Specificaties 7" (1024x600), BlackBerry Tablet OS, WiFi - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Playbook 64GB Zwart Review

Rubén89 30 mei 2011, laatste update op 27 december 2011, 11.633 views

BlackBerry Playbook 64GB Zwart

Pluspunten

• Klein maar fijn; 7 inch past precies in mijn binnenzak en ligt lekker in de hand.
  • Rubber Textuur aan de achterkant ligt lekker in de Hand.
  • Snelle, full-Flash Webbrowser.
  • Bridge Connection met je Blackberry-Smartphone.

Minpunten

• Camera kwaliteit laat bij weinig licht te wensen over.
  • Minder apps als bij de concurrentie

Voorwoord:
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: Ik ben een Blackberry gebruiker, (ben ik al jaren) en ik ben altijd tevreden geweest met de no-nonsens producten van Research in Motion, -kortweg RIM.-

Hoewel ik dus erg tevreden ben met Blackberry-smartphones heb ik lang getwijfeld of ik wel of niet, een Playbook zou aanschaffen, het blijft een tablet en vervangt mijns inziens niks, het is meer een Gadget, een speeltje.
Toch ben ik overgegaan tot het aanschaffen van een Playbook, vanwege het feit dat het geen groot en lomp gevaarte is, (past in mijn -redelijk grote- binnenzak van jas.) Hij enorm snel (b)leek te zijn, een vernieuwend besturingssysteem draait (QNX) en ik denk toch wel dat, voor mij, de enorm goede verbinding met de Blackberry Smartphone de doorslaggevende factor was.

De Hardware:
De Playbook wordt aangedreven door de Texas Instruments OMAP4430 chipset welke twee Cortex A9 CPU's bezit, in de Playbook zijn deze geklokt op 1Ghz, de CPU's zijn gebakken d.m.v het 45nm procedé.
Het OMAP4 platform maakt gebruik van 1GB dual-channel (low power) LP-DDR2 werkgeheugen ter vergelijking; de Tegra 2, een van de concurrenten van de OMAP 4430, moet het stellen met een single-channel geheugen interface.

Voor het grafische werk gebruikt de OMAP4430 een SGX540 GPU, maar in plaats van op de gebruikelijke 200mhz is deze geklokt op 307mhz.
(bron:)

De SGX540 wordt bijgestaan door een IVA-3 Hardware accelerator, welke uniek is voor het TI-OMAP platform, de IVA3 accelerator zorgt ervoor dat high profile full-HD .h264 formaat film gecodeerd en gedecodeerd kan worden bij een snelheid van minimaal 30FPS

De doos (en nog belangrijker de inhoud van de doos):
De doos is zelf 24x24x5cm (LxBxH.)

Om de doos heen zit een soort van groot Sigarenbandje, als je deze hebt verwijderd kom je bij de daadwerkelijke doos en die ziet er zo uit:

In de doos vind je de Playbook, verstopt in een neopreen hoesje:

Verder zit er in de doos een aantal garantieboekjes, een Micro-USB oplader, en een 1,2mtr. lange Micro-USB naar USB-kabel, en een (scherm)poetsdoekje, allemaal netjes verpakt.

De Playbook:
Eenmaal uit de doos en in m'n handen viel mij als eerste op dat ik hem erg lekker in de hand vindt liggen, de achterkant is van een zacht anti-slip rubber gemaakt. De Playbook is niet zwaar maar ook niet vederlicht, je hebt echt het gevoel dat je een kwaliteits- tablet vast hebt.
De tablet ziet er mede door het simpele minimalistische design -naar mijn bescheiden mening- elegant uit.
Knopjes en Aansluitingen:
Aan de Bovenkant vind je, van links naar rechts, de aan/uit-knop (welke tevens dienst doet als stand-by knop) een volume- knop, een Speel/Pauze knop, een Volume+ knop en aan de rechterbovenhoek vindt je een 3,5mm- aansluiting voor koptelefoons of speakers.
Aan de Onderkant vindt een micro-HDMI aansluiting een Micro-USB aansluiting en ene Aansluiting voor het aansluiten van snellader.

