Cooler Master CM Stacker 832 SE Review

Tamashiwana 12 februari 2007, 2.665 views

Cooler Master CM Stacker 832 SE

Pluspunten

• Ruimte
  • Groot
  • Koelingsmogelijkheden
  • Uiterlijk
  • Kwaliteit
  • Handigheden

Minpunten

• Modbaarheid

Waarom de Coolermaster Stacker 832:

- RUIMTE:
9 5.25" drives
of 12 3.50" drives via 4 in 3 device
Installatiegemak
- GROOT:
Voor toekomstige grote videokaarten (34 cm beschikbaar)
Installatiegemak
Mogelijk gebruik crossflow fan
Deur is om te draaien
Ondersteuning voor ATX, E-ATX, m-ATX, BTX, PICO-BTX

Gebruik en bevindingen:

Het begon allemaal met de website www.hardware.info. Hier verscheen in het nieuws dat Nvidia Coolermaster een SLI certificaat gaf aan de Stacker. Deze had dezelfde voordeur als deze in de survey. Alleen stond er allemaal groene Nvidia reklame op en waren de meshes in de zijpanelen gifgroen.
Later kwam deze 832 uit en was ik verkocht. Toch duurde het nog een aantal maanden voor hij uit kwam en beshikbaar kwam.

Via Pricewatch kwam ik bij CT-Systemen, welke de 832 als een van de eerste winkels aan het assortiment toegevoegd had. Hier had ik al eerder zaken mee gedaan, dus daar besteld. Zaterdag 10 februari kwam TNT eerst even kijken naarr welk huis die gigantische doos moest voor hij hem uit de auto haalde. Zoals ik al zei GIGANTISCH.

Alles zat netjes verpakt en de 832 ziende naast mijn oude Centurion 5 moest ik denken aan Goliat en David. Ook had ik een tweede "4 in 3 device" besteld en meegeleverd gekregen. Deze heb ik ook ingebouwd.
Mijn opstelling is dus 2x "4 in 3 device" (8 hdd plekken, 4 bezet) en DVD-speler, DVD-brander, fancontroller (Zie foto)

De overzetting van alle apparatuur was een fluitje van een cent. Nergens problemen ondervonden. Vooral makkelijk is de uitschuifbare moederbord tray gebleken. Je kan rustig je moederbord erop schroeven zonder dat je handen elke keer de systeemkast raken. Je haalt eenvoudig weg de hele tray eruit en schroeft alles erop. Vervolgens kun je alle kaarten alvast weer aansluiten. Wat een groot voordeel is zijn de duimschroeven om de insteekkaarten vast te zetten. Bij mijn vorige Centurion 5 zaten er van die gammele plastic klipjes bij, die niet altijd evengoed afsloten en snel kapot of krom lijken te gaan.
De harde schijven kun je eenvoudig in zo'n "4 in 3 device" schroeven, waarna je het hele gevaarte terugschuift en vast schroeft. De schuif en vergrendel balken zijn eenvoudig te verwijderen. Deze kun je niet gebruiken op de plek van zo'n device. DVD spelers vergrendelen goed met de schuifbalkjes.
Mooi afgewerkt zijn de omklapbare aluminium balken langs de hele rij inschuif sleuven (Zie foto)

Wat ik ten zeerste aanraad bij deze kast is een fancontroller, in verband met de vele fanmogelijkheden. Mijn ervaring met fancontrollers is dat fans beter te beheersen zijn dan via het moederbord.

Negatief:

De prijs is natuurlijk hoog, alhoewel je tegenwoordig voor een high end moederbord waarschijnlijk ongeveer hetzelfde kwijt bent. Alleen met een systeemkast doe je gewoonlijk langer. Voor mij was dit wel relativerend.

De modbaarheid is slecht, omdat er weinig meer aan te verbouwen valt. Aangezien ik de kast zo perfect vind is dit net zoals de prijs voor mij geen tegenhouder.

Conclusie:

De beste, mooiste (persoonlijk), grootste, handigste, compleet uitgeruste kast, welke ik ooit in handen heb gehad.
150 euro meer als mijn voorganger de Centurion 5, maar elke euro waard.

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker 832 SE?

Hele goede survey!

Ben blij dat er iemand de moeite heeft genomen er een van de 832 te maken. Ik zit zelf te twijfelen mijn Coolermaster Wavemaster voor deze te vervangen aangezien ik mijn hardeschijven in silencers wil ophangen.

Heb nog een vraag:

Hoe zit het met het geluid opzich? Laat de kast geluid meer door dan bijv. je vorige centurion? Ik kan me namelijk voorstellen dat je daar door de mesh zijkanten wat meer van hoort dan bij een gesloten zijkant zoals bij mijn Wavemaster.

Dat is het enige dat mij op dit moment er nog van weerhoudt deze verder prachtige case aan te schaffen. Zou fijn zijn als je hierop even kon reageren.
@B-Buster:

Een hele goede vraag. Beide kasten stonden op mijn bureau op 50 cm van mijn oor. De 832 staat er nu, de Centurion 5 niet meer. Dus ik kan het verschil goed merken.

