Apple iMac 21,5" 2011 2.5GHz - Reviews

Specificaties All-in-one met Ci5-2400S en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 21,5" 2011 2.5GHz Review

ramond78 6 juni 2011, laatste update op 6 juni 2011, 4.372 views

Apple iMac 21,5" 2011 2.5GHz

Pluspunten

• Strak design
  • eenvoudige installatie
  • stabiel systeem
  • veel software gratis beschikbaar

Minpunten

• Prijs (relatief hoog)
  • Beperkingen van iPhoto & iTunes (sharing)

Features Score: 4
In 2010 hebben we na een paar vervelende ervaringen met Microsoft Vista op een nieuw systeem de overstap gewaagd naar Apple en daarmaa Mac OS X (oude machine G5).
De overstap is prima verlopen en zelfs zo goed dat we na de introductie van de vernieuwde iMac's deze hebben aangeschaft. Dit is mijn eerste uitgebreide review, ik hoop dat dit een beetje beeld geeft van de nieuwe mac.

De iMac wordt in een prachtige witte doos geleverd waarin alle benodigde zaken zijn opgenomen (één 230V aansluitsnoer, twee dvd's en documentatie, draadloos toetsenbord en (in ons geval) een magic trackpad). Het geheel zoals we van Apple gewend zijn ziet er smetteloos en gestyleerd uit.

First boot
Na het aansluiten van alle kabels ;) en op de powerknop aan de achterzijde te hebben gedrukt start het systeem vlot op en vraagt om een aantal basis zaken zoals wie gaat de Mac gebruiken en hoe ga je verbinden met het internet/netwerk. Vervolgens wordt de mogelijkheid geboden om de gegevens vanuit de oude mac over te zetten. Dit laatste heb ik niet gedaan ik ben schoon begonnen en heb mijn gegevens op een externe schijf staan (de oude Mac had maar 160 GB harddisk ruimte).
De kennismaking met Snow Leopard is prima en na de synchronisatie met MobileMe staan mijn favorieten en e-mailinstellingen weer keurig in het systeem.
Helaas werkte mijn magic mouse niet direct en heb ik een oude bekabelde versie moeten gebruiken.

Synchronisatie
Het koppelen van mijn iPod en iPad gaat goed, alleen blijf ik de wijze waarop Apple de vragen stelt (wilt u alles wissen op de iPad en vervangen door de bibliotheken op deze Mac verwarrend). Uiteindelijk is het goed gegaan maar deze interface zou in mijn beleving beter kunnen, het voelt nu een alsof je alles gaat wissen en dus kwijt bent. Sychroniseren van de nieuwe en de oude imac verloopt goed. Ik heb gebruik gemaakt van de remote desktop opties in Mac OSX om de data (die niet op de externe HDD stond) over te zetten en dat ging prima.

Dagelijks gebruik
De iMac start snel op en binnen een minuut ben ik weer bezig met mijn dagelijkse zaken (vooral e-mail, internet, fotobewerking). De snelheid is goed en het systeem loopt niet in zijn geheel vast, wel blijven somminge Flash sites voor problemen zorgen, Safari verslikt zich dan en loopt vast, na een Forceer Stop en weer opnieuw starten van de applicatie werkt het weer prima.

Meerdere gebruiker
Waar ik zeker even aandacht aan wil schenken is het delen van bestanden/bibliotheken op de Mac. Mijn vriendin en ik maken veel foto's en werken allebei met iPhoto als bibliotheek. In eht verleden hadden we twee bibliotheken en heel veel dubbel ..... Inmiddels hebben we de bibliotheken samengevoegd met software van derden, iPhoto Library Manager (iPhoto heeft geen mogelijkheden om bibliotheken samen te voegen). Na het samenvoegen heb ik de bibliotheek centraal neergezet en beschikbaar gemaakt binnen beide accounts. Helaas was dit niet voldoende om vanuit twee gebuikers foto's toe te voegen. Ik heb dit uiteindelijk via de rechten van het bestand en via de derden software moeten inrichten dat iedereen kan lezen en schrijven nu werkt het prima, maar het heeft me wel een avond en 6 euro voor de software gekost. De muziek (iTunes) moet ik nog samenvoegen, zodra ik dit geregeld heb zal dit toevoegen aan de review.

App store
Sinds kort heeft Apple een App store ingericht voor de Mac's het aanbod is nog beperkt. Tevens is het mij nog niet gelukt om de trailversies (die wel beschikbaar zijn) via de app store aan te schaffen. Dat verloopt dan toch via de software fabrikant. Ik heb ook al gebruik gemaakt van het aankopen van een game en dat ging prima al vond ik het downloaden erg lang duren van die paar Gig. Ik denk dat dit te wijten is aan de snelheid aan de zijde van Apple (niet gebaseerd op feiten).

Het systeem is heel gebruiksvriendelijk en biedt voldoende opties om dagelijks met plezier te gebruiken. De beschikbaarheid van addiditonele software is goed, een kleine speurtocht op internet geeft in 99% van de gevallen goed resultaat. Het delen van bestanden op de mac zelf blijft voor mij nog wat stunt en vliegwerk maar door de juiste rechten toe te kennen verloopt dit ook goed.
Ik ben een zeer tevreden gebruiker en zou dit systeem iedereen aanraden.

Heb jij ook een Apple iMac 21,5" 2011 2.5GHz?

Reviews door de redactie

Installeer een no-flash plug-in.

Scheelt je een aantal banners en sinds ik het gebruik heb ik (bijna) geen vast lopers meer door flash.

Tevens is de prijs hoog, maar relatief juist weer lager als je kijkt wat je er voor terug krijgt met all-in ones voor windows bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 6 juni 2011 10:12]

Ik vind persoonlijk de prijsverhouding van de nieuwste imacs alles behalve slecht, stel zelf maar eens een quadcore sandybridge systeem samen met een 22inch IPS scherm, en vergeet dan nog niet dat het inderdaad een all in one is met alle technische uitdagingen die daarbij horen.
Nja goed, maar feit is dat je gewoon een "computer" koopt voor rond de 500 euro. Ik kan me voorstellen dat als een consument opzoek is naar een computer dat deze dan schrikt van 1100. Dus voor een "computer" is de prijs hoog. Als je dan alles 1-op-1 zou gaan vertalen en dingen als software,accesoires, kwaliteit beeldscherm en dergelijke gaat mee nemen dan is het wat mij betreft inderdaad een relatief lage prijs. Enkel voor iemand die dat niet nodig heeft of het nut er niet van inziet is de prijs dus wel degelijk hoog.
Ik sluit me hierbij aan, dit is de reden dat ik de prijs als negatief heb omschreven.

Ik vind de prijs goed en ben blij dat ik de investering heb gedaan in deze nieuwe mac.