Specificaties 21dB, bij maximaal 1.500rpm - Bekijk alle specificaties

Noiseblocker BlackSilent XL-2, 120mm Review

luckyjan 31 mei 2011, laatste update op 31 mei 2011, 2.113 views

Noiseblocker BlackSilent XL-2, 120mm

Pluspunten

• Zéér stil
  • Prima prijs
  • Goede luchtverplaatsing

Minpunten

• Weinig extra's meegeleverd.

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5

INLEIDING

Via Gamelimited heb ik een aantal ventilators binnen gekregen om te testen. Deze ventilators zijn allen van Noiseblocker. De eerste die ik getest heb is de 120mm NB-BlackSilentFan XL2.
Ventilators zijn vaak een van de meest ondergewaardeerde onderdelen van een pc. Goede ventilators kunnen het verschil maken tussen een pc die te heet wordt en daardoor sneller defect raakt of een pc die goed gekoeld zijn werk doet.

NOISEBLOCKER

Noiseblocker is een Duits bedrijf dat zich ten doel heeft gesteld om zo stil mogelijke ventilators met een zo groot mogelijke luchtverplaatsing te maken.
Het noiseblocker merk is ontwikkeld vanaf 1998 met bijna geen reclame. Het hele budget wordt gestoken in de ontwikkeling van hoogwaardige stille ventilators.
Noiseblocker claimt dat als alle pc’s met hun ventilators zouden worden uitgerust het geluid met 30% verlaagd zou worden.

AIRFLOW

De manier om je computer goed te koelen met lucht is zorgen voor een goede airflow in je kast.
Bij de voorkant van de kast onderaan de intake en aan de achterkant bovenaan de outtake. Hete lucht zal gaan stijgen dus moet je koele lucht onder inblazen en hete lucht boven uitblazen.

Tegenwoordig zie je steeds meer pc kasten met een heleboel ventilators erin. Voor, achter, zijkant, onder en boven waarbij het idee lijkt te zijn hoe meer en groter de ventilators hoe koeler de pc is. Helaas is dit maar ten dele waar en soms werkt het zelfs averechts.
Ik heb een kast gehad met aan de zijkant een 25cm ventilator,aan de voorkant een 14cm ventilator en achter een 12cm ventilator waarbij ik veel problemen had met uitvallers. Dit bleek te worden veroorzaakt door een teveel aan overdruk. Er werd veel meer lucht de kast ingeblazen dan eruit ging. Hierdoor krijg je plekken in de kast waar de lucht zeg maar blijft hangen en daar opwarmt. Nadat ik de 25cm zijventilator had uitgeschakeld en de 14cm ventilator aan de voorkant op lagere toeren liet draaien was het probleem opgelost.
Mijn ervaring is dat je het beste een beetje onderdruk kan hebben. Dus dat er minder lucht wordt ingeblazen dan dat eruit gaat. Hierdoor krijg je in ieder geval geen plekken in de kast waarbij de lucht blijft hangen. Hoe groter de luchtstroom des te koeler de pc zal zijn.

HET UITPAKKEN

De NB-BlackSilentFan werd geleverd in wat in eerste instantie een vervelende blister verpakking leek, maar bleek toch heel eenvoudig uit te pakken. Je moet aan de achterkant van de verpakking de randjes van het plastic een beetje buigen en vervolgens het karton eruit trekken.
Mocht je de ventilator weer terug willen brengen dan kan je hem weer in de verpakking terugstoppen zonder ook maar iets te beschadigen. Heel goed van NoiseBlocker!

SPECIFICATIES

Maat: 120mm x 120mm x 25mm
Gewicht: 120g
Toerental: 1500 (+/- 10%)
Geluid: 21dba
Airflow (m/h): 98m3/h
Airflow (cfm): 58 cfm
Bedrijfstemps: -10c – 65c
Garantie: 3 jaar
Levensduur: 80.000 uur
Aansluiting: 3pins molex (PC)

FEATURE SET

De bijgeleverde extra zijn erg magertjes. Alleen 4 rubberen bevestigings dingen.
Als je de ventilator wil aansluiten op een 4 pins molex of wil vastmaken met schroeven zul je daar zelf iets voor moeten kopen. De aansluitkabel is mooi zwart gesleeved uitgevoerd.

UITERLIJK/BOUWKWALITEIT

De ventilator ziet er prima uit. Zwart met donkerblauwe doorzichtige vinnen. Het plastic dat gebruikt is voelt erg degelijk aan. Wat wel jammer is dat noiseblocker geen ventilators heeft met led verlichting en er geen andere kleuren beschikbaar zijn.

