Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB Review

Spider.007 6 juni 2011, laatste update op 6 juni 2011, 8.489 views

Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB

Pluspunten

• Niet langzamer dan niet green schijven van ~ 1 jaar oud
  • Redelijk geprijst

Minpunten

• Niet zo snel als verwacht
  • Onduidelijkheid over 4K performance en eisen

Als mijn eerste 4K schijf valt de performance mij behoorlijk tegen. Ook de informatie vanuit de fabrikant is hierover behoorlijk summier. Na uiteindelijk de partities met parted correct te hebben ge-aligned, is de performance nog steeds niet spectaculair. Deze schijf presteert niet beter dan de 3 jaar oude schijf die hij vervangt!

Wat cijfers (deze schijf hangt met 3 anderen in een RAID5 set en heeft dus een gelijke load):

gemiddelde avio (vanuit atop)
over 24 uur
* andere schijven: 2.00ms (16% busy)
* DEZE schijf: 3.40ms (29% busy)
over 10 s in rust
* andere schijven: 3.80ms (7% busy)
* DEZE schijf: 7.40ms (13% busy)
over 10 s in actie
* andere schijven: 4.20ms (50% busy)
* DEZE schijf: 10.00ms (75% busy)

gemiddelde buffered read speed (via hdparm)
andere schijven: 115 MiB/s
DEZE schijf: 110 MiB/s

De vergelijkende schijven zijn ongeveer een jaar oud, namelijk deze:

Heb jij ook een Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB?

Wat ga je ermee doen?
Ik heb hem inmiddels verkocht :)

[Reactie gewijzigd door Spider.007 op 22 juni 2011 09:09]

Dit is eerder een beklag dan een review.
Als ik zo wat reviews leeg op het net is deze 1 van de betere green power schijven.
Op start up wattage na.
De performance is een beetje appels met peren vergelijken 7K schijven zijn nu eenmaal sneller dan 5K. Ook zit je met 1 en 2TB schijven in je raid set wat nogal een verschil maakt.

Dus wat je met je cijfers duidelijk maakt is mij een raadsel. Misschien een miskoop, maar dan meer omdat je verwachtingen niet klopte dan dat er echt iets mis is met de schijf
Je termgebruik is behoorlijk verwarrend, mijn review gebruikt de term 4K om sectorgrootte te identificeren, jij gebruik 5K en 7K om rotatiesnelheden aan te duiden.

Anyway, dit is geen "5K" schijf, deze schijf draait 5900 rpm., wat het eerder een 6K schijf maakt. En wat is daarnaast volgens jou hetgeen dat zo'n groot verschil maakt als je 1 en 2 TB schijven mixt in een RAID set?

Dat de cijfers voor jou een raadsel zijn is mogelijk, maar wat ze duidelijk maken bij jou is voor mij een even groot raadsel, immers kan ik dat niet inschatten.

Misschien kloppen mijn verwachtingen volgens jou niet, maar volgens mij kloppen ze wel. Dat maakt deze schijf een miskoop. Immers; performance is altijd gerelateerd aan verwachtingen en zijn niet absoluut interpreteerbaar. Vandaar mijn vergelijking met oudere hardware als onderbouwing voor mijn conclusie 'Niet zo snel als verwacht'
Uhm... heh wat is dit voor review?

Jij verwacht voor een 2TB Green Eco harddisk voor een spotprijs van 63 euro een top-resultaat? Dit is geen high-end harddisk hoor... xD

Deze Eco Green schijven van Seagate zijn bedoeld voor:
- Veel TB's voor weinig geld -> check
- Erg goed performance voor een spotprijs -> check
- Weinig energie verbruik -> check
- Weinig warmte productie -> check

Ik heb er hier 2 in Raid0 hangen (4 TB voor 120 euro, echt belachelijk goedkoop), en mij hoor je niet klagen met een sequential read speed van boven de 240mb/sec... :)
hoe is de geluidsproductie van deze schijf, mijn oude samsung F1 viel een beetje tegen... ik wil graag grote (dus geen SSD's, dat wordt een beetje dure grap) muisstille schijven omdat deze in een NAS komen te hangen op de logeerkamer... Aangezien het een NAS betreft boeit snelheid niet zo...
Dat kun je wel zeggen, maar vanuit de fabrikant is er belachelijk weinig concrete informatie over performance te vinden. Ik heb gepoogd verschillende schijven met elkaar te vergelijken voor aanschaf, maar de fabrikant gooit er slechts marketingspeak doorheen, de specs (latency, throughput) zouden allemaal hetzelfde zijn.

Dit is natuurlijk niet zo, en natuurlijk is een duurdere schijf vaak sneller dan een goedkopere. Maar als een fabrikant niet met deze specificaties aankomt; hoe moet ik dat dan van te voren weten?

[Reactie gewijzigd door fridgeman op 6 oktober 2011 00:44]

Ondanks dat de review niet denderend is, ben ik het (deels) eens met de schrijver ervan.

Tegenwoordig zijn die Seagate Barracuda Greens geen 60 meer, maar 100,- en voor een schijf die alleen maar gebruikt wordt voor opslag is dat vrij prijzig, maarja, er is weinig anders goedkoops te vinden.

Helaas heeft de schijf die ik had voor instabiliteit gezorgd in m'n systeem en kan ik 'm terugsturen.