Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

mlam 17 februari 2007, laatste update op 17 februari 2007, 2.193 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• Goede prijs voor een 500 GB
  • Erg snel
  • Erg stil
  • Temperatuur

Minpunten

• Tot nu toe nog geen

Aangezien ik al gelange tijd worstelde met tekort aan harde schijfruimte had ik deze harde schijf gekocht. Ik heb deze harde schijf nu ongeveer zo'n 1.5 maand in gebruik en ik kan zeggen dat ik er erg tevreden mee ben!

Ik gebruik de harde schijf als data schijf (omdat ik een Raptor 74 GB, 8 MB als systeem harde schijf heb). Ik ben aan 't overwegen om de schijf als systeemschijf te gebruiken om te kijken of ie nou echt sneller is dan mn Raptor. HD tune wees in ieder geval wel uit dat ie dat is (naar aanleiding van de reacties hoef ik dat dus niet te proberen) :).

Naar aanleiding van aramdin zn reactie, zal ik de punten ff toelichten:

Prestaties:
de harde schijf voldoet ruim aan mn verwachtingen, kopiëren van data gaat erg snel, wat voor mij wel van belang is bij een data schijf.

Featureset:
de schijf doet gewoon wat ie moet doen, dus daar kan ik kort over zijn

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Het was gewoon aansluiten, formatteren en gelijk aan de slag gaan. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad (overigens nog nooit met een gekochte HD)

Compatibiliteit:
Toen ik de schijf aanschafte, gebruikte ik nog Windows XP Pro, toen werkte de schijf ook direct (na het formatteren). Na een clean install van Vista Ultimate, werd de schijf echter herkend als een dynamische schijf, waardoor die niet te benaderen was. Ik moest m toen converteren naar een standaardschijf, echter ging dit wel te paar met verlies van data dat erop zat, dus moest ik een paar honderd gb aan data back-uppen. Dit had echter met Vista te maken, want volgens de buren van HWI hadden meer mensen dit probleem.

Ondersteuning door fabrikant:
Heb ik leeg gelaten, omdat ik daar nog geen ervaring mee heb en ik hoop er ook nooit gebruik van hoeven te maken, in de zin van een RMA'tje.

Geluidsproductie:
De geluidproductie kan ik ook kort over zijn, want de schijf is niet of nauwelijks te horen (vooral vergeleken met mn Raptor, maar dat is qua geluidsproductie appels met peren vergelijken denk ik :p)

Warmteproductie:
De harde schijf blijft erg goed op temperatuur, meestal op zo'n 30 graden. De schijf is niet gekoeld (er zit alleen een 120mm fan aan de voorkant). De laatste tijd wordt de schijf wel iets warmer dan voorheen, omdat ik de harde schijf heb moeten verplaatsen vanwege een langere videokaart. De schijf zit nu tussen 2 andere harde schijven in, waardoor hij dus warmer wordt. Temperatuur wordt overigens gemeten met HDtune.

Prijs:
Ik heb de schijf gekocht voor 134,95 en dat is in mijn ogen een erg goede prijs voor een 500 gb prijs. Meestal kosten de 500 gb versies veel meer dan het dubbele van de 250 gb versies, maar bij deze valt 't erg mee (ik vergelijk m dan overigens met de succesvolle 250 gb versie, die ik overigens ook heb).

De schijf zit momenteel in dit systeem:
Pentium 4, 650 3.4 Ghz, 800 Mhz FSB
Abit AW8
Zalman APS460
2x512 MB DDR2 GEIL PC5300
(upgradetje komt denk ik wel in april als Intel haar cpu prijzen verlaagd :P)

Mijn conclusie mogen dan wel duidelijk zijn dat ik tevreden tot zeer tevreden ben met de harde schijf en mocht ik weer ruimte tekort komen, zal ik zeker weer deze harde schijf nemen. Misschien dat ik aan de hand van deze survey, meerdere surveys ga plaatsen van wat andere hardware :7

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

mag ik vragen of je er een HD-tine printscreen bij wil doen, of gewoon even de resultaten er bij zit (min max, en Burst ofzo)
K zal morgen ff een shotje plaatsen, aangezien ik nu met allerlei dingen bezig ben, waardoor ik niet t maximale er uit kan halen.. :*)
Je zegt inhoudelijk vrij weinig om het echt als een survey te beschouwen.

Punten waar je een waarde aan geeft zijn het ook wel waard om te benoemen. Je kan wel 4 punten aan prestaties geven, maar leg dan ook uit waarom je 4 punten toekent.

De Raptor is een stuk sneller dan deze schijf, de GD Raptor is iets sneller, de ADFD Raptors zijn nog een stuk sneller. De access times liggen vooral een stuk lager, wat je een dikke performance boost geeft bij het werken met veel kleine bestanden (OS).

Je zegt ook iets over de temperatuur, maar zegt niet waarmee je het gemeten hebt en of dat de HD (actief) gekoeld wordt.

Kortom, besteed er aub nog (flink) wat tijd aan, zodat andere mensen er ook echt wat aan hebben!

Suc6 & goed weekend :)
Ik heb even het één en ander aangepast, hopelijk is ie nu wat beter, thnx voor je reactie :)
Prima verhaaltje, maar het mag wel iets verfijnder. Ook vind ik het raar dat jij zelf een Raptor hebt gekocht en dan toch dit zegt:
Ik ben aan 't overwegen om de schijf als systeemschijf te gebruiken om te kijken of ie nou echt sneller is dan mn Raptor. HD tune wees in ieder geval wel uit dat ie dat is.
Sneller in MB/s? Dat zegt vrij weinig als we het over een OS schijf hebben. Een OS schijf moet juist goed zijn met grote hoeveelheden kleine bestandjes en veel schrijf en lees opdrachten.

En laat de Raptor daar nu juist goed in zijn met zijn accesstime die de helft is van die van een 7200rpm drive.

Ik heb de 400GB versie van deze schijf en ze zijn inderdaad vrij stil en zeer snel. Mooie schijfjes :)
Hij was inderdaad sneller in MB/s ja.. :)
Maar als ik 't zo hoor, kan ik mezelf dus beter de moeite besparen om de schijf als systeem HD te proberen, aangezien ik dan ook nog eens 300 GB moet overzetten. In ieder bedankt voor je reactie :7
aan deze informatie hebben we dus niks, besteed wat meer tijd, je hebt nog te weinig kennis ( b.v. wat een raptor is waarvoor je het het beste kan gebruiken, of je het wel nodig heb voor zo;n p4 computer enz. )