Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Optimus GT540 Zwart Review

Fred3mmer 1 juni 2011, laatste update op 1 juni 2011, 499 views

LG Optimus GT540 Zwart

Pluspunten

• prijs
  • formaat
  • gewicht
  • scherm
  • design

Minpunten

• betrouwbaarheid 3G
  • software
  • support
  • installatie

Mijn vriendin was haar mobiele telefoon meer dan zat, een Nokia N97 mini die fout na fout genereerde en voor haar gewoonweg ook niet handig was. Een goed werkende Facebook app, makkelijk sms-en en betrouwbaarheid (verbinding) zijn voor haar belangrijk (en een dual core processor of alles zelf kunnen configureren dus zeker niet ;) ). Ik ben op zoek gegaan naar een leuk, eenvoudig Android-toestel dat daaraan voldoet.
Diverse reviews bekeken, smartphones vergeleken etcetera. Qua prijs/ kwaliteitverhouding kwam de GT540 er goed uit, ik heb deze vervolgens bij 2Call gekocht, samen met een 4GB MicroSD kaartje.

Algemene indruk
Een leuk telefoontje. Licht, compact en toch een aardig scherm met goede resolutie. Design mag er wezen, hoewel het materiaal wat minder is: voornamelijk plastic.

Installatie & configuratie
Het plaatsen van de simkaart gaat eenvoudig, de achterkant haal je makkelijk van het toestel af en klik je er net zo gemakkelijk weer op. Wel dien je wat kracht te zetten bij het verwijderen van de accu. Ook de microSD plaatsen doe je in een klik en een zucht.
De GT540 krijg je met Android 1.6 erop. Je dient zelf via de LG support software een upgrade uit te voeren naar 2.1. Uiteindelijk krijg je alles wel op het toestel, maar het vergt nogal wat geduld en vertrouwen: installatie gaat over een flink aantal stappen heen en de tool die dat voor je verzorgt staat vol met slechte Nederlandse vertalingen. Ik ben wel wat gewend, maar iemand met minder ervaring in configureren van software en apparaten zou hier niet vrolijk van worden.
In de update tool staat trouwens een minuscuul linkje naar het belangrijkste stuk software: drivers. Met Windows 7 (x64) heb je die nodig. Die drivers staan kennelijk niet gewoon direct als downloadlink op de support site van LG?

Software
LG komt met zijn eigen "schil" over Android heen. Dat zou op zich prima zijn, ware het niet dat ik onverwacht allerlei spaanstalige apps op het apparaat aantref. Die mag je niet verwijderen, een kwalijke zaak.
Ook heeft LG zijn eigen Facebook app erop gezet. De app vind ik minder gebruiksvriendelijk dan de standaard app die je op de App Market vindt en blijft op dit toestel continu hangen, tot er een verbindingsfout wordt gemeld.

Bediening
Het scherm is resistief, maar werkt eigenlijk prima. Alleen de menu-knop onder het scherm dien je af en toe wat steviger in te drukken om respons te krijgen, maar het toestenbord op het scherm, selecteren en verslepen van icons en het opstarten van apps gaat behoorlijk soepel.

Verbindingen
De 3G dataverbinding heeft wat tijd nodig om op te starten. Ik merk hierbij wel dat het een budget-toestel is, alles gaat net even wat trager. Niet storend, ware het niet dat ik telkens verbindingsfouten krijg teruggekoppeld via een popuptekstje, wat hinderlijk over scherm wordt geplaatst.
Ook de belangrijkste verbinding laat het afweten. Gemiste oproepen en directe voicemail in plaats van een ringtone die overgaat, zijn aan de orde van de dag. Ook na het nalopen van alle instellingen en het testen van de diverse verbindingen, refresh-intervallen en verschillende sim-kaarten blijft dit probleem zich voordoen. Er lijkt inmiddels behoorlijk wat mis en deze GT540 gaat snel terug voor reparatie.

Er lijken wat problemen te zijn die wellicht met een reparatie gefikst kunnen worden. Wat echter blijft is een matige support van LG op het gebied van installatie en configuratie. Dat ik ongewenste spaanstalige software niet mag verwijderen vind ik een flink minpunt.
Het is een handzaam telefoontje met een zeer sterke prijs/kwaliteitverhouding. Het heeft alles wat je nodig hebt, maar de 3G-verbinding en LG's eigen software laten het wel afweten.
Ik hoop dat ik mijn review in positieve zin kan aanpassen na reparatie.

Heb jij ook een LG Optimus GT540 Zwart?

Je verhaal komt me bekend voor, ik had de GT540 Vodafone uitvoering en ook deze was vrij onstabiel op allerlei vlakken (internet, vastlopende telefoon/display tijdens gesprekken enz) zowel onder Android 1.6 als 2.1.

Een pluspunt vond ik het scherpe beeldscherm, het goede geluid tijdens het bellen en de accuduur. Een ander nadeel was dat ik er totaal niet op kon typen, ik vond het scherm niet echt responsief met het onboard keyboardje en typte dan ook continu verkeerd, dit kan natuurlijk persoonlijk zijn.

Een leuke telefoon voor het geld, maar voor mij teveel nadelen. Ik heb nu zelf een Sony X10 mini pro en vind het "echte" toetsenbordje daarvan enorm fijn, nadeel van die telefoon is weer de erg korte accuduur, met bluetooth en wifi aan is de telefoon soms al na 6-7 uur (!!) leeg bij regelmatig mails checken enzovoorts.