Specificaties Rad. HD5870 (850MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX HD 5870 1024 MB DDR5 PCI-E Review

daantjer94 4 juni 2011, laatste update op 25 mei 2012, 1.882 views

XFX HD 5870 1024 MB DDR5 PCI-E

Pluspunten

• Mooie Beeldkwaliteit
  • imo Mooie Kaart
  • Lage Temps
  • Stil
  • Goede Prestaties
  • Goede Prijs/prestatie

Minpunten

• Groot

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Introductie

Deze review gaat over de XFX HD5870
Deze kaart is 30 mei aangeschaft op Afuture.nl voor §157,95
Deze kaart is getest in het volgende systeem:
CPU: AMD Phenom II X4 955 BE 3.5GHz
Cooler: Thermaltake ISGC-300
Case: Cooler Master Storm Sniper Black
PSU: Cooler Master GX 750W
MoBo: AsRock 880G Extreme 3
RAM: 4GB DDR3 (meegeklokt met de Phenom)
Main HD: Samsung Spinpoint F2 1TB
OS: Win7 Home Premium x64

De benchmarks:
3DMark Vantage
3DMark06
3DMark11

Temperaturen worden gemeten door MSI Afterburner

Uitpakken

Iedere review begint met het uitpakken, dus deze ook.

Een doos, wat zal erin zitten?

Nog een doos, jippie!!
De voor- en achterkant van de doos:

Laat ik de doos maar openen:

Wat zit er allemaal in:
Boekjes en een driver CD (en om aan de deur te hangen: Do not disturb, I'm gaming.http://i766.photobucket.com/albums/xx304/daantjer94/Review%205870/th_P6030080.jpg
En 2 2x4-pin Molex > 6-pin PCIe, 1 Crossfire brug en een DVI>VGA adapter. Overigens ondersteunt XFX niet het gebruik van Molex>6pin adapters.

Laten we verdergaan:

Even vergelijken met mijn oude Palit:

En in de kast:

-ATI PowerPlay
-Display Port, HDMI, 2x DL-DVI
-PCI Express 2.1

Beeldkwaliteit

Ik heb hiervoor CrossFireX HD4870 gedraaid, die gaven enkel artefacts, de beeldkwaliteit is dan ook geweldig.
Het beeld is zeer scherp, alle letters zijn duidelijk, de lijnen zijn vloeiend en er zijn geen artefacts aanwezig.

Geluidsproductie

De Geluidsproductie is zeel goed te noemen, ik zit naast mijn behuizing dus hoor over het algemeen mijn componenten wel.
De kaart is idle stil te noemen, ik hoor namelijk nauwelijks geluid uit mijn kast.
Load presteert hij ook zeer goed, onder Extreme Burn-in settings van MSI Kombustor blijft de fan stil, hoewel de temperaturen toch flink stijgen, hier heeft hij echter geen moeite met dit binnen de perken te houden.

Overklokbaarheid

De overklokbaarheid heb ik niet getest, dit is namelijk een gloednieuwe kaart en ik hou van mijn garantie, misschien over een tijdje wel.

Prestaties

Na mijn systeem met de Windows Prestatie-index geclassificeerd te hebben haalt deze kaart Grafisch (Aero) een 7,8 en bij Grafische weergave voor spellen ook een 7,8.

3dMark Vantage:
P15760

3dMark06:

3dMark11:
P4420

Warmteproductie

Idle is de kaart 46 graden, met dit warme weer dus een Delta T van 24 graden onder een standaard Fan-profiel.
Onder load, met MSI Kombustor Extreme Burn-in wordt de kaart hoogstens 71 graden.

Een topkaart, het prijskaartje is nu gunstig voor deze performance en ik beveel iedereen aan een 5870 te kopen.

Heb jij ook een XFX HD 5870 1024 MB DDR5 PCI-E?

Kleine opmerking m.b.t. je negatieve punten

Of je zegt dat het een prijzige kaart is.
Of je zegt dat hij wel betaalbaar is.

