Club 3D CGA-P1956 Review

Pine Mangoes 13 februari 2007, 3.672 views

Club 3D CGA-P1956

Pluspunten

• Stil
  • Koel
  • Snel
  • Betaalbaar
  • lekkere featureset

Minpunten

• Zelfs geen beetje overclockbaar
  • Grote koeler

Omdat ik m'n 7800GS te luid vond en me vaak ergerde aan de framedrops in cs:s en Fear besloot ik uit te kijken naar een nieuwe graka. Evident was dit niet, veel AGP kaarten worden er niet meer gemaakt, gelukkig heeft ATi de X1950pro kaart uitgebracht. En goedkoop, hij kostte me amper 30¤ met verkoop van m'n 7800GS. Vijf dagen later zit ie netjes in m'n systeem. Aangezien de club3d versie van deze kaart nog geen survey heeft dacht ik, tijd om 'n poging te wagen.

De kaart is gebruikt icm:

Athlon 64 3200+ met scythe heatpipe
1 GB (generic) DDR400
MSI K8N Neo V2.0 (nforce 3 250)
550W noname voeding

* Uiterlijk

Het eerste wat opvalt is de werkelijk enorme koeler die op de kaart zit, maar daarover verder meer. De kaart is ook erg 'leeg', er zitten bijna geen condensatoren en ander spul op. Over de grootte heb ik niet te klagen, is even groot als m'n 7800GS.

* Featureset

Over de architectuur van de kaart zal ik kort zijn, dat valt op 't net uitgebreid te vinden.

Core: RV570
Clocks: 574/1400
12 pipes met 3 shaders per pipe
256MB GDDR3 geheugen

De kaart heeft dual DVI waarvan één dual-link DVI aansluiting, AVIVO en wordt geleverd met hdtv-kabeltjes. Heel volledig dus, handig is ook dat hd content decoden in tegenstelling tot nVidia volledig gratis is met de X1K kaarten.

* Prestaties

Het orgelpunt van de beoordeling, nl. is deze kaart snel genoeg om verschil te merken met m'n 7800GS? In theorie wel, maar de combinatie met een A64 3200+ zou een bottleneck kunnen opleveren.

Echte benchmarkresults heb ik niet, ik post waarschijnlijk vanavond wat 3dmark 05 scores.

De kaart valt meteen positief op: In cs:s heb ik geen enkele framedrop meer, zelfs met 6x temporal AA aangezet. FEAR draait een resolutie hoger, nl 1280x960 ipv 1024x768 bij de 7800, grotendeels door de shaderkracht van de R5x0 architectuur denk ik. Ook BF2 loopt beter, maar die liep al supervlot op m'n 7800 dus echt boeien doet dat niet.

Oblivion had ik graag getest, daar de X1K kaarten er pas echt tot hun recht in komen, maar helaas had ik 'm niet meer liggen. Verder merk ik in tegenstelling tot de nvidia kaart amper performanceverschil tussen no AA en 4x AA, mooi meegenomen.

Prestatiegewijs is deze kaart dus zeker ok, zelfs in combinatie met een verouderende cpu als de mijne.

* Overklokbaarheid

Hier schiet de kaart imo schromelijk tekort. Waar de 7800 een overclockmonster was, kan deze kaart zelfs geen 20 mhz overclocked worden. ATiTool, winclk, overdrive, niks laat de kaart overclocken.

Toegegeven, eigenlijk heeft de kaart op dit moment geen performanceboost nodig, waarschijnlijk zou m'n processor toch hard beginnen bottlenecken mocht ie kunnen overclocken. Toch had dit beter gekund, misschien dat een voltageverhoging wat soelaas zou kunnen brengen maar daar begin ik niet aan.

* Warmte- en Geluidsproductie

De lawaaierigheid van het nietige koelertje op m'n 7800GS was de hoofdreden dat ik naar dit kaartje uitkeek. De Club3D versie van de X1950pro is immers standaard uitgerust met een aftermarket Accelero X2 koeler. Dit maakt dat de kaart een tweetal pci-sloten inneemt.