Opstarten:
Eenmaal uit de doos gehaald én opgestart, moet je verbinding maken met een Draadloos-Netwerk, een Blackberry ID. aanmaken en/of in te voeren. Als je dit gedaan hebt gaat de Playbook automatisch opzoek naar de nieuwste software.

En op dit moment ging het mis bij mijn exemplaar. Om een update te installeren moet de batterij minimaal 20% opgeladen zijn en mijn exemplaar wilde niet opladen :? Het kan zijn dat ik dit zelf veroorzaakt heb; de bijgevoegde Lader was een UK exemplaar en paste niet in mijn NL stopcontact, ik dacht slim te zijn en wilde dit oplossen door de lader van mijn Blackberry Torch te gebruiken en deze heeft een veel lagere output als de Lader die in de verpakking zat. Waarschijnlijk is de batterij of het powermanagement in de war geraakt.
Om een lang verhaal kort te maken, na talloze malen gepoogd te hebben de Playbook op te laden en een uur lang wachten deed hij het opeens wél.
Ik ga ervan uit dat dit door mijn eigen handelen veroorzaakt is en dat het probleem alleen bij mijn exemplaar aanwezig was, alles werkt sindsdien goed.

Is de nieuwste software geïnstalleerd dan loopt de Playbook een tutorial met je door en kun je aan de gang met je Blackberry Tablet.

Browser Benchmarks:
Er zijn voor de Playbook op dit moment nog geen echte benchmark programma's beschikbaar, wel kan de snelheid van de browser gemeten worden aan de hand van de Sunspider Javascript benchmark en de Browsermark benchmark van Rightware.
In de Sunspider Javascript benchmark behaalt de Playbook een score van 2348.4ms ter vergelijking IPAD 2 doet het in 2241.7ms, de Playbook is dus niet langzaam maar moet de Ipad 2 wél voor laten gaan.
In de Rightware Browsermark scoort de Playbook 54753 punten, ter vergelijking de Ipad 2 Scoort op deze benchmark 68763 een flink verschil dus.Waarschijnlijk zullen software updates de prestaties van de Playbook verder verbeteren.

True Multitasking, en Gestures:
Wat de Playbook volgens RIM uniek maakt is True Multitasking,
Dit houdt in dat de je meerdere programma's kunt openen; in eerste instantie opent een programma in volledig scherm, als je dan vanaf de onderste rand (de rand om het scherm is aanraak gevoelig) naar boven veegt komt het programma als miniatuur in het beginscherm staan in het midden van het scherm, en zo kun je dit met meer programma's te doen en ze lopen gewoon door, ik heb het zelf geprobeerd en het werkt echt, zonder enige vertraging kon ik need for speed spelen en tegelijkertijd een full-HD video afspelen, terwijl er een foto slideshow liep. Ter verduidelijking hier een video waarin deze functionaliteit gedemonstreerd wordt:

Deze functionaliteit kun je overigens ook uitzetten, zodat een programma gewoon gepauzeerd wordt als je een programma minimaliseert en/of naar een ander programma gaat.

De aanraakgevoelige randen van de Playbook spelen een grote rol in het besturingsysteem als je in native app zit (een programma wat bij de Playbook geleverd werd), en je wil naar het opties menu dan veeg je met je vinger van de bovenste rand naar beneden. Ook als je met een programma aan het werk bent en je wilt naar een ander programma, wat op de achtergrond geopend is, hoef je alleen maar van de linker of rechter rand richting het midden te vegen.
In de browser kun je door, door van de bovenste rand naar beneden te vegen, de opties en de geopende tabbladen zien.
Als de Playbook op stand-by staat (door de aan/uit knop kort in te drukken) en je veegt van de bovenste rand helemaal naar de onderste rand komt de Playbook weer tot leven.
Een gemeenschappelijke functie is het minimaliseren van applicaties (door van de onderste rand omhoog te vegen) en het kunnen sluiten van een applicatie door deze, nadat hij geminimaliseerd is, omhoog te vegen naar de bovenste rand.

Het veelvuldig gebruik van Gestures en de aanraakgevoelige rand, maakt het werken met de Playbook een plezierige bezigheid, mede omdat alles erg vloeiend verloopt (de UI loopt enorm gesmeerd) je glijdt als het ware door de programma's heen.

