ASRock ALiveNF6G-DVI Review

rokas 26 februari 2007, 4.439 views

ASRock ALiveNF6G-DVI

Pluspunten

• Zeer, zeer energiezuinig in combinatie met een Athlon 64 3500+ in de ADD versie (let op: er zijn drie versies van deze processor de ADD gebruikt 35 W (maximaal) zijn andere broertjes 62 en 62 Watt. Zie balusc server.passief gekoelde chip(set).ongekende prestatie en features voor zo'n laag prijsje

Minpunten

• De BIOS die er in zat (bij mij) v.1.3 is echt waardeloos en moet je meteen updaten naar v1.8. Dan is dit bord goud waard.De chipset (feitelijk chip) heeft een erg klein koelblok -te klein naar mijn mening- en wordt daardoor erg heet. Voor de duurzaamheid ben ik op zoek naar een vervanger van het koelblok en moet hij ongeveer zo groot worden als het processor koelblok wat je krijgt bij de box versie van de AM2.De bijgeleverde cd met drivers is nutteloos onder Windows Vista. Het aantal beschikbare drivers die de cd toonde was: 0. Je moet dus zelf de drivers van het inet afhalen.

Layout Score: 4
Deze review zal ik aanpassen zodra dit noodzakelijk is, onderaan zet ik wat ik gewijzigd heb en wanneer.

Ik heb dit moederbord alleen getest met Windows Vista. Windows XP SP2 gebruikers worden uitgenodigd om hun ervaringen met ons te delen!

Dit moederbord moest in een nieuw te bouwen pc. De uitgangspunten hiervoor waren:

Eisen
  • Het allerbelangrijkst: het moest een energiezuinig pc worden!
  • AM2 processor compatible.
  • Onboard grafische kaart voor 3D spellen in lage resolutie.
  • DVI-I aansluiting (dus automatisch ook VGA)
  • PCI-E x16 voor evt. grafische kaart voor serieus gaming
  • SATA aansluitingen
  • Floppy aansluiting
  • Snelheid en spanning van processor en geheugen instelbaar vooral voor het underclocken en wellicht ook (af en toe) overclocken.
  • Minimaal 4 USB aansluitingen.
  • 10/100 Mbit/s netwerkaansluiting (1 Gbit/s heb je toch thuis niets aan en verbruikt waarschijnlijk alleen maar meer energie).
  • Geen ASUS bord vanwege de vele ellende die ik las.
  • Bescheiden prijsje in het 50-90 euro bereik.
  • Passief gekoelde chipset, dit in verband met de herrie (en je mag er van uit gaan dat actief gekoelde chipset ook veel energie consumeert en dat is tegen mijn eerste doelstelling).
Leuk maar niet erg indien niet aanwezig
  • eSATA
  • IEEE-1394 (firewire/i-link)
  • IDE / ATA
Mijn stoutste dromen overtroffen!
Om maar met de deur in huis te vallen, dit moederbord/deze pc heeft mijn stoutste dromen overtroffen. Wat een ongekend zuinig pc'tje is dit geworden! In rust -dus als Windows Vista is uitgerateld- verbruikt de gehele pc (exlusief beeldscherm) 35,5 Watt! Dat had ik echt niet durven dromen. Met maximale belasting (spel CSS met video stress test) is de consumptie 43,5 Watt (je leest het goed)! Ter referentie: het is heel normaal dat een pc tussen de 100 en 200 Watt consumeerd. Het lage energieverbruik is te wijten aan drie componenten:
  • Een zeer zuinige AM2 processor (van het ADD type want de meeste zijn namelijk helemaal niet zuinig).
  • Een zuinig moederbord, je weet niet wat je van te voren koopt op dit punt. Ik kijk altijd naar de hoeveelheid koeling. Een groot koelblok of erger nog, een ventilator op de chipset geeft meestal aan dat hier heel wat gedissipeerd wordt. Met deze keuze heb ik het gewoon getroffen. Ik geef toe het was een gokje want ik kon tot op heden geen info vinden over het energieverbruik van moederboarden c.q. chipsets. Hoewel, ik las dat de moderne NVidia chipsets wel duidelijk zuiniger waren.
  • Een zuinige (feitelijk efficiente) voeding. De Antec heeft een rendement tot 85% en dat kon ik bij geen enkele andere voeding in de klasse 300-380 Watt vinden. Kijk op dit overzicht.
Het systeem
  • Windows Vista Premium NL 32 bits
  • AM2 Athlon 64 3500+ low voltage variant (ADD3500CNBOX).
  • Antec Earthwatts EA-380EC, 380W (zeer energie-efficient/zuing).
  • Samsung SATA SpinPoint P120, SP2504C
  • Samsung SATA SH-S183A
  • 2x5212 MB DDR2 800 kingston (KHX6400D2LLK2)
  • Fanmate2 (ventilator snelheidsregelaar van Zallman)
BIOS
Heel kort en simpel: het eerste wat je moet doen is de BIOS updaten; punt uit. (binnenkort zal het bord wel uitgeleverd worden met v.1.8).