Voor en nadeel Centurion 5:

Nagenoeg geen lawaai door dicht zijpaneel (ik had windowed)
Voorkant met 80 mm fan lawaaierig

Voor en nadeel 832:

Vrijwel alles is te horen door zijpaneel
Weinig lawaai voorkant door 1100 rpm van 120mm

Dit is aanzienlijk meer lawaai en als ik jou was zou ik dus of wachten tot er een dicht zijpaneel / raampaneel beschikbaar is. Of zelf modden.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Oplossing is misschien wat dempingsmateriaal tegen de zijkant te plakken? Zou dit makkelijk te doen zijn, of niet?
@B-Buster:

Excuses voor het trage antwoord, maar ik was tijdelijk in het ziekenhuis opgenomen. Het dempingsmatriaal zal vrij eenvoudig aan te brengen zijn, maar of het echt veel al schelen qua geluid, weet ik niet. Mijn voorkeur gaat echt naar een dicht deur / windowed uit. Indien dit beschikbaar komt of dat ik zelf een mod-bui krijg. De airflow is ook uitstekend zonder de meshdeuren. Zeker met 2x 120mm fans aan de voorkant.
Ik heb ook deze kast besteld en ga 'm a.s. woensdag ophalen, maar wil voor die tijd eigenlijk toch nog iets weten.

Op het paneel aan de zijkant kan je 4 fan's zetten, maar wat is de beste maat zodat ze precies vakvullend zijn? Ik weet dat er 4 maten passen (8, 9, 12 en 14cm). Het zal dus de grootste zijn denk ik. maar als ik het zeker weet kan ik ondertussen even zoeken naar een paar stille 14cm-ers.

Een soortgelijke vraag heb ik eigenlijk voor het front. Daar past volgens mij 12cm, maar hoeveel worden er bij geleverd en is hij blauw of gewoon zwart? En als er maar 1 bijzit en je wilt een tweede plaatsen zit je dan aan zo'n HD bracket vast?

mvg,
@Shaq

Zie nu je bericht pas, ben een beetje aan het ziekenhuis bezoeken gebonden aangezien ikzelf behandeld word. Dit duurt enige tijd, ben net weer thuis. Internettten doe ik bijna niet meer, geen energie.

Maar goed:

Zijkant:

12cm zijn direct erin te klikken, 4 stuks, maar voor de 14cm moet je denk ik het paneel aanpassen ofzo. Geen tijd gehad nog energie. 12cm is in ieder geval het makkelijkst.

Voorkant:

12 cm d.m.v. bracket (1 meegeleverd), deze is transparant met fanrail en 4 blauwe ledjes (+- 1000rpm).
Een 2e fan betekend een tweede bracket erbij kopen, welke standaard weer met een zwarte fan meegeleverd word. Dus heb je dan 2 verschillende fans in je voorkant.
Rot te horen dat het niet goed met je gaat. Alvast sterkte daarmee.

Maar even over de stacker. Ik heb dat ding vandaag opgehaald met een hele zooi andere hardware, dus ik ben zelf ook al even wezen neuzen in de kast. Het enigste wat me een beetje tegenvalt is het verwijderen van de zijpanelen, dat gaat behoorlijk zwaar. En het andere vreemde is het bovenrooster. Dat ding is behoorlijk doorzichtig en daaronder nog grijs ook. Ziet er niet echt mooi uit. Er zal wel een oplossing voor zijn. Ik weet dat het gemaakt is voor een Raptor, maar er zal toch wel een alternatief zijn of niet? Een Raptor heb ik nou net niet even liggen :'(

Misschien weet jij het?

De groeten en zoals ik al zei 'sterkte'
Goede survey , persoonlijk vind ik nog 1 groot nadeel namelijk het deurtje :9

Kun je iets vertellen hoe die vast zit ?
Mijn vorige TT kast vloog de deur namelijk ook af omdat ik er iets met mijn bureau stoel tegenaan reed :+
Bedankt, zat zelf al een poosje te wachten, tot iemand er 1 schreef over de 832. Over de 830 is een beetje magere survey. Dus zelf maar gedaan een aantal uur naar installatie.

De deur zit vast met 2 dikke kunststof pinnen en een springveren. Dit is om de deur makkelijk te kunnnen verwijderen en of omdraaien. Ziet er best stevig uit. Maar of deze iets wild rollends op een bureaustoel overleefd denk ik ook niet
Voor mogelijke geintersseerden!

Ik was vorige week bij Alternate in Ridderkerk en daar heb ik deze kast zien staan voor nog geen 100E. Het betrof waarschijnlijk een showmodel, hij stond in de snuffelhoek.

Naar mijn idee zat alles er nog op en aan, en zag hij eruit als nieuw.
mooi kastje zeg, hoe bevalt die tot nu toe?