Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Mionix Saiph 3200 Gaming Mouse Review

endemion 3 juni 2011, laatste update op 14 juni 2011, 495 views

Mionix Saiph 3200 Gaming Mouse

Pluspunten

• Willekeurige volgorde (hoofdzaken).
  • Rubber softness
  • Erg goede laser sensor, geen jitter of andere issues.
  • Lekker korte "lift-off" afstand.
  • Hoge "polling rate" mogelijk.
  • Genoeg DPI stapjes (bv de G5's 3 stapjes vind ik vaak best beperkt).
  • DPI getal handmatig per stapje in te stellen.

Minpunten

• Willekeurige volgorde (hoofdzaken).
  • Duimrust uitstulping beetje onhandig.
  • Ietwat aan de grote kant voor kraaienpoot behandeling.
  • Nogal summier, het totaal plaatje (kale doos, geen software CD, geen extra teflon voetjes, muismat meegeleverd of zo wat laat zien dat je met een premium product te maken hebt).

Ik heb de laatste tijd heel veel reviews van muizen doorgespit. En ook een aantal muizen in de hand gehad. Ben misschien wel wat streng geworden wbt wat een hedendaagse muis moet kunnen en wat voor features die moet hebben.

Even kort in het algemeen over de muis. Ik kwam van een OCZ Equalizer (of eigenlijk een A4Tech X750..). Erg fijn niet te groot muisje maar niet echt accuraat wat de nodige extra inspanning leverde bij het gamen. Ik verwachte veel van het voormalige vlaggenschip wbt muizen van Mionix maar dat viel al snel wat tegen vooral door wat te hoge verwachtingen te hebben, het blijft een industrieel consumptie product. Afwerking tot in de hoogste puntjes kun je zelfs niet van bv de G9x verwachten.

Als eerste valt wat "light bleeding" op. Dat had eigenlijk nog best eenvoudig kunnen worden vermeden. Niet echt een big issue maar toch jammer. Het rubber onder de duimrust misschien niet de meest goede implementatie zoals bekend bij meerdere reviewers is het verleidelijk om aan het randje te frunniken waardoor op den duur de lijm los kan laten. Was dus beter geweest als het randje in de rubberen coating zoals ook het geval is aan de bovenzijde niet zou uitsteken.
In het scrolwiel was nogal wat speling te voelen, dit is denk ik niet gebruikelijk want na opendraaien bleek de potmeter waar zoals gebruikelijk het scrolwiel aan vast zit wat losjes gemonteerd te zitten. Belachelijk natuurlijk dat ik daar op zo'n manier achter moet komen (maar heb ook een vermoeden dat ze me misschien een "refurbished" muisje verkocht hebben bij azerty zonder dat te vermelden).

Ik ga nu verder de categorieŽn zoals met sterretjes bekroond 1 voor een toelichten.

Algemeen
4 Sterren - Goed

Deze "goed" is met name te danken aan de excellente sensor die men heeft gebruikt voor deze muis (Cypress OvationONS).

Ergonomie - Vormgeving
3 Sterren - Voldoende

De muis heeft op zich geen verkeerde vorm maar krijgt geen "goed" of "zeer goed" omdat de duimrust het oppakken en verplaatsen vd muis minder maakt. Ook zijn de forward en back knopjes uit 1 stuk plastic gemaakt wat niet ideaal is daarbij komt ook dat de forward knop minder lekker terug veert wat weer puur door de manier van aanslaan op de onderliggende mechanische toets te maken heeft.
De kont had wat mij betreft ook korter gemogen. Ik hanteer de klauw techniek voor het besturen van een muis daarbij zit je makkelijk met de kont vd muis tegen je handpalm wat dus betekent "hier stopt de omlaagwaartse bewegen vd cursor" ofwel een beperking in de bewegingsvrijheid.

Functionaliteit
3 Sterren - Voldoende

Ja het is eigenlijk een erg eenvoudige muis. Aan de ene kant wel fijn maar soms heb je toch graag wat meer mogelijkheden/knoppen. Een eenvoudig cut - copy - paste profieltje voor je desktop aanmaken is er bv niet bij, of in games zowel melee als granaten gooien onder de muisknoppen onderbrengen. Ik ben dan ook ondertussen aan het kijken naar een wat meer geavanceerde muis dan deze. Heb de CM Storm Inferno al in de handen gehad wat een erg fijn muisje is maar veel te gevoelig is voor "verticale" bewegingen vd muis (oppakken). Ben nu uit op de Gigabyte M8000X welke wel eigenlijk zo'n beetje alle gangbare functies bevat die een gaming-muis tegenwoordig wel dient te hebben.

Tja ik moet denk ik ook nog de gewichtjes noemen. Aan de ene kant iets wat hoort bij een gaming muis, aan de andere kant pure marketing. Hooguit een goed idee als je daarmee de verdeling vh gewicht mooi zou kunnen centreren. Maar dat is niet het geval gezien ze in de kont van het apparaat zit. En hoe dan ook je went echt wel aan het gewicht van je muis of die nu 100 of 200g weegt. Ik heb de gewichten erin gehad en eruit gehad maakte me erg weinig uit. Uiteindelijk maar weer gewoon erin gedaan, ik vond het namelijk niet nodig om die gewichtjes rond te hebben liggen slingeren.

