LG N2A2DD2 2TB Review

M.Deen 3 juni 2011, 1.572 views

LG N2A2DD2 2TB

Pluspunten

• volledig in software uitrusting;
  • voldoende snel voor prive gebruik.

Minpunten

• DynDNS onduidelijk;
  • AjaXplorer onbetrouwbaar.

Features Score: 4
Stabiliteit & betrouwbaarheid: Het verplaatsen van veel bestanden met AjaXplorer gaat vaak fout. Daarna is het een probleem om uit te vinden wat wel en wat niet verplaatst is. Dit is vooral een probleem omdat de datum van alle bestanden zijn gewijzigd in de datum van verplaatsen. De meeste tools om bestanden te vergelijken kunnen er dan geen kaas meer van maken.

Gebruik: De NAS is aangeschaft ter vervanging van een oud Cisco kastje met USB harde schijf. Deze oplossing was traag. De LG-NAS is beduidend sneller en prettig in gebruik. Misschien niet zo snel als de nieuwste QNAP's, die ik eigenlijk liever had gehad, maar beduidend kosten effectiever. Het is voor mij dan ook on begrijpelijk dat de bladen niet meer aandacht (in testen/reviews) besteden aan dit soort NASsen.

Windows XP: Wel heb ik nog wat problemen om met Windows XP toegang te krijgen. Na het aanpassen van de workgroep krijg ik nog geen toegang. Maar dit heeft nog even geen prioriteit.

Selective Mirror: Eerst wilde ik de 2x 1TB harde schijven in RAID gebruiken. Maar toen zag ik de mogelijkheid om Selective Mirror toe te passen. Hierbij kun je bepaalde mappen van drive 1 synchroniseren met een map op drive 2. Zo kan je bijvoorbeeld je muziek en video verzameling niet mirroren omdat je die al veilig hebt opgeborgen opeen losse USB-schijf. En daardoor ruimte op drive 2 vrijhouden voor bijvoorbeeld een backup voor de meest kritische gegevens. Een ander voordeel is dat als je drive 1 hapert je direct toegang hebt tot de bestanden op drive 2 (zonder speciale tools te hoeven gebruiken).

Printer Server: Het is me nog niet gelukt om mijn HP Lasetjet 2500c via de NAS aan de praat te krijgen.

Heb jij ook een LG N2A2DD2 2TB?