Zotac H67ITX-C-E Review

paul999 10 augustus 2011, 3.537 views

Zotac H67ITX-C-E

Pluspunten

• Klein formaat
  • 6 sata porten
  • USB3.0

Minpunten

• Slechts 2 geheugen sloten

Layout Score: 4
Voor mijn nieuwe fileserver was het doel om een zo klein mogelijk geheel te krijgen met daarbij toch minimaal 6 sata porten. Mijn eisen waren dus voornamelijk:
  • Mobo zo klein mogelijk, dus mini-ITX
  • Minimaal 6 sata porten, sata 300 of sata 600 maakt niet veel uit, doordat de gebruikte schijfen sata 300 zijn
  • Ondersteuning voor SB
Door de eerste twee eisen bleven er eigenlijk slechts twee keuzes over, dit bordje van Zotac en een bord van Asus. Door persoonlijk slechte ervaring met Asus, en de betere levertijd van de Zotac heb ik voor de Zotac gekozen.

Het moederbord zelf is relatief logische opgebouwd, en heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt voor een basis fileserver. Het enige echte nadeel wat ik gevonden heb is dat er slechts 2 geheugen sloten aanwezig zijn, maar dit heeft uiteraard te maken met het formaat van het bord.
Ook qua aansluitingen zit er voor server gebruik op wat je nodig hebt, en als je geen DVI of HDMI monitor hebt, wordt er netjes een DVI-VGA verloop stekker meegeleverd.

Voor een fileserver is netwerk een belangrijk onderdeel, en de onboard netwerk kaart doet goed zijn werk. Over een NFS share is het netwerk de limiet en is dit dus een goed resultaat.

Qua stabiliteit heb ik tot nu toe geen enkel probleem gehad, de server draait nu sinds 2.5 week continue en heeft geen enkel problemen. Het enige waar ik me wat zorgen om maak is de wat hogere temperatuur van de CPU, maar dit komt vermoed ik voornamelijk door de slechte airflow in de gebruikte kast.

Idle temperaturen:
Persoonlijk vind ik de idle temperaturen nog relatief hoog van de CPU, ik heb zo'n vermoeden dat de CPU fan niet goed zit op de CPU. Ik heb hier nog steeds geen tijd voor gehad naar te kijken. De harde schijven verschillen een 5C, maar dit komt door de verschillende schijven.
Temperaturen:
dev.cpu.1.temperature: 43.0C
dev.cpu.2.temperature: 44.0C
dev.cpu.3.temperature: 44.0C

Tijdens gebruik bij backup:
(Heb hiervan momenteel alleen CPU temperatuur:
file# sysctl dev.cpu | grep temp
dev.cpu.0.temperature: 47.0C
dev.cpu.1.temperature: 47.0C
dev.cpu.2.temperature: 51.0C
dev.cpu.3.temperature: 51.0C

Heb jij ook een Zotac H67ITX-C-E?

klein puntje: in je negatieve punten staat dat er 3 RAM sloten zijn, dit zijn (zoals je ook noemt in je review) 2

verder goede review, je maakt je standpunt duidelijk, Benchmarks en misschien een plaatje zou wel leuk zijn, misschien wat temps en dergelijke, maar aangezien je hem gebruikt voor een fileserver is dit niet erg nodig :P

[Reactie gewijzigd door thekoekepeer op 6 juni 2011 18:35]

Oops, je hebt gelijk, even verbeterd.

Qua benchmarks is het denk ik nogal lastig, omdat er niet meer gedaan wordt als file serveren, en de prestaties hiervoor primair teveel afhankelijk zijn van andere componenten.

Temps komen er van de week bij, ik heb momenteel wat problemen ermee door een slechte airflow in de kast en een kapotte fan, dus geeft op dit moment niet echt goed beeld (Ongeveer 45-50C bij Idle)
Dank je voor deze review, erg nuttig, ben zelf aan t kijken naar een grotere NAS met minimaal ruimte voor 5 schijven en kijk daarom naast de kant en klare oplossingen ook naar een zelfbouw NAS. Kwam ongeveer uit op dit:
Lian PC-Q08B als behuizing: pricewatch: Lian Li PC-Q08B
ASUS E35mi-i-deluxe als moederbord (met CPU onboard) pricewatch: Asus E35MI-I DELUXE
Corsair voeding: pricewatch: Corsair Builder CX430 V2
En dan Ubuntu als OS met mdadm voor de software raid.

Heb jij ook een moederbord met CPU onboard overwogen ? Waarom heb je uiteindelijk eentje met losse i3 gekozen ?

Gebruik je de schijven in raid ? (software of hardware)

En van Lian is nu net ook een mooie behuizing voor itx met 4x hotswappable bays uitgekomen, de PC-Q25, met ruimte voor 6 3.5" hddisks:

[Reactie gewijzigd door os12345 op 31 augustus 2011 18:26]

je zegt ook niks over de koeler die je gebruikt. dat is ook erg interressant om een indicatie te krijgen van de temperaturen. en de kleine case die je gekozen hebt.
Ik heb dit zojuist toegevoegd :).
Ik ben wel benieuwd naar het energiegebruik van dit bordje.
Zou je dat willen meten?