Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart Review

guido0 2 juni 2011, 5.290 views

Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart

Pluspunten

• Functionaliteit Android
  • Fraai design
  • Goed scherm

Minpunten

• Capaciteit accu
  • Geen flitser

Achtergrond
Om maar mee te beginnen, dit is mijn eerste smartphone en eerste review. Ik was op zoek naar een toestel om mee te kunnen emailen en waarmee ik via mijn laptop kon internetten voor een lage prijs. Ik heb voor dit toestel gekozen vanwege de relatief snelle processor en hoge resolutie van het scherm (t.o.v. andere budget phones zoals bijv. de HTC Wildfire), en volgens de website van Samsung zou dit toestel een Power accu hebben. Een minpuntje van dit toestel zou het kleinere scherm en lagere resolutie van de camera zijn t.o.v. duurdere telefoons en het ontbreken van een flitser, maar de camera gebruik ik toch weinig. Ik heb het toestel nu een ruime maand en ik ben er over het algemeen bijzonder tevreden over, behalve dan over de accu (zie onder).

Android
De grootste verrassing was de goede werking van Android. Het is bijzonder stabiel en overzichtelijk en je kunt alles wat je van een telefoon kunt verwachten. Het instellen van Wifi was 10x makkelijker dan op een PC. Ik gebruik veel Gmail en dat gaat geweldig!

Scherm
Nog een verrassing is de responsiviteit van het scherm. Scrollen en klikken gaat heel gemakkelijk en doorgaans zonder dat je ongewenst iets anders aanklikt. De grootte van het scherm is prima. Lezen en typen (of ‘swypen’ waarbij je je vinger niet van het scherm haalt; heel even oefenen en dan gaat het perfect!) gaat goed, daarvoor heb je geen groter scherm nodig. Ook de resolutie is goed, ik denk niet dat een hogere resolutie veel zin heeft.

Design
Ik vind het design best mooi. En ieder zijn smaak, maar hier kan niemand een buil aan vallen tenzij je op zoek bent naar een lekker kleurig toestel. De telefoon is bijzonder licht en dun. De afmetingen zorgen ervoor dat het een ideaal broekzak toestel is. Het scherm is wel redelijk gevoelig voor krassen.

Accu
Het geldt waarschijnlijk voor de meeste smartphones, maar ik moet bij af en toe emailen en een beetje internetten het toestel elke dag opladen, en bij het gebruik als reguliere telefoon om de dag. Wanneer je er intensief gebruik van maakt met Wifi of GPS of er een spelletje op speelt, is het toestel nog sneller leeg. Ik heb voor het eerst sinds mijn allereerste GSM weer regelmatig met een lege accu gezeten. Omdat ik geen ervaring heb met andere smartphones ga ik ervan uit dat dit ‘normaal’ is, maar ik vind het vrij irritant.

Camera
Ik gebruik hem niet veel, maar voor zo’n klein toestelletje is het prima. Nadeel is misschien het ontbreken van een flitser. En er zit uiteraard geen groothoek noch telelens op, dus voor een beetje fotograferen moet je toch echt een fototoestel kopen.

Dit is een geweldige volwaardige smartphone voor de prijs van een reguliere GSM. Het toestel doet alles wat je mag verwachten. Goed scherm, formaat, design en functionaliteit van Android. Het voornaamste minpunt vind ik de accu wat Samsung de Power accu noemt, die je toch elke dag of ten minste om de dag op moet laden, maar ik heb geen idee hoeveel meer een toestel met zwaardere accu zou moeten kosten.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart?

Het grote nadeel als ik de specs zo lees is de beperkte hoeveelheid opslagruimte(158MB). Ik zit te twijfelen om deze telefoon te kopen maar was benieuwd of die 158MB ook helemaal vrij is om apps op op te slaan? Of gaat daar eerst nog weer een deel vanaf? Want dan blijft er wel erg weinig van over, en is het voor mij wel een dealbreaker :'(

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft voor mij?