Voorgeinstalleerde applicaties:
Standaard staan er een hoop applicaties op je Playbook ik zal de belangrijkste behandelen:
- Word-to-go.
- Sheet-to-go- (excel).
- Slideshow-to-go (powerpoint).
De Playbook heeft een GPS-ontvanger aan boord en kan dus gebruikt worden als -uit de kluiten gewassen- Routenavigatiesysteem, Bing-maps is standaard voorgeinstalleerd. Om als navigatiesysteem dienst te doen heb je wel een dataverbinding nodig en in de auto betekent dat dat je aangewezen bent op een (Blackberry) smartphone. Die je via tethering (en als het een Blackberry is via Blackberry bridge) "internet" laat leveren aan de Playbook.
Daarnaast wordt standaard de games Need-for-Speed en Tetris meegeleverd.

Blackberry Bridge; Brug tussen je Blackberry Smartphone en Tablet:
De Playbook tablet heeft een unieke feature de verregaande integratie met je Blackberry-smartphone via een versleutelde Bluetooth verbinding. D.m.v. Bridge kun je gebruiken maken van het internet van je Blackberry Smartphone.
Daarnaast verandert je Tablet in een grote smartphone, je e-mail, agenda, Contacten, Blackberry Messenger, memo's en takenlijsten, en andere bestanden kun je via je tablet bekijken én bewerken, zo kun je op je tablet een e-mail schrijven en versturen terwijl je je telefoon in je broekzak houdt.
Overigens kun je met een niet Blackberry-smartphone ook gebruiken om de Playbook te voorzien van internet niet via Bridge maar via "het normale" internet tethering dit werkt net als bij Blackberry Bridge via bluetooth.

Wi-Fi-Sharing; bestanden delen zonder draadje:
De Playbook is uitgerust met SMB (Server Message Block), deze functionaliteit zorgt er simpelweg voor dat je bestanden op je Playbook kunt delen met andere apparaten binnen een draadloos netwerk.

Wifi-sharing, zoals het op de Playbook wordt genoemd, is verrassend gemakkelijk in gebruik.
In het opties menu kun je onder de knop “Storage&Sharing” het knopje Wi-Fi Sharing omzetten en het is gebeurd!
Je PC herkent nu de Playbook als een PC binnen het netwerk. Je kunt dan de draadloos mappen en bestanden bekijken, bewerken, kopiëren en toevoegen.

Zoals verwacht kan worden van een Blackberry is ook deze druk bezig met het beveiligen van je bestanden; nadat je wifi-sharing hebt ingeschakeld krijg je van het apparaat een waarschuwing waarin hij je dringend adviseert een wachtwoord te gebruiken zodat niet iedereen in het netwerk toegang kan krijgen tot je bestanden.

Het Scherm:
Het scherm van de playbook heeft een grootte van 7" en een resolutie van 1024x600 pixels. Waar de Playbook met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt is de schermhelderheid de playbook scoort 645 nits aan lichtopbrengst, daar waar de Ipad 2 en de Motorola Xoom het moeten stellen met respectievelijk 380 en 345 nits, gevolg is dat de Playbook prima buiten is te gebruiken ook in de volle zon. Wat betreft contrast. moet de Playbook de Ipad 2 nét voor laten gaan de Playbook scoort hier 856 de Ipad 2 861.
(bron:)
Ik heb op het scherm verder vrij weinig aan te merken, de kijkhoek is erg groot het scherm is fel, en kleuren worden erg "intens" weergegeven.

Het toetsenbord:
Omdat de Playbook een 7" scherm heeft kun je het toetsenbord bedienen zoals je dat ook bij een smartphone doet; met je duimen, maar omdat de toetsen een stuk groter zijn gaat het een stuk sneller én accurater. Hoewel typen op de Playbook zeker geen straf is, is het nog geen tekstverwerker, als je bijvoorbeeld een boek wilt schrijven op je Playbook zou ik een bluetooth toetsenbord aanraden.
Overigens zorgt het toetsenbord ervoor dat er vrij weinig scherm overblijft, wanneer je bijvoorbeeld aan het browsen bent.

