Acer AL2216WSD Zilver Review

REDFISH 12 februari 2007, laatste update op 13 februari 2007, 2.988 views

Acer AL2216WSD Zilver

Pluspunten

• Goedkoop
  • Zeer goede helderheid en contrast

Minpunten

• Kijkhoek niet geweldig
  • Toch nog ghosting zichtbaar
  • Backlight bleeding

Even ter verduidelijking. Ik heb een AL2216W. Eentje zonder DVI aansluiting. Mijne komt uit de duitse MediaMarkt, waar je hem voor ¤279 zo mocht meenemen.

Reden van aankoop
Een vriend van me wilde een nieuwe TFT kopen (i.c.m. een draadloos toetsenbord) om op zijn laptop aan te sluiten om zo een vrijer bureau te krijgen. Helaas kregen we na meer dan 10 uur gedoe met drivers en instellingen de resolutie van 1680x1050 niet werkende op zijn oude Intel 855 chipset. Zelf had ik mijn oog laten vallen op de 226BW van Samsung, maar aangezien deze bij de Mediamarkt in Heerlen telkens niet te krijgen was, wilde ik de monitor wel eens even testen en als deze beviel overnemen.
Ik ging zelf voor een breedbeeld scherm omdat ik veel films en series kijk en gewoonweg de grootste diagonaal wilde voor het minste geld.

Uiterlijk, Design en features
Persoonlijk vond ik het design van de 226 een van de mooiste designs die er waren. Ik had het al gezien op een 19" van samsung. Het design van de acer mag er wat mij betreft ook zijn. De rand is redelijk dun en de instelknoppen in het midden onder het scherm zijn ook niet storend. Al met al een mooie aanvulling voor mijn bureau. Het scheelt ook enorm in ruimte.

Zoals gezegd zit er op mijn monitor enkel een D-Sub aansluiting. Zelf wilde ik eerst liever een scherm met DVI om het digitaal aan te sluiten op de DVI uitgang van mijn 6600GT. Afgezien van de VGA kabel zaten er nog 3 typen stroomkabels in de doos. Ook zat er een handleiding bij die je net zo goed direct weg kunt gooien en een cd met jawel: de handleiding. Geen driver of niks. Je zult een USB hub moeten missen, maar die zit toch al in mijn toetsenbord en ik verwacht dat HDCP pas echt een issue wordt als Blueray en HD-DVD flink ingeburgerd zijn en dat zal nog wel even duren lijkt mij. Ook ben ik niet zo'n filmverzamelaar dus het gemis van HDCP lijkt me op dit moment niet heel erg.

Beeldkwaliteit en kijkhoek
Na het aansluiten van het scherm kreeg ik de melding current mode not supported. Na de problemen op de laptop van mijn vriend dacht ik dat het scherm op mijn pc ook niet zou werken, maar het bleek gewoon aan de refreshrate te liggen. Deze stond nog op 85 ingesteld zoals ik die op mijn oude CRT gebruikte. Na ik de juiste resolutie Ťn refreshrate gekozen had kon ik eindelijk het scherm in vol ornaat bekijken. En wat een beeld! Je hebt eindelijk geen geometrieafwijkingen meer want eerlijk is eerlijk, hoe lang je ook met nokia monitor utilities test scherm de pincushion en balance en weet ik het allemaal verandert, echt perfect vierkant krijg je het nooit op een CRT. Ook viel meteen op hoe scherp tekst is op een TFT scherm. En 1680x1050 is natuurlijk een mooie resolutie. Krijg je lekker veel op en na 1280x960 gewend te zijn vond ik de letters ook niet te klein. EIgenlijk gewoon precies goed. Een hogere resolutie is natuurlijk fijn omdat je dan nog meer op je scherm krijgt, maar hier is ook goed mee te werken. Nu begint windows ook ergens op te lijken. Ik heb het scherm dus niet via DVI kunnen aansluiten. Toch heb ik begrepen dat DVI pas echt nodig begint te worden bij zeer hoge resoluties. Ik kan het niet onderbouwen met ervaring maar ik verwacht niet dat de beeldkwaliteit op deze resolutie via DVI stukken beter zal zijn.

De kijkhoek is goed te noemen maar wel onder voorwaarde dat je goed achter het scherm zit. In het begin merkte ik al op dat als je een beetje onderuit gezakt achter je scherm zit de letters bovenaan het scherm iets dikker lijken dan de letters op ooghoogte. Dit komt dus door de kijkhoek. Ook is de kijkhoek van bovenaf vrij slecht. Dus als iemand over je schouder meekijkt dan valt wel op dat de kleuren iets anders zijn. Wat je vooral merkt als je verder van recht achter het scherm vandaan gaat, is dat de helderheid enorm afneemt. Je kunt toch gerust met 3 man film kijken op het scherm maar recht ervoor zit je toch het beste.

Contrast en helderheid en kleuren
Contrast en helderheid kan ik kort over zijn. Deze zijn uitstekend. Mijn oude CRT was echt ver heen, want helderheid en contrast had je daar nauwelijks op. Ik vind het scherm zo fel dat ik brightness op 0 heb staan. Contrast staat ongeveer rond de 30. Zeer lage settings dus, en nog is het scherm fel als je in het donker ernaar kijkt. Bij films zet ik het contrast wel iets hoger, maar het maakt bijna niet uit welke instelling je gebruikt, in donkere gebieden van films en spellen zie je nu allerhande details die mijn brakke CRT er met 100 helderheid nauwelijks uit wist te persen.

