Specificaties 13dB, bij maximaal 1.000rpm - Bekijk alle specificaties

Noiseblocker BlackSilent XL-1, 120mm Review

luckyjan 6 juni 2011, laatste update op 6 juni 2011, 4.012 views

Noiseblocker BlackSilent XL-1, 120mm

Pluspunten

• Zeer stil
  • Op 1000 toeren redelijke luchtverplaatsing
  • Goede prijs

Minpunten

• Bijna geen extra's meegeleverd.

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5

INLEIDING

Via Gamelimited heb ik een aantal ventilators binnen gekregen om te testen. Deze ventilators zijn allen van Noiseblocker. De tweede die ik getest heb is de 120mm NB-BlackSilentFan XL1.
Ventilators zijn vaak een van de meest ondergewaardeerde onderdelen van een pc. Goede ventilators kunnen het verschil maken tussen een pc die te heet wordt en daardoor sneller defect raakt of een pc die goed gekoeld zijn werk doet.

NOISEBLOCKER

Noiseblocker is een Duits bedrijf dat zich ten doel heeft gesteld om zo stil mogelijke ventilators met een zo groot mogelijke luchtverplaatsing te maken.
Het noiseblocker merk is ontwikkeld vanaf 1998 met bijna geen reclame. Het hele budget wordt gestoken in de ontwikkeling van hoogwaardige stille ventilators.
Noiseblocker claimt dat als alle pc’s met hun ventilators zouden worden uitgerust het geluid met 30% verlaagd zou worden.

AIRFLOW

De manier om je computer goed te koelen met lucht is zorgen voor een goede airflow in je kast.
Bij de voorkant van de kast onderaan de intake en aan de achterkant bovenaan de outtake. Hete lucht zal gaan stijgen dus moet je koele lucht onder inblazen en hete lucht boven uitblazen.

Tegenwoordig zie je steeds meer pc kasten met een heleboel ventilators erin. Voor, achter, zijkant, onder en boven waarbij het idee lijkt te zijn hoe meer en groter de ventilators hoe koeler de pc is. Helaas is dit maar ten dele waar en soms werkt het zelfs averechts.
Ik heb een kast gehad met aan de zijkant een 25cm ventilator,aan de voorkant een 14cm ventilator en achter een 12cm ventilator waarbij ik veel problemen had met uitvallers. Dit bleek te worden veroorzaakt door een teveel aan overdruk. Er werd veel meer lucht de kast ingeblazen dan eruit ging. Hierdoor krijg je plekken in de kast waar de lucht zeg maar blijft hangen en daar opwarmt. Nadat ik de 25cm zijventilator had uitgeschakeld en de 14cm ventilator aan de voorkant op lagere toeren liet draaien was het probleem opgelost.
Mijn ervaring is dat je het beste een beetje onderdruk kan hebben. Dus dat er minder lucht wordt ingeblazen dan dat eruit gaat. Hierdoor krijg je in ieder geval geen plekken in de kast waarbij de lucht blijft hangen. Hoe groter de luchtstroom des te koeler de pc zal zijn.

HET UITPAKKEN

De NB-BlackSilentFan werd geleverd in wat in eerste instantie een vervelende blister verpakking leek, maar bleek toch heel eenvoudig uit te pakken. Je moet aan de achterkant van de verpakking de randjes van het plastic een beetje buigen en vervolgens het karton eruit trekken.
Mocht je de ventilator weer terug willen brengen dan kan je hem weer in de verpakking terugstoppen zonder ook maar iets te beschadigen. Heel goed van NoiseBlocker!

SPECIFICATIES

Maat: 120mm x 120mm x 25mm
Gewicht: 120g
Toerental: 1000 (+/- 10%)
Geluid: 13dba
Airflow (m/h): 69 m3/h
Airflow (cfm): 41 cfm
Bedrijfstemps: -10c – 65c
Garantie: 3 jaar
Levensduur: 80.000 uur
Aansluiting: 3pins molex (PC)

FEATURE SET

De bijgeleverde extra zijn erg magertjes. Alleen 4 rubberen bevestigings dingen.
Als je de ventilator wil aansluiten op een 4 pins molex of wil vastmaken met schroeven zul je daar zelf iets voor moeten kopen. De aansluitkabel is mooi zwart gesleeved uitgevoerd.

UITERLIJK/BOUWKWALITEIT

De ventilator ziet er prima uit. Zwart met donkerblauwe doorzichtige vinnen. Het plastic dat gebruikt is voelt erg degelijk aan. Wat wel jammer is dat noiseblocker geen ventilators heeft met led verlichting en er geen andere kleuren beschikbaar zijn.

