Specificaties 750W (80 Plus), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM750-HP Review

thinkmic 29 mei 2011, laatste update op 29 mei 2011, 465 views

Zalman ZM750-HP

Pluspunten

• Zeer stil
  • Modulair
  • Lange kabels
  • Goede afwerking.

Minpunten

• Betrouwbaarheid te laag in verhouding tot de prijs.
  • Kans op reactie van Zalman bij RMA aanvraag via website of support via email kleiner dan bij flessenpost.

Prestaties en stabiliteit Score: 2
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Op dit moment heb ik deze voeding bijna 3 jaar. Ik schrijf deze review met name als waarschuwing voor de slechte customer support van Zalman.

Eerst de positieve punten:
Deze voeding heb ik gekocht omdat hij erg stil zou zijn en modulair is. De geluidsproductie is inderdaad extreem laag, als je er niet met je oor bij zit dan hoor je hem eigenlijk niet. De aansluitmogelijkheden zijn goed. De moederbord / processor kabels zijn lang genoeg voor een nette inbouw in mijn Anctec P182 kast. Daarin zit de voeding namelijk onderin, en is het mogelijk om de voeding kabels achterlangs het moederbord te laten lopen en bovenin weer te voor schijn te laten komen voor de processor en ATX aansluiting. Hiervoor heb je wel vrij lange kabels nodig en die van deze voeding waren perfect.
Mocht je nog oude molex stekkers nodig hebben, deze zijn voorzien van handigere stekkers die je makkelijk los kunt maken, in tegenstelling tot de normale molex stekkers.

Nadelen:
De voeding is nog geen 3 jaar probleemloos gebruik ineens stukgegaan. Hoewel hij nog wel wilde starten door het verbinden van pin 15 en 16 van de ATX stekker wilde het moederbord niet starten met deze voeding. Doormeten van de spanning op alle aansluitingen leerde dat de 3.3V lijn een iets te hoge spanning gaf (net buiten de 5% tolerantie) en waarschijnlijk werd dit niet geaccepteerd door mijn Gigabyte moederbord.
Omdat de webshop (EMPC) waar ik de voeding gekocht heb failliet is heb ik een RMA aanvraag ingediend op de Zalman site, en anderhalve week lang geprobeerd met ze in contact te komen via 3 verschillende support en RMA email adressen.
Ik heb echter nooit enige reactie gehad van Zalman. Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met een distributeur (Space Promotion) in Nederland. Deze waren bereid om de voeding te repareren/vervangen, maar dat kostte wel 27.50 euro, plus de kosten om de voeding naar hen op te sturen. Dit terwijl ik nog binnen de 3 jaar garantie periode zat. Omdat ik geen andere keus had en de email support van Space Promotion wel heel erg snel en co÷peratief was heb ik dit toch maar gedaan. Binnen 2 dagen had ik een nieuwe voeding die het weer perfect doet.

Conclusie:
Op zich een prima voeding zolang hij het doet, maar teleurstellend dat dit high end product zo vroeg stuk is gegaan. Dit heb ik nog nooit meegemaakt met goedkope voedingen.
Reken echter niet op Zalman als je support nodig hebt.

Heb jij ook een Zalman ZM750-HP?

Ik vind het wel erg netjes van de distributeur dat ze jou geholpen hebben. Normaal is de winkel waar je het product gekocht hebt verantwoordelijk maar omdat deze failliet is gegaan is er eigenlijk niemand meer verantwoordelijk, met andere woorden heb je toch nog geluk gehad. :)
Als de verkoper failliet is, heb je nog fabrieksgarantie.
Per ongeluk review in reactie geplaatst.

[Reactie gewijzigd door thinkmic op 29 mei 2011 12:48]