DE INSTALLATIE

De installatie van de ventilator is erg makkelijk. De rubberen bevestigings dingen steek je door de 4 gaten in de hoeken. Vervolgens trek je aan beide kanten en trek je ze door de gaten heen. Daarna kan je de hele ventilator met rubberen uitsteeksels door de gaatjes in je kast duwen en een voor een de rubberen dingen er doorheen trekken.

De kast waar ik de ventilator in heb geďnstalleerd had vrij grote gaten dus echt heel stevig voelde het niet aan maar de ventilator bleef tijdens gebruik netjes zitten.

HET GEBRUIK/PRESTATIES

Ik was werkelijk waar stomverbaasd over de werking van deze ventilator (en andere ventilators van noiseblocker die ik later ook aangesloten had). De ventilator is echt verschrikkelijk stil in verhouding tot de toeren die gemaakt worden.
Ik heb wel vaker zogenaamde stille ventilators van Antec, Coolermaster, Zalman e.a. aangesloten maar die waren bij hoge toeren toch zéér duidelijk hoorbaar.
Deze ventilator niet. Het enige dat je op 50cm afstand hoort is de luchtverplaatsing door de vele gaatjes achter in de kast. Je moet echt met je oor dichtbij de ventilator gaan luisteren om ook maar iets te horen.
De opgeven waarde van 21dba lijkt echt te kloppen. De luchtverplaatsing die ik met mijn hand voelde was prima. Ook had ik geen last van tril geluiden wat denk ik mede veroorzaakt wordt door het gebruikt van de rubberen bevestigings dingen. Echt heel erg knap van Noiseblocker.
Tot vandaag wist ik niet dat er ventilators bestonden die zoveel lucht kunnen verplaatsen en tegelijkertijd zo stil zijn. De ventilators in mijn eigen Zalman GT-1000 RED case met 2x80mm en 2x120mm ventilators met rode leds zou ik meteen vervangen door deze als Noiseblocker ventilators met rode leds had.
Als je mijn Zalman ventilators op volle toeren zet lijkt het alsof er iemand aan het stofzuigen is.

De 120mm ventilator die ik uit de Coolermaster Elite 430 kast had gehaald was een oude ventilator die over was van een voeding. Deze heb ik via de bios op lage toeren gezet (denk zo’n 600) aangezien hij nogal wat lawaai maakt bij hogere toeren.

Op youtube nog een fimpje gevonden van de Noiseblocker ventilator

Voordat ik de ventilator ging aansluiten heb ik de temps van de processor en de northbrigde 15 minuten in de gaten gehouden met de oude (trage) ventilator.
Het moederbord in de kast is een MSI moederbord met nvidia 780i chipset en daar wordt de northbridge erg heet van (bekend probleem met deze chipset).
Met de oude output 120mm ventilator werd de temperatuur van de northbridge 66 graden en met de nieuwe output Noiseblocker ventilator op 1500 toeren 59 graden. Ook de cpu core 1 en 2 temps waren een paar graden lager. Hier blijkt weer uit hoe belangrijk een goede airflow is.

(De input ventilator is een 12cm Coolermaster ventilator die standaard in de Coolermaster Elite 430 kast zit en via de bios op zo’n 700 toeren draait, bij meer toeren maakt ie een hoop lawaai.

CONCLUSIE

Wil je een echt stille ventilator die toch veel lucht kan verplaatsen voor een redelijke prijs dan is deze ventilator van Noiseblocker een aanrader. Deze ventilator is echt verbazend stil in verhouding met de lucht die verplaatst wordt.
Hoe meer weerstand er is (gaatjes, ventilator rooster e.d) des te meer zul je bij ventilators van alle merken de lucht horen verplaatsen. Wil je ook de luchtverplaatsing niet horen dan moet je zelf de ventilator op lagere toeren zetten via een fancontroller of via je bios (niet via alle moederborden mogelijk) of je koopt een exemplaar met lagere toeren zoals bijv. de XL1 variant van Noiseblocker.
Met 3 jaar garantie en 80.000 uur levensduur kan je wel een tijd voorruit met deze ventilator.
Wat ik echt jammer vind is dat Noiseblocker geen varianten heeft met led verlichting. Hopelijk in de toekomst wel.
Ik geef deze ventilator in ieder geval met volle overtuiging 5 Sterren!

Heb jij ook een Noiseblocker BlackSilent XL-2, 120mm?

