Specificaties 640GB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Samsung G2 Portable 640GB Zwart Review

PietrKempy 5 juni 2011, 1.233 views

Samsung G2 Portable 640GB Zwart

Pluspunten

• Zeer lage geluidsproductie
  • Mobiliteit
  • Warmteproductie

Minpunten

• Niet altijd super betrouwbaar

Mobiliteit Score: 5
Reden van aanschaf:

4 maand geleden was ik op zoek naar een externe HDD die kon dienst doen als back-up medium en opslag voor films. Ik wou zeker een schijf van boven de 500 GB, zonder externe voeding, makkelijk mee te nemen en hij moest stil zijn. De Samsung G2 kwam op dat moment als 1 van de goedkopere naar voor uit de pricewatch dus deze dan maar besteld.

De prestaties voor mij zijn niet zo super belangrijk maar aangezien er filmpjes mee worden afgespeeld en er iedere dag gebackuped wordt mochten deze natuurlijk niet ondermaats zijn.

Eerste indruk

De schijf wordt geleverd met een usb kabeltje (welke meer dan lang genoeg is) en een boekje. De software staat op de HDD maar deze is ook downloadbaar van de website van Samsung. De schijf is plug and play en op voorhand geformateerd in FAT. Zelf heb ik er voor gekozen om ze te formateren in NTFS.

Het design vind ik persoonlijk zeer geslaagd, het subtiele ledje en het "lego"-design spreken me wel aan. Ook merk je direct dat de schijf makkelijk mee te nemen is. Ze past zelf met kabeltje in mijn binnenzak :)

De software

Van de meegeleverde software gebruik ik enkel Samsung auto backup. Dit stukje software werkt heel intu´tief en laat zich makkelijk instellen. Je kan een wachtwoord instellen en encriptie inschakelen. Ook kunnen meerdere versies opgeskagen worden maar die functie gebruik ik niet. Bestanden worden vergeleken en dan pas aangepast, bestanden die verwijderd zijn op je HDD blijven natuurlijk staan. Deze worden in de software met een rood vinkje aangeduid, aangepaste bestanden met een oranje en bestanden die hetzelfde zijn met een groen.

Warmte en geluid

Deze schijf is passief gekoeld en maakt bijna geen geluid (behalve als je je oor er op legt). Eigenlijk hoor ik ze enkel als ze op mijn printer ligt maar dat is door dat de schijf trilt. De ruberen nopjes op de onderkant zorgen dat je daar normaal gezien geen last van hebt.

Ook de warmteproductie is minimaal. Je kan er altijd zonder probleem je hand op leggen en dan merk je wel dat ze iets warmer wordt maar nooit problematisch (verre van zelf).

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Ik gebruik deze schijf nu 4 maand en heb normaal gezien geen problemen. Onlangs werd ze wel niet meer herkend door mijn pc maar dit probleem was opgelost met een schijfcontrole. Ook kan het soms wat langer duren voor ze herkend wordt maar dit is heel zeldzaam. Toch blijft dit voor mij een minpuntje want stel je voor dat dit gebeurt op een moment dat je je back-up wilt terug plaatsen.

Prestaties

Zoals ik al zei zijn de prestaties voor mij niet zo belangrijk. Ik vind de schijf rap genoeg tijdens het kopiŰren van bestanden en het afspelen van 720p filmpjes lukt perfect. Ook het backuppen duurt niet te lang.

Toch heb ik ze laten benchen met Crystaldiskmark de resultaten vind je in de afbeeldingen. Deze resultaten komen niet helemaal overeen met de echte prestaties die liggen rond de 20-25 MB/s wat nog altijd meer dan voldoende is.

Deze schijf heeft volgens het doosje 640GB aan opslag wat zich vertaald naar 596GB werkelijk.

Heb jij ook een Samsung G2 Portable 640GB Zwart?