Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser Review

xces 13 februari 2007, 1.006 views

Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser

Pluspunten

• Compleet pakket
  • Mooi design
  • Muis ligt erg makkelijk in de hand
  • Werkte meteen, zonder dat ik drivers hoefde te installeren
  • Een rekenmachine knopje

Minpunten

• De armsteun is snel vettig, ook al had ik schone handen. Hierdoor ziet het toetsenbord er meteen "vies" uit
  • De "zoom" slider aan de linkerkant is vrij nutteloos, je kunt er door je vinger eroverheen te bewegen mee scrollen.
  • De layout van de toetsen is anders dan een cherry toetsenbord. Denk dan vooral aan het END/INSERT gedeelte rechts van de enter knop, en de F1...F12 toetsen zijn nogal klein.

Ik wil mijn review beginnen met de melding dat dit mijn eerste is, en dat ik ook nog nooit een draadloos toetsenbord gehad heb. Ik was tot zaterdag altijd van mening dat een draadloos toetsenbord/muis combinatie altijd werkte met infrarood. Ik was duidelijk niet lang meer op de toetsenbord afdeling geweest want dat is al lang niet meer zo. Tegenwoordig is het al RF of bluetooth. Na lang twijfelen tussen de MX3000 en de MX3200 besloot ik om toch deze te kopen, aangezien hij Vista ready was.

Maar goed, thuisgekomen alles uitgepakt en aangesloten. Mijn eerste reactie was natuurlijk WOW (geen draadjes). Al met al zag het er erg mooi uit en ik was dan ook in eerste instantie erg tevreden met mijn aankoop, totdat ik er gisteren mee ging werken. Over de muis niets dan lof, ik zou nooit meer een bedrade muis willen. Hij ligt lekker in je hand en het scroll wiel is ook erg fijn.

Het toetsenbord ben ik wat minder tevreden over. Er was een duidelijk merkbare delay als ik een zijn intikte. Nu type ik wel tienvingerig blind, maar ook weer niet snel.. Ik merk de delay zelfs als ik code aan het kloppen ben, dus laat staan hoe het zou zijn als ik ging gamen. Dit heb ik overigens niet geprobeerd.

De handleiding vertelde me dat ook andere apparaten op 2.4ghz storing konden veroorzaken, maar die had ik geen in de buurt (op mijn router stond wireless uit) en de ontvanger stond nog geen meter van het toetsenbord af. Ik dacht dus logischerwijs dat het (of) een driverprobleem kon zijn (of) dat het toetsenbord toch niet zo fijn was als dat ik hoopte.

Er waren wel nieuwe drivers online te vinden (via meuktracker T.net) maar dit was enkel voor de receiver. Na het updaten van de drivers was er geen verschil in de ontvangstsnelheid, terwijl de muis nog steeds perfect werkte. Ik ga vanmiddag naar de winkel terug, en vraag of ze een ander exemplaar eens kunnen proberen.

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser?

De layout van de toetsen is anders dan een cherry toetsenbord. Denk dan vooral aan het END/INSERT gedeelte rechts van de enter knop.
Bij nieuwe desktop sets is deze indeling vrijwel altijd anders. vroeger had je 6 toetsen met 2 rijen van 3 naast elkaar. Tegenwoordig werken ze dus met een totaal van 5 omdat de delete toets 2x zo groot is gemaakt.