Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote Review

_eXistenZ_ 29 mei 2011, laatste update op 29 mei 2011, 1.194 views

Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Kan alles zonder veel moeite
  • Instellen gaat prima via de desktop app

Minpunten

• Als je een apparaat bezit dat een probleem veroorzaakt kan het goed fout gaan...

Configuratie Score: 5
Deze review
Deze (korte) review geeft een beeld van het apparaat na een jaar gebruikerservaring, voor uitpakreviews / wat zit er in de doos e.d. moet je even verder kijken, die staan hier ook genoeg. Een andere insteek dus dan de rest van de reviews, ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.

De problemen
Om maar met de deur in huis te vallen, die waren er. Onze TV, een Samsung LE-26A330J, gaf problemen met de 525 die we hiervoor hadden waarbij de Harmony vast liep. En die daarna. En die daarna.
Steeds liepen de Harmony 525's (3 stuks) vast bij het zappen of volume aanpassen. Dit gebeurde niet elke keer, maar eens per week toch zeker. Na een maand gemiddeld kwam het ding dan in een vastloper waardoor-ie brickte en er niks mee aan te vangen was, ook niet met harde resets waarbij je bepaalde knopjes moet indrukken, of bij het koppelen aan de PC.

Toen ik tot 3 maal toe bij mijn lokale verkoper geweest was om het ding om te wisselen voor een ander exemplaar, maar bleek dat dit niet hielp want elk exemplaar liep vast, heb ik om eens te proberen een 555 laten bestellen voor een 10tje duurder, wellicht dat deze het probleem van vastlopen - dat door de 2elijns support van Logitech onderkend is - niet had.

Helaas bleek deze ook last te hebben van het bekende probleem... Daarop heeft de 2e-lijns-support een update klaargezet voor mijn 555 die een patch bevatte waardoor het vastlopen niet meer kon voorkomen.
Inderdaad, de afstandsbediening liep niet meer vast, maar reageerde bijzonder traag op kanaalwisselingen en volumeveranderingen. Ook kon ik volume+/- en kanaal+/- niet meer ingedrukt houden, maar moest meerdere malen klikken.

In de desktopsoftware is een optie om de herhalingsinterval van commando's in te stellen, maar de "patch" die doorgevoerd was leek deze tijd te overrulen op een belachelijk lange interval van 2 seconden ofzo, om de vastlopers / bricks te voorkomen.

Al deze problemen deden zich overigens alleen bij de activiteit "TV kijken" voor, mijn mediacenter en Teufel 5.1-set die gebruikt worden bij andere activiteiten zoals "Mediacenter" en "DVD kijken" werken perfect en zonder vertraging of gezeur.

De oplossing
Bovenstaande situatie heeft zich ongeveer 9-10 maanden voorgedaan, tot ik vandaag iets wil aanpassen in de afstandsbediening en zie dat er een update voor onze TV beschikbaar is.
Naast de extra knopjes die beschikbaar zijn gekomen en logischere naamgeving van bepaalde knopjes, werken de volume- en programmaknoppen weer naar behoren, waarmee de afstandsbediening weer 100% werkt zoals de bedoeling is.

De vraag is alleen of er nu weer vastlopers gaan optreden, want de update heeft een nieuwe TV toegevoegd, terwijl alleen de oude gepatched is voor zover ik kan nagaan...

Al met al een prima apparaat, zolang je niet net 1 van de pechvogels bent waarbij een apparaat in je huishouden problemen oplevert waardoor je hele Harmony gebrickt wordt...

Overige
  • Software: werkt prima, ook naar een jaar nog tevreden. Het is volgens mij stiekum gewoon een wrappertje om IE, die een pagina van de Logitech-servers laadt, maar dat werkt prima.
  • Batterijen: We maken gebruik van oplaadbare batterijen van 1.2V die gezamelijk 4.8V leveren i.t.t. standaard AAA-batterijen die 4x1.5=6 volt leveren. Hier kan de electronica in de 555 prima op werken, dat werkt tussen bijvoorbeeld tussen 3 en 8 volt, i.i.g. veel grotere bereiken dan de standaard batterijen leveren. De Harmony meet echter of de batterij leeg is tussen ongeveer 6 en 5.5 volt (op de gok, niet nagemeten ofzo), en zal alleen binnen dat bereik een waarschuwing geven van batterijen die leeg aan het raken zijn. Onze afstandsbediening begint dus omdat we hier standaard al onder zitten spontaan soms te rebooten, dan weten we dat de batterijen een nachtje aan de lader moeten. Daarna werkt alles weer perfect.
    Dit heeft niks met eerder beschreven problemen te maken, dat is allemaal op batterijen van 1.5V geweest, we zijn later pas overgestapt op oplaadbare batterijen.
    De uitleg die ik hierboven geef heb ik van een vriend die HBO elektrotechniek gestudeerd heeft.
  • Slijtvastheid:In afbeelding 1 en 2 is te zien dat na een jaar dagelijks gebruik door meerdere mensen er wel wat af begint te slijten van o.a. de tekst Mute, de knop 1, en de kleurknoppen onderaan. Hierbij moet wel gezegd worden dat ik persoonlijk veel zuiniger omga met spullen dan mijn jongste zusje, het ding zit vaak onder de troep zoals plakkerige meuk van chips e.d. :( Ik denk dus dat 1 jaar bij ons gelijk staat aan 2 jaar bij mensen die wl zuinig op hun spullen zijn...

• Samsung LE-26A330J1
  • Teufel Concept F
  • Antieke Philips videorecorder
  • Crappy AFK DVD-speler
  • Zelfgebouwd mediacenter met Philips OVU4120 IR-ontvanger (Te zien in plaatje 4)
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote?