnkey oplossing zijn. Mijn keuze is gevallen op de Netgear ReadyNas Ultra 2, in combinatie met een 2x 2TB HD in RAID 0 opstelling.

Fysiek apparaat
Het apparaat is netjes verpakt, en compleet geleverd. Het installeren van de HD's is een fluitje van een cent door de eenvoudig te gebruiken trays. Tray uit de behuizing halen, HD erop schroeven met de bijgeleverde schoefjes, weer in de NAS schuiven en klaar. De bouwkwaliteit van het apparaat valt hier positief op. Het deurtje waar de trays achter schuil gaan sluit magnetisch (geen lamme, afgebroken sluitmechanismes in de toekomst dus) en de trays zelf werken gewoon prima. Goed doordacht. Het apparaat is daarbij verrassend compact: het past met gemak in mijn ondiepe meterkast. Wel is het jammer dat de voeding van het apparaat de vorm heeft van een apart voedingsblokje. Het was m.i. netter geweest als de voeding intern was, zelfs als dat gezorgd had voor een iets grotere behuizing.

Software
De NAS wordt geleverd met een CD met software, waaronder een programma om de NAS op het netwerk te vinden en te monitoren, en een backup programma. Opvallend was dat het kijken of er een nieuwere versie van de software online stond voor het installeren niet werkte. De software die op de CD staat doet zijn werk echter, en vond de NAS zonder enig probleem. De setup van de NAS was zeer eenvoudig; het initialiseren van de RAID array duurde ongeveer een half uur (niet getimed) waarna het apparaat klaar voor gebruik was. Via de web interface kan je een setup wizard doorlopen om de basis instellingen goed te zetten. Meer instellingen zijn beschikbaar in de geavanceerde interface.

De bijgeleverde backup software is van een derde partij, en is niet naar mijn smaak. De interface werkt niet lekker, en de software lijkt traag. Ook is het pakket al meer dan eens gecrashed. Ik denk dat er betere oplossingen zijn, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de ingebouwde rsync ondersteuning. Dat moet ik echter nog testen.

update juli 2012
De NAS draait intussen keurig met CrashPlan backup software. Een beperking van CrashPlan is dat het geen backups maakt van andere CrashPlan backups. Ik heb nu dus een oplossing waarbij de laptop zijn backup maakt naar de NAS met Memeo, en de volledige NAS vervolgens gebackup-ed wordt in de cloud van CrashPlan zelf. Bovendien maken enkele andere hun backups op mijn NAS over internet via CrashPlan. Dat werkt geweldig, maar het was wel even uitvogelen hoe je het moet installeren. Er is helaas geen kant-en-klaar package die je via de webinterace kan installeren.

Het bleek ook eenvoudig om andere services, zoals een Quassel IRC core server, te installeren via de Linux commandline.

Webinterface
De webinterface werkt niet erg intuitief. Het is vooral onduidelijk waarom de navigatie niet werkt als je nog niet op Toepassen geklikt hebt (met Chrome; wellicht dat mijn popup blockers in de weg zaten?) Er gebeurt dan gewoon niets. Dat is hinderlijk. Wat ik ronduit slecht vond in de interface, is dat de optie om te updaten niet goed werkt. Het controleren op een nieuwe firmware versie werkt, maar het instaleren ervan, zowel via een gedownloadde image als direct vanuit de interface doet niets anders dan het laten zien van ee wacht-icoontje. De versie verandert niet. Het niet werken van de update en het geen melding krijgen bij navigatie bleek te maken te hebben met een ingeschakelde popup blocker in Chrome. Het verdient aanbeveling om deze uit te zetten. Nu deze is uitgeschakeld voor de webinterface, werkt deze veel beter. De services e.d. werken gewoon prima.

Externe apparaten
De NAS is verder voorzien van drie USB poorten (2x USB 2 en 1x USB 3), waarvan een aan de voorkant. Je kan instellen wat er moet gebeuren bij het aansluiten van een storage apparaat hierop. Je kan er voor kiezen om de inhoud automatisch op de NAS te kopieren, of om het apparaat beschikbaar te maken als een share. Een knop om het omgekeerde te doen: een backup draaien van de NAS naar de USB storage was welkom geweest.

De NAS is bruikbaar als printserver, maar dat heb ik nog niet getest. Mijn printer wordt formeel niet ondersteund.

Stabiliteit
De NAS is inmiddels (juli 2012) een jaar in gebruik. Ik heb tot nu toe geen enkel probleem gehad met het apparaat. De NAS draait stabiel en stil. Mooi zijn ook de waarschuwingsmailtjes die je optioneel kan krijgen met status updates.

Samenvattend:
De NAS verrast mij positief door zijn geringe afmetingen, installatiegemak en nette afwerking. Het apparaat werkt prima voor de primaire taken, maar de ondersteunende software kan beter. De stabiliteit is prima in orde.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Ultra 2?

Reviews door de redactie

Goede review, 3 sterren.

zou je misschien nog wat benchmark's willen toevoegen van de lees en schrijfsnelheid, en weet je toevallig ook het stroomverbruik?

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik er een aanschaf? (bijgeleverde kabels, enz.)
Dank voor je reactie, maar dat gaat helaas niet lukken: ik heb geen apparatuur om het stroomverbruik te meten, en ik vraag me af of het veel zegt. Meet je het stroomverbruik van de NAS, of van de HD's die erin zitten? Het erbij zetten van het verbruik volgens opgave van de fabrikant is niet zo zinnig denk ik.

Voor wat betreft benchmarks: ik heb geen enkele ervaring met het maken daarvan. Voor mij is de ruwe snelheid ook niet zo heel erg van belang.

Voor wat betreft de levering: die was compleet. Als ik het met goed herinner (is alweer ruim een jaar geleden dat hij geleverd werd) zat alles wat ik nodig had gewoon in de doos. Voeding, netwerkkabeltje en de HDD trays met bevestigingsschroefjes voor de schrijven. Ook CD'tjes met software (Raidar en Memeo backup) zaten erbij. Meer heb je niet nodig.