Precisie
5 Sterren - Zeer Goed

Dit is echt waar de muis wel in uitblinkt in mijn ogen. En wat ook meteen het meest belangrijke aspect is van een muis. De laser die gebruikt is in deze muis is gewoon rocksolid. Vreemd dat er zo relatief weinig andere muizen ook voorzien zijn van deze sensor (Cypress OvationONS Laser, en zoveel van die philips twin eye zoals in de Inferno). Veel beter als dit kan ik me niet voorstellen. Tracking is erg goed al blijft het een laser dus een harde vs stoffen ondergrond is wel aan te raden. Geen last van jitter zelfs bij oppakken en weer neerzetten hooguit een jitter effect van enkele pixels voor zover je niet zelf met je hand voor meer verplaatsing zorgt. 3200DPI meer dan genoeg, 5-6000DPI van tegenwoordig is meer marketing dan wat anders persoonlijk gebruik ik zelden meer dan 2000DPI.

Bouwkwaliteit
4 Sterren - Goed

Het blijft natuurlijk gewoon plastic, geen metaal zoals bij de R.A.T. muizen. Maar het kraakt niet van alle kanten als je bv in de muis knijpt oid. Rubber coating geeft misschien een tikkie meer bescherming mocht je 'm laten vallen (al is zo'n coating meestal niet veel dikker als een verflaagje). De kabel is zoals gebruikelijk bij game muizen sleeved/braided (zit een kous omheen) wat vooral er leuk uitziet dat het het blijven haken vd kabel verhindert is nogal lariekoek. Persoonlijk zie ik liever een spaghetti-achtige kabel zoals bij de Equalizer het geval is die kun je eenvoudig in een lus neerleggen en dan voelt de muis alsof het een draadloze muis is. Het vergulde uiteinde heeft voor mij totaal geen meerwaarde.

Drivers en ondersteuning
3 Sterren - Voldoende

Tja de "drivers" (tussen "" omdat de muis de standaard HID drivers gebruikt, settings worden naar de hardware van de muis gestuurd) vergeleken met de eerder genoemde muizen (Inferno, M8000X, G9x) weinig bijzonders. Je kunt andere functionaliteit aan 5 knoppen plakken enkel te kiezen uit een drop-down menu (al zit daar wel beperkte macro functionaliteit tussen). Je kunt de DPI waarden per stapje naar eigen inzicht instellen. Voor de rest kun je in hetzelfde venster ook de standaard HID opties bewerken. Dat de standaard HID drivers gebruikt worden rekent af met opties zoals ik vaak gezien en gewaardeerd heb om bv ms intelimouse compatible mode uit te zetten (tip om toch fijnere scrol functionaliteit te krijgen, installeer WizMouse).
Het ontbreekt trouwens aan een mogelijkheid om de polling rate vd muis in te stellen. Deze kan naar 1000Hz maar dat zal via andere software moeten.

Over het scrolwiel heb ik een mailtje gestuurd naar Mionix. Nooit meer iets van gehoord, jammer want nu blijkt dat het eigenlijk iets is waar wel wat support voor gegeven had moeten worden.

3 Sterren - Redelijk

De prijs van veel/alle muizen die als gaming muis worden aangeboden is eigenlijk te hoog. Als je kijkt naar de hardware is die prijs echt nooit te verantwoorden. Printplaatje, sensor, chippie hier en daar, knopjes dat kan gewoon niet heel duur zijn. Dmv goede uitgebreide software en goede research and development vooraf zal een hoge prijs eerder te verantwoorden zijn. Maar in dit geval vind ik prijs en totaal pakketje niet echt passend maar het is ook weer niet de duurste muis van rond de 100§.

Heb jij ook een Mionix Saiph 3200 Gaming Mouse?

Thanks. Je bent niet veeleisend hoor, ik heb dezelfde eisen :) Reden waarom ik deze muis niet ga kopen: ik speel met clawgrip.
Misschien moet je eens die inferno uitproberen, als je dat z-axis probleem niet storend vind is het een erg fijne muis. Die Gigabyte die ik hierboven noemde stelde helaas uiteindelijk ook erg teleur, vooral vanwege de lomp geplaatste sidebutton en als je eenmaal de lift-off van deze mionix gewend bent stelt dat bij veel andere muizen ook teleur.
Ondanks dat deze Mionix niet de meest ideale muis is ben ik er ondertussen behoorlijk aan gewend. En aangezien ik ook verder geen betere muis heb kunnen vinden, besloten het hierbij te houden voorlopig al hoop ik nog steeds op een inferno vergelijkbare muis maar dan met betere sensor.

[Reactie gewijzigd door endemion op 27 augustus 2011 19:55]