Je kan in deze draad lezen wat voor ellende de standaard BIOS opleverde, standaard stond er bij mij v1.3 op. Je moet echt upgraden naar v1.8 anders heb je last van een paar bugs die heel vervelend zijn (geen LAN verbinding en een hopeloze grafische performancle). Let op: je kan de BIOS upgraden in DOS of in Windows. De laatste is natuurlijk wel erg makkelijk.

Drivers
De driver cd is onder Windows Vista totaal onbruikbaar. Het aantal beschikbare drivers was: 0. Duidelijk nog niet geüpdatet voor Vista. Zelf dus even nieuwe drivers opgehaald. Met deze driver bij NVidia heb je haast alles. Wellicht dat nu reeds een nieuwere versie er is. Ga naar http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp, kies voor platform/nForce drivers, nForce 430/410/405/400 with integrated graphics en kies dan voor Vista 32 of 64 bits.

Underclocken
Ik was gewend de processor te underclocken (op een lagere frequentie en spanning te laten werken waardoor het energieverbruik afnam; dat kon omdat ik meestal office-achtige prgramma's gebruik) maar dat heeft met de AM2 helemaal geen nut. Deze processor (en andere cool'n'quiet AMD processors gaan, zodra er vrijwel geen processorcapaciteit benodigd is, in een underclock status (ik las ergens 1 GHz) en verbruiken dan heel weinig energie. Je kan wel zelf, via de BIOS de clockfrequentie omlaag brengen, maar je bereikt er niets mee (is mijn -gemeten- ervaring). Ik kreeg het energieverbruik toch niet lager dan met alle BIOS instellingen op de stand "auto". Het voordeel van deze eigenschap van de AM2 processor is dat als je een zware taak moet verwerken, de processor op maximaal vermogen werkt (en daarna meteen weer terugschakeld). Op mijn oude pc moest ik eerst restarten en in de BIOS een hogere clockfrequentie instellen.

Ventilator
Ik dacht altijd dat cool'n'quiet ook de snelheid van de ventilator regelde. Maar dat is niet (helemaal) waar (vermoed ik). Wil je dat de snelheid van de ventilator van de processor zich aanpast op de temperatuur van de processor dan moet je een ventilator kopen met vier pinnetjes (staat ook in de BIOS). De ventilator die in de boxed versie van de AM2 processor zit heeft er maar drie. Gevolg: een constant en veel te snel draaiende ventilator. Althans bij mijn processor versie die maar heel weinig warmte produceert. Zie het verhaal van de Zalman fanmate2.

Zalman Fanmate 2: lees mijn positieve ervaringen (de processor ventilator muisstil krijgen) in deze draad. Hier de specs.

Wat voor geheugen?
Ik kon niet goed bepalen/vinden hoe snel het geheugen moet zijn voor dit bord. Daarom maar de "snelste" -in termen van MHz'en- gekocht. Dat is de 800 MHz (PC6400). Als je de BIOS ze gang laat gaan (auto instellingen bij geheugen) dan kiest hij voor de 533 MHz stand. Ik heb het nog handmatig omgezet naar 800 MHz maar dat leverde weinig snelheidsvoordeel op. Maar wel meer warmte en energieverbruik! Daarom staat hij weer op auto (533 MHz). advies: koop twee 533 reepjes.