DE INSTALLATIE

De installatie van de ventilator is erg makkelijk. De rubberen bevestigings dingen steek je door de 4 gaten in de hoeken. Vervolgens trek je aan beide kanten en trek je ze door de gaten heen. Daarna kan je de hele ventilator met rubberen uitsteeksels door de gaatjes in je kast duwen en een voor een de rubberen dingen er doorheen trekken.

De kast waar ik de ventilator in heb geďnstalleerd had vrij grote gaten dus echt heel stevig voelde het niet aan maar de ventilator bleef tijdens gebruik netjes zitten.

HET GEBRUIK/PRESTATIES

Ik was werkelijk waar stomverbaasd over de werking van deze ventilator (en andere ventilators van noiseblocker die ik later ook aangesloten had). De ventilator is echt verschrikkelijk stil.
Ik heb wel vaker zogenaamde stille ventilators van Antec, Coolermaster, Zalman e.a. aangesloten maar die waren bij hoge toeren toch zéér duidelijk hoorbaar. Deze ventilator niet. Op 1000 toeren hoor je hem bijna niet.
De opgeven waarde van 13dba lijkt echt te kloppen. De luchtverplaatsing die ik met mijn hand voelde was redelijk. Ook had ik geen last van tril geluiden wat denk ik mede veroorzaakt wordt door het gebruikt van de rubberen bevestigings dingen. Echt heel erg knap van Noiseblocker.
Tot vandaag wist ik niet dat er ventilators bestonden die redelijk wat lucht kunnen verplaatsen en tegelijkertijd zo stil zijn. De ventilators in mijn eigen Zalman GT-1000 RED case met 2x80mm en 2x120mm ventilators met rode leds zou ik meteen vervangen door deze als Noiseblocker ventilators met rode leds had.
Als je mijn Zalman ventilators op volle toeren zet lijkt het alsof er iemand aan het stofzuigen is.

De 120mm ventilator die ik uit de Coolermaster Elite 430 kast had gehaald was een oude ventilator die over was van een voeding. Deze heb ik via de bios op lage toeren gezet (denk zo’n 600) aangezien hij nogal wat lawaai maakt bij hogere toeren.

Op youtube nog een fimpje gevonden van de Noiseblocker ventilator

Voordat ik de ventilator ging aansluiten heb ik de temps van de processor en de northbrigde 15 minuten in de gaten gehouden met de oude (trage) ventilator.
Het moederbord in de kast is een MSI moederbord met nvidia 780i chipset en daar wordt de northbridge erg heet van (bekend probleem met deze chipset).
Met de oude output 120mm ventilator werd de temperatuur van de northbridge 66 graden en met de nieuwe output Noiseblocker ventilator op 1000 toeren 61 graden. Ook de cpu core 1 en 2 temps waren een paar graden lager. Hier blijkt weer uit hoe belangrijk een goede airflow is.
De XL2 versie van deze ventilator was iets koeler maar die draait op 500 toeren meer.

(De input ventilator is een 12cm Coolermaster ventilator die standaard in de Coolermaster Elite 430 kast zit en via de bios op zo’n 700 toeren draait, bij meer toeren maakt ie een hoop lawaai.

CONCLUSIE

Wil je een echt stille ventilator die toch nog wat lucht kan verplaatsen voor een redelijke prijs dan is deze ventilator van Noiseblocker een aanrader. Deze ventilator is echt verbazend stil.
Hoe meer weerstand er is (gaatjes, ventilator rooster e.d) des te meer zul je bij ventilators van alle merken de lucht horen verplaatsen. Met 1000 toeren hoor je met deze ventilator bijna helemaal niks.
Met 3 jaar garantie en 80.000 uur levensduur kan je wel een tijd voorruit met deze ventilator.
Wat ik echt jammer vind is dat Noiseblocker geen varianten heeft met led verlichting. Hopelijk in de toekomst wel.
Ik geef deze ventilator in ieder geval met volle overtuiging 5 Sterren!

Heb jij ook een Noiseblocker BlackSilent XL-1, 120mm?

Ik heb ze ook bevalt goed.
Nette review 4 sterren.
Ik wou ze net kopen, weet er iemand soms waar ze dezen op voorraad hebben in België ?
Hoelang is de voeding kabel ?
Bedankt voor de uitgebreide review. Aan de hand van deze review heb ik besloten om 6 fans te kopen.
De lengte van de voedingskabel, dit is lees je weinig en kan toch wel belangrijk zijn:
Extra lang volgens de website van Noiseblocker.
En als ik even google lees ik 50cm.