De Camera's
De Playbook is in het bezit van twee camera's een exemplaar aan de achterkant welke 5 megapixel plaatjes schiet en een aan de voorkant welke 3 megapixel foto's maakt. Beide camera's zijn in staat 1080P video op te nemen.
Ik heb de camera o.a. gebruikt om foto's te maken van de doos waarin de Playbook zat. Een kritische kanttekening moet ik toch wel maken: de camera moeite heeft met situaties waarin weinig licht beschikbaar is, foto's zien er dan al snel korrelig uit, een flitser is niet aanwezig op de Playbook en dit was geen overbodige luxe geweest.

Speakers
De Playbook heeft twee speakers aan de buitenkant van de linker en rechter aanraakgevoelige rand, en de geluidskwaliteit is uitmuntend het geluid klinkt zelfs met volume op max. erg goed, niet blikkerig, maar vol, kraakhelder geluid, ook bass-tonen klinken erg goed.

Accu en Accuduur:
De Playbook heeft twee accu's in zich die een gezamenlijke capaciteit hebben van 5400Mah of 20 watt uur.
RIM claimt dat de Accu bij intensief gebruik 8 uur meegaat hoewel ik het apparaat pas 2 dagen bezit heb, heb ik hem in die 2 dagen 2 keer opgeladen en ik heb er gedurende die 2 dagen veel mee gewerkt dus ik denk dat de claims van RIM wat betreft de accuduur redelijk standhouden.

Heb jij ook een BlackBerry Playbook 64GB Zwart?

Ik heb zelf de 16 GB versie en zou ongeveer dezelfde review als jou schrijven. Het is echt een RIM device, doet goed wat het moet doen en verder geen gezeur! De bridge functionaliteit is wel erg handig en is zeker de meerwaarde van deze tablet. Hoop wel dat er nog wat meer apps komen want dat kan ie zeker gebruiken!
Je meld aan iedereen dat een native email client in de appstore staat maar ik heb hem nog niet kunnen vinden?
Je vergeet nog de ingebouwde smb server te vermelden. Wat mij betreft ook een erg handige optie. Geen gezeur met nare programma's om dingen erop te zetten, gewoon slepen naar \\playbook\media en gaan.
Ik deel dus je mening, gaaf apparaat, ik hoop dat de consument er ook zo tegenaan gaat kijken.
Dag Archie_T,
Goed dat je het zegt via de SMB server heb ik de foto's voor de review naar mijn laptop gekopieerd geen gedoe met kabeltjes :*)
Ik zal vanavond of morgen het even toevoegen.

Wat betreft de e-mail client, er is een e-mail client beschikbaar in appworld (3rd party software), maar die is niet native, een native e-mail client zal waarschijnlijk door RIM via een software update gepusht worden.

Qua succesfactor van de Playbook, RIM heeft last van haar afkomst, de zakelijke markt waar veilige en betrouwbare no-nonsens producten vroeger voldoende waren is met de komst van de consument naar RIM, dat niet meer genoeg RIM moet zich opnieuw uitvinden. Ik vind wél dat er vaak ten onrechte negatieve kritiek wordt geuit.
Het feit dat toch al een redelijk aantal tweakers voordat hij in Nederland uitkomt een Playbook bezitten, doet mij vermoeden dat het met het verkoopsucces niet zal tegenvallen.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 31 mei 2011 15:31]

Maar hoe heet die dan? Ik kan hem namelijk niet vinden en wil het best wel even proberen.
Interessante review, ik wist dat het apparaat bestond maar wist niet of iemand het ook effectief gebruikte. In het filmpje gaat alles heel vloeiend en multitasking is ook indrukwekkend. Hoe denk jij dat hij is voor iemand die geen Blackberry heeft? Allemaal goed te doen, of zijn er echt features die je mist en waar je in combinatie met een andere smartphone problemen voorziet? :)
Ik denk dat ook zonder een Blackberry Smartphone het goed te doen, je mist eigenlijk niks een e-mailclient is, via Blackberry-appworld beschikbaar, overigens heeft RIM t zelf ook al aangegeven dat zij een native-agenda en een native e-mailclient zullen toevoegen ergens nog voor het eind van de zomer.