Verder bedankt voor de review! ik zou graag wat real-life foto's van het toestel zien i.p.v. de marketingplaatjes die overal staan, dus mocht je nog wat tijd over hebben.... ;)

edit: was het woordje "opslagruimte" vergeten :+

[Reactie gewijzigd door luappul op 12 juni 2011 20:21]

Ik heb m nu zelf sinds vrijdag. En er zit genoeg ram op hoor. Er zit niet 158mb maar 278mb ram op. Als je dan niks op de achtergrond draait kan je ongeveer 158mb overhouden voor apps en dergelijke.
In ieder geval, alles loopt vloeiend qua geheugen, daar heb ik iig geen tekort aan. Twitter, muziek, internet, whatsapp en berichten staan eigenlijk altijd open, dan draai ik daar boven op nog een app als Angry Birds. En dat is geen probleem.
Nog meer apps tegelijkertijd kan wel moeilijker worden. Maar je installeert sowieso taskkiller oid. Al is het maar om de batterij langer mee te laten gaan.

Ik ben zelf heel tevreden met mn Gio. Enige nadeel voor mij is de batterij. Nou zouden alle smartphones daar last van hebben, maar als ik alles aan heb staan (dus ook brightness enzo, wifi, apps op achtergrond en degelijke) houd hij er met 5 uur wel mee op... maar standby gaat hij het vast veel langer volhouden. Hoop ik.

Toestel is in het echt zoveel mooier als op plaatjes. Ik raad je aan naar vodafone winkel ofzo te gaan, daar kan je ze meestal wel vasthouden. Dan weet je echt hoe hij eruit ziet.
Dus als ik het goed begrijp beschikt hij over 158 MB bruikbare opslagruimte voor apps (ROM), en 278 MB RAM? Ik zie nu dat ik het niet over opslagruimte of geheugen heb gehad, dus excuus voor de verwarring. :+

Over RAM maak ik me niet erg veel zorgen, froyo heeft een goede task manager. Mijn vraag ging dus vooral over of er ook genoeg apps opgeslagen kunnen worden? Bij de HTC Legend werd namelijk 512 MB opslag ruimte (ROM) vermeld, maar er was maar ongeveer 188 MB ruimte voor de gebruiker om apps op te slaan.... :'(

Mijn HTC Legend is overleden, en ik moet nog 8 maanden uitzitten tot verlenging contract, dus ik zit hiernaar te kijken als (goedkope) vervanger ter overbrugging.. Bij de Legend zat ik altijd al met het probleem dat ik constant apps moest verwijderen als ik nieuwe wilde installeren. Ik vind het niet erg om een hoop spelletjes eraf te laten, maar ik hoop wel dat ik de voor mij belangrijkste apps er nog gewoon op kan zetten.... Op de Legend was er als ik het me goed herinner ongeveer 188 MB ruimte om apps te installeren, dus met 158 kan ik leven maar het mag eigenlijk niet minder worden. Ben dus erg benieuwd hoeveel ruimte de Gio out-of-the-box aan de gebruiker over laat om apps te installeren....
Ik heb gelezen dat hier apps voor bestaan, ik dacht dat het apps2sd heette. Het zou er voor zorgen dat de meeste van de gebruikte opslagplaats voor apps dan op de SD staat, als de app het toelaat teminste.

Hier is de link:
je hebt 181mb waar je al je apps en games op kan zetten er gaan een paar mb's af van want vooraf ge´nstalleerde apps dus je houdt sowieso 158mb vrij om je eigen applicaties er op te zetten
Ik heb hem sinds gister ook en ik ben het met je eens :).

Voordat ik hem kocht was ik bang dat het scherm misschien wat te klein zou zijn, maar dat is zeker niet het geval! Het is voor mij ook mijn eerste smartphone en ik sta versteld van 't besturingssysteem, helemaal top! Enige wat me wel opviel was dat de Nederlandse vertalingen soms een beetje apart zijn (wel correct, maar wat vreemd). Niets om je erg aan te storen overigens.

Verder zit er inderdaad geen flitser op en gebruik van de camera 's avonds is sterk af te raden: de beeldkwaliteit valt erg tegen. Overdag is de beeldkwaliteit gewoon goed.

Het design is inderdaad erg mooi (persoonlijk vind ik hem mooier dan de iphone).

Ik heb hem nog niet erg veel gebruikt dus ik kan nog niet zo veel zeggen over de batterij, maar ik kan al wel zeggen dat hij op stand-by lang meegaat.