Asus EN7300 GT/SILENT/HTD/256M Review

Dun gladste aal 18 februari 2007, laatste update op 18 februari 2007, 2.988 views

Asus EN7300 GT/SILENT/HTD/256M

Pluspunten

• Geen geluid
  • SLI ready
  • prijs/peformance

Minpunten

• voor dit geld geen

Drivers en compatibiliteit Score: 4
7300 GT
Ik heb deze kaart een halfjaar geleden gehaald.Ik moest een PC samenstellen voor mijn vader en moeder ICM een broertje die wel eens the Sims 2 speelt. ik heb deze kaart gekocht omdat ik zeker niet boven de 100 euro mogt gaan voor een VGA kaart. het is deze kaart geworden om de volgende redenen:
-Passief gekoeld
-zelfde PCB als de 7600GS uit bestbuy buides.(misschien unlock of flash mogelijkheden maar dat zit er dus niet in)
-reviews op internet vertelden me dat het een redelijke peformance wast voor dit budget segment kaart.
-goedkoop
-SLI ready

specs en reclame
kijk hier eens als je het wilt weten
en ook hier voor wat reclame

wat zat er allemaal bij?
Naast de kaart hoort er tegenwoordig ook allemaal rommel bij die je in de doos laat liggen, bij deze kaart zaten 2 cd's die nooit zijn uitgepakt, een DVI, VGA converter die ik toch al teveel heb, nog wat kabeltjes voor rare uitgangen die ik ook niet gebruikt.

prestaties
Ik ben heel tevreden over de prestaties van deze kaart, ze staan me erg aan, ik had eigenlijk minder verwacht van deze kaart. zie de lijst hierboven voor welke hardware ik allemaal gebruikt, niet overclocked scoort de kaart in 3dmark03 rond de 8000 Punten.
en als ik hem eens goed op zijn staart trap haalt hij 11000 punten. niet slecht voor zo'n goedkope kaart

in 3dmark 06 scoort de kaart niet overclocked 1818 punten.

overclockbaarheid
Met de stockkoeler valt redelijk te overclocken, stock draait de core op 400 en het geheugen op 800Mhz (effectief).
met de stock koeler kon ik hem op de volgende frequenties laten lopen:
core: 470Mhz
Geheugen:1000Mhz

ik had toevallig nog een zalman 700cu VGA koeler liggen, gelukkig heeft deze koeler hoge compatibiliteit en ik heb deze dus ook maar op deze 7300 kaart geplakt. dit zorgt ervoor dat ik de vore tot maarliefst 570 Mhz kon tillen. niet verkeerd als je het mij vraagt

Warmte en geluid
Deze kaart verstookt heel weinig, het passieve koelblok hield de temp altijd onder de 50 graden. zonder enige geluid te maken, de zalman 700cu op 5 volt is ook vrijwel onhoorbaar en weet de core overclocked op 570Mhz onder de 40 graden te houden. hier ben ik dus erg tevreden over.

prijs
ik ben erg tevreden met deze kaart voor zijn geld, maar toch heb ik enkel "voldoende" beoordeeld. het is namelijk invergelijking met andere 7300GT kaarten wat aan de dure kant, wel moet ik er bij zeggen dat hij standaard een beetje is overclocked volgens mij, want er zijn ook 7300GT kaarten met een core van 380Mhz

toekomst proof?
ik hoop in de toekomst deze kaart in SLI te gaan draaien om voor een zachteprijs een redelijke peformance winst te behalen, helaas heeft de kaart geen DX10 ondersteuning, maar ja, dat is ook alleen maar toekomst gepraat.

• Intel pentium D 805 @ 3,5Ghz
  • ASUS P5ND2-SLI
  • OCZ pc5400 cl5 @750Mhz
  • WD 250GB (ks)
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus EN7300 GT/SILENT/HTD/256M?

Waarom is zelfde PCB als de 7600GS uit bestbuy buides. een reden om deze kaart te kopen? Leuk dat 'ie dezelfde printplaat heeft als een 7600GS maar wat biedt dat verder aan voordelen?
En waarom test je met 3dmark03? Geeft 3dmark05 (of 06) niet een betere indicatie van de prestaties?

Verder wel een redelijke survey, let alleen op de schrijffoutjes... (bv. mogt ;( )
niet veel voordelen maar toen ik hem kocht dacht ik nog van wel ivm met flash mogelijkheden, of gewoon pipelines unlocken, maar dat lukt me niet.

waarom zou 3dmark 03 geen goede indicatie geven?
Tja.. het is geen reden om niet met 3dmark05 te testen omdat 'ie geen 5000+ punten haalt. Dat is juist interesante informatie en vergelijk materiaal!

Edit: sorry van de dubbelpost, ik zag de post van KlusPrutser te laat..
Edit2: misschien is het een idee om [i]niet veel voordelen maar toen ik hem kocht dacht ik nog van wel ivm met flash mogelijkheden, of gewoon pipelines unlocken, maar dat lukt me niet/[i] in je survey te zetten.
De chips zijn met een laser bewerkt, die pipelines kan je nooit meer open zetten :(
Zo zwak vind ik dit kaartje niet. Overclocked met 11000 punten in 03, dat is ongeveer hetzelfde als een X800XT PE. Standaard 8000 is ongeveer een 6600GT dit zijn geen slechte kaartjes voor hedendaagse games.
Volgens mij hebben zijn deze beide kaarten 256-bits en dus sneller dan de 7300, die 128-bit is.

Verder goede review, wellicht is dit de kaart die ik zoek om te upgraden (nu een Geforce4 MX440 :x ), aangezien ik enkel Counter-strike 1.6 speel en verder niets met 3D graphics doe en dus niet een zware, en dure, kaart nodig hebt.
"waarom zou 3dmark 03 geen goede indicatie geven?
het is gaan kaart om spellen mee te spelen van 2005 of 2006, daar is hij te zwak voor. daarvoor word hij ook niet gebruikt, ik kan je zo wel zeggen dat hij dik strontdraait op 2005, en dat je enkel lage instellingen kan spelen."

Dat is dus voor sommige mensen juist hele interessante informatie
oke klusprutser je hebt me overtuigd ,ik ben nu bezig met het downloaden van 3dmark 05, ik hoop dat hij voor het eten binnen is en gedraaid want ik ga na het eten op vakantie.

ik zal als ik terugkom (zaterdag) nog wat foto's maken, dat leest altijd leuker vind ik.

ook is de survey aangepast aan je opmerking Brute

het is perongeluk 3dmark 06 geworden IPV 05
ogh nu kan de survey een jaartje langer mee
ik heb zelf de cooling aangepast. met kwalitatief goede fan's zodat ik niet zo veel lawaai heb. Alleen hij is nu 30 Graden cooler. Waardoor ik hem vlink heb kunnen overklokken

GPU 400--> 580
MEM 400 --> 450