Maar nu komt het heel raar over: "Voor sommige prijzig"
Vrij denigrerend t.o.v. de lezers.
150 euro blijft 150 euro.
De kaart is voor zijn performance goedkoop, maar 150 euro blijft veel geld
Ja maar dat is nu net mijn punt. Goede prijs/prestatie heeft de kaart. Maar dan moet je niet in je negatieve punten oplijsten dat die voor sommige mensen duur is want da's compleet irrelevant. Dan zouden bijna alle reviews dat punt als negatief punt moeten hebben. Het klopt gewoon niet en daarom kun je het beter weglaten.
staat in andere reviews nooit: "hij is duur"? ik dacht het wel, zie de reviews over de GTX280,480,470,570,580 en ook over deze kaart (5870), de reden dat ik hem heb gekocht is omdat de Sapphire 5850 Xtreme nergens meer te koop was en ik toevallig net mijn loon binnen had, er waren ook weinig goede reviews over deze specifieke kaart, dus dat heeft ook meegespeeld.
Dat staat wel in andere reviews. Maar je nuanceert in deze review verkeerd. Jij vindt hem duidelijk niet te duur. Zeker niet voor de prijs/prestatie die het ding bied. Maar door zulke tegenstrijdig heden te vermelden help de kwaliteit van je review niet. Ik probeer je daar enkel op te wijzen. Als je het wilt laten staan: Prima, maar ik wou zo vrij zijn om je deze tip te geven :).
Ik heb de review iets gewijzigd, inderdaad, de conclusie was heel tegenstrijdig (op HWI had ik het iets anders geformuleerd). Daarvoor mijn excuses, je had gelijk.
Je moet eventjes je fotos vergroten, nu kun je ze echt amper zien.
ik maak ze wel even clickable thumbnails
nette review

150 euro vind ik niet prijzig
ik heb voor de mijne 485 betaald (is een msi)

dusja

stijgt je systeem temperatuur niet, met dat de kaart de helft van de warme lucht in je behuizing blaast?
nee, voor mij niet, ik draaide hiervoor crossfire 4870 die alle lucht in mijn behuizing drukte

overigens: 485 euro ?! zo veel heb ik niet over voor 1 videokaart.

[Reactie gewijzigd door daantjer94 op 4 juni 2011 21:58]

Heb deze ook sinds een week bezit. Goed kaartje, ook zoals je zegt stil. Ben alleen niet erg te spreken over de drivers van Ati.
dito, de drivers zijn de laatste tijd erg slecht
daarom raad ik mijn klanten die AMD Radeon kaarten nemen, altijd aan om de getweakte drivers van XtremeG te nemen (www.tweakforce.com). Dan heb je die ellende niet van de 'officiŽle' drivers.
Ik heb dit kaartje ook gehad maar ben het totaal niet met jullie eens qua geluid..
toen ik de pc voor het eerst aanzette met die kaart leek het alsof mn pc in een stofzuiger veranderde en toen stonden de fans (standaard) op 50% dat was echt niet te doen (helemaal niet met de kaarten die ik gewend was).

Fanspeed dus lager gezet (30%) en dat ging wel goed maar als ik wou gaan gamen dan moest ik het dus iedere keer op 50% zetten!

kheb nu een msi 580 twin frozr en moest in het begin gewoon wennen dat ik niet meer met de fanspeed hoefde te klooien :s

beeld etc was wel gewoon goed te noemen
"Overigens ondersteunt XFX niet het gebruik van Molex>6pin adapters."

Misschien iets offtopic, maar weet iemand toevallig waarom dit is? Het scheelt natuurlijk weer enkele kabels als je maar 1 molex stekker nodig hebt.

Nette review verder :)
Waarschijnlijk omdat de meeste high-end voedingen 6-pin stekkers hebben.
Slechte voedingen hebben ze meestal niet dus die worden daardoor geŽlimineerd.
Ik heb twee standaard XFX HD5870s al vanaf september 2009(bijna nostalgie). Heerlijke kaartjes in crossfire die nog steeds elke single gpu kaart fluitend voorbij wandelen. Kwa geluid zijn ze niet heel stil maar dat stoort mij niet echt :P .
Betaalbaar of prijzig, wat maakt het uit, ik zou hem best kunnen kopen, maar toch duur vinden.... .
Tegenwoordig moet ik niets meer hebben van luidruchtige kaarten, en als deze dat wel is laat ik hem zowiezo links liggen, ongeacht de prijs .
Nette review, heb een vervanger nodig voor m'n oude Nvidia XFX GTS250 en zit al langer naar deze kaart te kijken.
Heb ook ff op anandtech gekeken, en dan deze vergeleken met een GTX260 (GTS250 staat er niet bij), dan zou k ongeveer een verbetering van 200% krijgen.

Off-topic: is het niet beter om je CPU-koeler naar de achterkant van je kaast te laten blazen, hij blaast nu of tegen je videokaart aan, of haalt daar zijn lucht vandaan. Ik heb een goedkope aftermarket koeler op mn CPU deze ging beter presteren toen ik hem omdraaide en uit mn kast liet blazen (heb niet een kast waar je u tegen zegt, maar heb de airflow proberen zo goed en kwaad als het kon te maken)
Daar zou ik dan heel off-topic op moeten reageren, maar ik heb Socket AM3, dus kan mijn koeler niet draaien, jammer genoeg.