Het nadeel van deze enorme helderheid is dan ook de backlight bleeding. Deze is toch vrij aardig aanwezig. Gelukkig heb je er bij films en tv series geen last van omdat het beeldmateriaal niet 16:10 is en je dus een heel dun randje boven en onder overhoudt. De bleeding is verder niet storend, je ziet het alleen als je er specifiek op richt bijv als je film kijkt met zwarte randen.
Veel mensen zeggen dat zwart op een TFT nooit zwart is, maar ik vind het toch gewoon zwart. Alleen waar backlight bleeding is is het wat meer grijs achtig. Ik heb me verder nooit gestoord aan de backlightbleeding. Ook niet bij het spelen van spellen zoals Splinter Cell waarbij je toch veel in het donker rondloopt. Persoonlijk vind ik de details in de donkere gebieden gewoon erg prettig. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand nog meer contrast wil, maar ik heb dan ook geen directe lichtval van buiten op mijn scherm. Maar zelfs met een halogeenlamp direct op het scherm gericht blijft het scherm perfect leesbaar.

De kleuren op het scherm heb ik niks op aan te merken. Gradients zien er wat mij betreft goed uit en spellen spelen op 32 bit kleuren zorgt ook voor strakke kleurovergangen. Zelf doe ik ook wat designwerk, maar ik heb geen problemen gehad met de kleuren. Het is in ieder geval beter dan mijn oude CRT.

Pixeldefecten
Ik heb een paar keer getest op dode pixels. Maar elke keer als ik zat te turen en te turen en ik dacht dat ik iets zag, dan bleek het een stofje op het scherm te zijn. Eerlijk gezegd had ik me meer voorgesteld van de pixel test. Ik had er eigenlijk nooit zin in om langer dan 3 minuten te zoeken naar kapotte pixels. Ik houd het er gewoon op dat hij pixelperfect is. We hebben met zijn tweeŽn getuurd, maar konden niks vinden.

Ghosting
Als eerste heb ik wat HD content in 720p op het scherm gedraaid. Dit was zo'n geweldige ervaring dat ik eigenlijk meteen hooked was. Ghosting viel me niet op en bij het spelen van verschillende spellen viel me ook niks op. De eerste indruk van ghosting kreeg ik bij het spelen van een MMORPG. Het spel is getekend en maakt dus gebruik van lijntjes om de karakters. Deze lijntjes waren bij het bewegen een stuk minder scherp dan wanneer je stilstond. Bij TV kijken op het scherm viel me eigenlijk ook niks op, behalve bij RLTZ waar je die aandelennamen ziet langsscrollen. De snelste text is al niet meer heel makkelijk te lezen. Het is wel nog leesbaar maar kost enige moeite. Als je specifiek op zoek bent naar ghosting zien dan zul je deze alsnog kunnen zien op dit scherm. De manier waarop onze ogen werken zorgt er echter voor dat je als je er niet specifiek op let, het eigenlijk niet opvalt. Als een auto normaal langsrijdt dan zie je ook minder details dan wanneer deze stilstaat voor het stoplicht, en zo gebeurt het op het scherm ook.

Zelf ben ik de responsetijd gaan meten met PixPerAn. Ik kwam zelf uit op zo'n 20ms voor Kleur naar zwart naar kleur. En Gray to Gray (in mijn geval Gray to white/zwart to gray) kwam ik uit op zo'n 10ms. Ik weet niet hoe de fabrikanten deze waarden meten, misschien grijs naar lichtergrijs naar grijs? In ieder geval vertelt de responsetijd van 5ms niet het hele verhaal. Maar goed, dat doet het bij geen enkele fabrikant.

Prijs/ kwaliteit en conclusie
Na een dag zeer prettig gebruik heb ik besloten het scherm te houden. Voor normaal windows gebruik is het scherm ideaal. Voor films en series en games is het scherm ook goed genoeg. Het formaat is dusdanig dat je echt direct wordt meegezogen in de actie en je wilt eigenlijk een nog veel groter scherm maar helaas moet je voor 2" extra ook het dubbele betalen en dat was het mij niet waard. Wat betreft de prijs mag je eigenlijk niet klagen. Ik had eerst zo 400 euro bij de mediamarkt willen neerleggen voor de 226BW maar die 120 euro bespaar ik me toch maar liever. Het scherm is niet perfect maar voor dit geld kun je er echt geen buil aan vallen. En het gemis van DVI en HDCP is op dit moment ook helemaal geen gemis. Op de foto's zie je een vergelijking met een 19" (18" zichtbaar CRT scherm).

Heb jij ook een Acer AL2216WSD Zilver?

Goede review! Die bewegingsonscherpte hoeft trouwens niet door een lage verversingssnelheid te komen, maar heeft ook te maken met het probleem dat onze ogen bewegende voorwerpen juist een stuk scherper zien als ze knipperen. Hier stond in de C'T laatst nog een heel artikel over. Dus op een TFT (die niet knippert zoals een CRT) zie je altijd motion blur, zelfs als de verversingssnelheid 0ms zou zijn.

LCD TV's kunnen hierom soms zelfs de achtergrondverlichting laten knipperen maar monitoren kunnen dat niet.