Idd blijft het zonder echt meet apparatuur subjectief en dat heb ik zo goed mogelijk proberen te beschrijven. Ik kan alleen maar vergelijken met ventilators die ik zelf heb of heb gehad. En dat zijn er toch best veel geweest :) Deze steekt daar met kop en schouders bovenuit.
Van trillingen heb ik geen last gehad en dat komt door die rubberen dingen want de kast is een van de goedkopere van Coolermaster met dun plaatwerk. Ik zal het er nog even bij zetten.
Bedankt voor de tip!
Zonde om veel sigaretten te gebruiken aangezien ik nog steeds een verstokte roker ben en ze liever zelf opsteek haha :P

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 31 mei 2011 19:21]

Ik vind het een mooie review, die ondanks het gemis van bepaalde apparatuur om geluid e.d. te meten toch erg informatief is. En voor een test van 169 casefans moet ik even vloeken in de kerk, http://nl.hardware.info/r...asefans-vergelijkingstest
Bedankt voor de link!
Daar staat deze niet bij maar wel mijn Zalman ZM-F3 fan. Een van de meest lawaai producerende uit het lijstje. 59.6 dba op volle toeren. Als je bij de specs van Zalman kijkt dan zou ie maar 20dba op 1000 toeren en 32dba op volle toeren maken. Nou daar klopt dus geen bal van :)
Ik vermoed dat bij veel ventilators de specs niet met de werkelijkheid kloppen.

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 1 juni 2011 07:45]

Yep
Hardware.info heeft een poging gedaan, maar wat helaas niet is gebeurt
dat zij de luchtverplaatsing (rfm) hebben gekoppeld aan het geluid (dba).
De "Scythe Gentle Thyphoon" is bv de stilste in de Highspeed lijst 22.1 dba, maar deze draait max. maar 500 rpm en verplaats dus het minst van alle fans 17.3 cfm.
Bijna elke fan die je (met bv een fancontroller) onder de 600 rpm laat draaien is praktisch onhoorbaar. Interessant wordt zo'n fan als deze ook nog eens flink wat lucht verplaatst... :Z
't is mij ook niet helemaal duidelijk of ze de fans "los" hebben getest of in een kast.
Op het youtube kanaal van de persoon waarvan ik het filmpje erbij gezet heb zie je ook veel testen met fans die gemonteerd zijn op een radiator van een water koeling. Het geluid wordt dan een stuk meer (veel luchtweerstand). Het fimpje van deze XL2 ventilator zonder luchtweerstand geeft 1dba meer dan de opgegeven fabriekswaarde van 21dba. Dus dat lijkt wel aardig te kloppen.

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 1 juni 2011 22:25]

Mooie review. (echt cool :*) )
Volgens mij zijn er steeds meer mensen die het "lawaai" van hun systeem graag een beetje willen terugdraaien. Misschien dat tweakers.net een keer een grote test kan organiseren met verschillende fans en controllers. Ben zelf al een tijdje aan het experimenteren en inmiddels tot de conclusie gekomen, hoe meer fans, des te stiller het systeem ...
Als je ze maar niet (te) hard laat draaien, want niet alleen hard draaiende fans zijn hoorbaar, ook alle elementen waar de fans tegenaan blazen kunnen nogal wat lawaai veroorzaken. Ach... je kunt ook gewoon een muziekje opzetten... en een gamecomputer zal altijd wel moeten blazen.....
Nette review, ik heb de xl3(1700rpm) fans, ze draaien ook rond 1200-1300rpm en is super stil , echt nette en goede fans
Mooie review! _/-\o_
Denk dat ik er ook een ga kopen!
Ik heb nu een cm blade master van 80mm en een fan standaard meegeleverd met de kast maar deze (de blade master) maakt een lawaai, niet normaal gewoon. Niet zo gek ook, want hij is maar 80mm en draait op 3000rpm. Denken jullie dat een noiseblocker net zoveel lucht kan verplaatsen als de blade master, ik ben namelijk nu prima tevreden, aangezien mijn pc op 30 graden blijft (afgezien van cpu en gpu).
ik kreeg die rubberen dingen erin niet in mn case, dus gewoon met n schroef en opgelost
ik hoor ze niet meer als ze op 600rpm draaien, 20dba kan ik horen

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 24 oktober 2012 18:05]

je hoort deze echt wel op 12v en max speed, als dat 20dba klopt het niet
op n 5v adapter gooie en dan is die pas stil, op halve speed
maar koelt dan nog steeds goed

note ik vind 30dba al veel lawaai

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 24 oktober 2012 18:10]