Ik denk dat je niet moet zeggen dat je zonder BB-smartphone functies mist, maar dat je er met BB-smartphone koppeling er wat extra bij krijgt. ;)

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 30 mei 2011 02:56]

Ik kan die email-app ook niet vinden. (Heb zelf de 16 Gb PB) Wat er aan email-clients op lijkt te staan is niet meer dan een shortcut naar de webmail-pagina van betreffende email-service, geen echte email client dus.
De e-mail app waar ik het overhad heet aMAIL:

Maar is nog niet beschikbaar.

RECTIFICATIE:
IN TEGENSTELLING TOT WAT IK EERDER IN DE REACTIES HEB BEWEERD IS ER OP DIT MOMENT NOG GEEN 3RD PARTY E-MAIL CLIËNT

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 30 mei 2011 23:07]

Sommige kritieken zijn wel heel kort door de bocht .... Ikzelf ben "veroordeeld" tot gebruik van een BB (wegens company policy en BES). Ik vind het toestel prima voor zover de BB Bridge geïnstalleerd is. Wifi thuis en 3g via mijn smartphone onderweg ... meer moet dat niet zijn....
Een mooie tablet, zonder apps, zonder e-mail client, rare bridge koppeling :s en niet te vergeten een 7 inch scherm werkt in mijn ogen gewoon niet, te klein, ook de verhouding is in mijn ogen niet geschikt voor een tablet, voor films ja, maar voor kranten/websites etc. op een tablet is 4:3 beter en meer praktisch. Verder nette review
RIM is aan het werk om de Android-apps op de Playbook te krijgen, dan is dat probleem opgelost maar toegegeven tot die tijd is het een nadeel.

Dat jij die bridge koppeling raar vindt zal zo zijn maar verder vind ik dit niet eens een argument.

E-mail cliënt is inderdaad standaard niet geïnstalleerd, maar kun je downloaden in de appstore van blackberry.

RIM heeft gekozen voor een beeldverhouding van 16:9 omdat dit de meest gebruikte beeldverhouding is. Websites worden dan ook netjes weergegeven. Maar het blijft een afweging tussen mobiliteit en meer scherm om mee te werken.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 30 mei 2011 21:22]

- Playbook laadt alleen op wanneer deze aan/op stand-by staat, niet wanneer deze
volledig uitgeschakeld is.
Dit is gefixt in de laatste OS update :).
Laten we eerlijk wezen. De Playbook haalt het niet bij de concurrentie. Geen native mail en agenda apps? Dat is toch waar het bij een Blackberry om draait (om maar niet te spreken van het ontbreken van native 3G)! Wat zijn de keuzes voor RIM om dit te doen, misschien meer telefoons verkopen?
Ik ben zelf BB gebruiker maar als mijn abonnement is afgelopen neem ik direct een andere telefoon. De strategie van RIM is slecht en de Playbook bewijst dit.
Hallo,

Ik heb het zelfde probleem nu met het opladen geeft steeds aan 0% en sluit hem aan op een voedingsbron BBP schakeld uit over 1 min als ik hem dan aansluit dan geeft hij de tekst niet meer aan over afsluiten over 1 min maar hij blijft op 0% staan laad dus niet op.

Als ik hem uitzet en op het stroom zet dan zie ik een groen lampje langzaam knipperen.
Hoe heb jij dit uiteindelijk opgelost?
Dat meen je niet, echt? heb je je Playbook net?

Kijk even of het groene lampje echt groen is, door de kijkhoek te veranderen, een geel knipperend lampje betekent dat je PB oplaadt, een lampje wat groen is en niet knippert geeft aan dat je PB opgeladen is, wat ik heb gedaan is hem een uur opgeladen toen heb ik m erafgehaald en m er een tijdje afgelaten na 2 uur begon hij te laden. Ik hoor er graag meer van hou me op de hoogte ;)
Hallo allen,

Ik overweeg de aanschaf van een BBP, maar er werd mij iets niet duidelijk in de winkel...

Er is een standaard map genaamd 'Afbeeldingen'. Is het mogelijk om binnen de werkmap 'Afbeeldingen' submappen aan te maken?

Alvast bedankt.