Groot was m'n verrukking toen ik de kaart inplugde en m'n pc opstartte. Ik hoorde slechts m'n voeding nog, de 7800GS maakte een hels kabaal bij 't opstarten. Zelfs aan 100% fanspeed is hij nog onhoorbaar in m'n systeem. In dat opzicht is de kaart dus glansrijk geslaagd.

Over de temperaturen ben ik zo mogelijk nog meer tevreden. In mijn airflowloze, cheap-ass en veel te volle tybotech kast wordt hij idle zo'n 45° (55-60 bij de 7800GS), onder belasting wordt ie amper 55° (75 bij de 7800GS). En dit is met de fanspeed op zo'n 40%. Zet ik 'm op 100%, wordt ie 42° idle, 53° onder belasting. Wie zei ook alweer dat ATi kaarten hete bakbeesten zijn? :+

Heb jij ook een Club 3D CGA-P1956?

Blijkbaar is je A64 geen bottleneck, want:

Nette survey ( al helemaal voor je 1e )

@ aca
Wie weet haalt ie nog veel betere resultaten als hij een betere of overgeclocked CPU heeft :7
Ik zet er waarschijnlijk morgen wat 3dmark05 scores bij. Aangezien ik m'n cpu blijkbaar amper kan overclocken (i blame the mobo) kan ik de bottleneck niet goed beoordelen. Kzal proberen 'm es 200mhz te overclocken en de results erbij posten.
Ik snap niet dat je hem als vervanging van een 7800 hebt gekocht. Voor zo weinig prestatie winst ga je toch geen nieuwe kaart kopen. of zie ik dit verkeerd?
Heb 'm niet gekocht voor de prestatiewinst, al is die mooi meegenomen en niet echt zo miniem als je zou denken. X1950pro is immers equivalent aan een 7900GT, maw:

7800GS vs 7900GT:
16 vs 24 pipes
440/1300 vs 450/1400

In principe dus een winst van zo'n 50%, al is dit in realiteit wat minder.

Heb 'm vooral gehaald omdat ik die koeler van de 7800GS véél te luid vond. Vroeger kon ik die verlagen tot 't lawaai meeviel, maar sedert de installatie van m'n scythe heatpipe zat de kaart zodanig dicht bij de cpu cooler dat ie een stuk warmer werd, en ik de fanspeed dus moest verhogen om stabiel te kunnen gamen. En laat de 7800GS nou zowat de énige kaart zijn waar geen enkele aftermarket koeler op past.

Zoals gezegd is deze kaart echt onhoorbaar en zo'n 20° koeler in volle belasting. De upgrade was 't me dus waard :)
worden die VRM chips niet heel erg warm? Als je kijkt naar alle andere koelers hebben ze speciaal hierop gelet. Kijk maar eens op de site van Arctic, ze hebben een speciale metaaltje ontworpen zodat je die erop kan plaatsen en de chips meegekoeld worden. (er is een topic hierover gaande @ GoT x1950pro crash).

Helaas is ie nog niet leverbaar in nederland en heeft de directsellingpoint van arctic het geen eens -_-.
Ze lopen vrij heet, ja, maar ik maak me er geen zorgen over. Ze worden zeker geen 100° ofzo.
Hoeveel ruimte zit er nog tussen jou NorthBridge en de koeler? komt hij er niet in de buurt, of is er iig nog 5cm plek boven je northbridge? want ik heb een asus a8n-e, met een zalman blokje van ca. 5cm hoog, en nou vroeg ik me af of deze kaart daar wel past.
Wat zijn je 3dmark 05 en 06 scores???

Ik kom niet verder als :
2005 - 8351 en 2006 - 3832 (@ stock 574 / 688)
2005 - 8554 en 2006 - 4030 (@ 621 / 796).

Mijn Club3D kaartje is wel redelijk te OC-en. Core 8.2% en mem 15.7%.
Mijn AMD Athlon 64/geheugen overklokken helaas voor geen meter. Kom niet verder als 2050 MHz.

Mijn systeem is identiek aan die van jou.
A64 3200+ Clawhammer @ stock 2.0GHz.
1 GB DDR400
Asus k8V deluxe
500W no-name voeding.
Ik haalde 8.1K in 3Dmark 05, heb nooit getest in 06. M'n cpu noch m'n gpu waren overclockbaar.