Nog niet opgeloste probleempjes
Het zal wel aan mij liggen maar ik de onderstaande zaken nog niet voor elkaar.
  • De frontpanel audio werkt nog niet (nog geen tijd aan besteed ligt voor 90% aan mij)..
  • Booten via een USB stick (met bijv. DOS) werkt nog niet (dat zie ik somberder in).
On board graphics
Standaard zit op het moederbord een VGA aansluiting. Dus voor analoge beelschermen. Deze ondersteund ook 1440x900 voor breedbeeld TFT/LCD schermen. De kwaliteit van het beeld via deze analoge interface vindt ik ongekend goed voor zo'n goedkoop moederbord. Vindt het toch al onbegrijpelijk dat je voor zo'n 65 euro zoveel krijgt. Wil je de monitor aansluiten met DVI dan moet je een extra -standaard meegeleverd- kaartje in een van de uitbreidingsconnectors zetten.

Andere AM2 processor?
Er is nog een andere energiezuinige AM2 processor. Dat is de Atlhon 64 X2 3800+ ofwel de ADD3800CUBOX (of de niet boxed versie) let erg goed op bij het kopen dat je de juiste versie koopt. De laatste D in het typenummer geeft aan dat het een energiezuinige versie is. Het typenummer moet dus beginnen met ADD. De ADA of ADO versies moet je links laten liggen. Ik heb zelf deze processor niet geprobeerd maar zou het leuk vinden als iemand zijn ervaringen hiermee deelt i.c.m. dit moederbord.

Wijzigingen in deze beoordeling
20070219: initiele versie
20070220: Wat voor geheugen? (toegevoegd)

Heb jij ook een ASRock ALiveNF6G-DVI?

ASrock is het B-merk van ASUS, dus als je daar al problemen mee hebt... ^^

Maar ASUS heeft niet zo vaak problemen, mischien een product hier of daar dat een productiefout heeft, maar mijn ervaring is dat ASUS over het algemeen goede producten levert.

Iemand een andere mening dan?
Producten zijn ok. Ondersteuning heb ik wel slechte ervaring mee. En dan bedoel ik BIOS en drivers (ervaring met 2 verschillende moederborden én een grafische kaart).
Drivers en dergelijk zijn wel aardig naar mijn mening. Producten zijn goed. Het scheelt wel als je een beetj mainstream bord neemt. Ik heb zelf een A8N-E, daar zijn relatief weinig drivers/updates voor in vergelijking met een veel populairder bord als de A8N-SLI

De website is echter een ramp. Langzaam en vaak offline.
(ervaring met één moederbord en één graka)
geen Asus....maar wel een ASrock...
Je weet dat eht een dochter ondernemming van Asus is :+
Daar is dan ook alles mee gezegd, ze designen voor zover ik weet gewoon apart hoor ;)
Goeie survey, mist alleen plaatjes en een kopje over het onboard geluid.

Met C&Q aan kan je beter zo'n zuinige cpu hebben omdat hij op lager voltage loopt, maar dit betekend niet perse dat een andere versie dit voltage niet aan zou kunnen. Beetje zelfde verhaal als met overklokken dus. Andere manier is dan om met rightmark de multiplier te laten regelen.

@grolschbeugel - 18:05
Maar welk moederbord zou er meer verkocht zijn? denk toch de a8n-E.
Mooie reviews!. Ik lees je reviews van dit moederbord en de Antec earthwatts voeding met grote belangstelling omdat ik ook bezig ben een zo zuinig mogelijk systeem te bouwen.

De zuinigheid van een Athlon 64 X2 BE2300 in combinatie met een Gigabyte AMD690G bordje dat ik nu heb vind ik niet bevredigend (het systeem komt om de een of andere reden niet onder de 75 watt uit met de 'basis' onderdelen).

Ik probeer in de pricewatch de processor te vinden die jij hebt gekocht (eentje uit de ADD serie) maar kan deze helemaal niet meer vinden. Weet jij toevallig nog bij welke winkel je deze toen gekocht hebt? Dan kan ik eens kijken of daar nog rest-partijen van zijn eventueel :)
Frontpanelaansluiting moet je even kijken. Kan zijn dat de oriëntatie van de pinnetjes HDaudio is van het kastje terwijl deze op het mb AC97 zijn. Staat volgens mij in het MB boekje ook een pagina over hoe je moet remappen.