Freecom Mobile Drive Classic 3.0 750GB Zwart Review

Dani B. 28 mei 2011, laatste update op 17 november 2015, 918 views

Freecom Mobile Drive Classic 3.0 750GB Zwart

Pluspunten

• Snelheid over USB3 is best redelijk
  • 750GB Capaciteit + maximum draagbaarheid
  • Stil
  • Koel

Minpunten

• Korte Kabel bijgeleverd ( 60 CM)
  • Behuizing voelt extreem goedkoop aan

Mobiliteit Score: 5
Aankoop:

Ik was al een tijdje op zoek naar een externe schijf, ik zat te twijfelen tussen een 3.5" schijf van 1.5TB/2TB aangezien die zo voordelig zijn ( / GB) of een 2.5" schijf met name omdat ze klein en usb powered zijn.

Op 20 Mei, deze schijf was voor 54.95 (+5.95 verzendkosten) in de aanbieding bij iBood, na een korte vergelijking met de andere prijzen op de pricewatch heb ik hem bestelt.

Extern:
Verrassend genoeg komt deze product niet in een doosje maar in zo'n bekende harde plastic verpakking.

De bijgeleverd kabel is (uitgerekt) 60cm lang, het klinkt misschien wel redelijk maar in praktijk kan ik bijvoorbeeld niet de kabel in de USB3 poorten van de U3S6 kaart onder aan mijn moederbord steken en dan de harddisk op de kast leggen, voor gebruik op je bureau heb je echt minimaal 1m verlengsnoer nodig.

De behuizing voelt extreem goedkoop aan, het is gemaakt van niet al te dikke plastic waardoor het buigt en kraakt al bij het normale vasthouden. Het is zo erg dat ik in eerste instantie dacht dat het een soort goedkoop hoesje was voor om je schijf extra te beschermen tijdens de vervoer, helaas is het de echte behuizing.

De Zwarte Piano finish ziet er netjes uit totdat je het aanraak en je vingerafdrukken achterlaat, hij lijkt ook redelijk gevoelig voor krassen.

Bij gebruik is de schijf bijna onhoorbaar en koel.

Prestaties
De schijf binnen deze behuizing is een HM750LI, met een spindelsnelheid van 5400 tpm
en een buffergeheugen van 8 MB, het klinkt niet veelbelovend dus gelijk benchmarken maar.

Voor het benchmarken heb ik deze schijf op een Asrock E350M1 die als server gebruikt wordt aangesloten, een U3S6 is gebruikt voor USB3.

Benchmark 1: USB2 met XFAST USB op Normal
Duidelijk gelimiteerd door USB2

Benchmark 2: USB2 met XFAST USB op Turbo
Leuk dat XFAST toch een betje help om de USB2 limiet te verhogen

Benchmark 3: USB3 met XFAST USB op Normal
Vind ik redelijk goed

Benchmark 4: USB3 met XFAST USB op Turbo
Turbo mode lijkt niet te helpen, er zijn misschien wel verschillende redenen hiervoor maar dit is geen review van XFAST of de U3S6 kaart zo laten we het hierbij houden.

Conclusie:
Ik ben tevreden over de prestaties, de snelheden over USB3 zij best goed voor dit type schijf, hij is ook nog eens stil en koel wat altijd prettig is. De negatieve eigenschappen zijn hopelijk te verhelpen met 1m verlengkabel en een beschermhoes.
Misschien het belangrijkste punt was het prijskaartje van 54,95, elders anders in Nederland kost het rond de 80+, en voor die prijs zijn er waarschijnlijk wel betere oplossingen.

Heb jij ook een Freecom Mobile Drive Classic 3.0 750GB Zwart?

Nette review!

Om je review wat extra op te fleuren kan je misschien een paar real-life afbeeldingen maken en toevoegen van de externe harde schijf en de accessoires (usb-kabel, documentatie en dergelijke)?
Als je een langere kabel aansluit op de disc werkt ie niet meer ivm vermogens verlies. Dat is de reden dat er een kort kabeltje bij zit.
Prima review, alles wat je wilt weten staat er wel in. Het lijkt me inderdaad nuttig om nog wat foto's toe te voegen, waarop je het ding in actie kunt zien.

En ten slotte is het nuttig om nog even de taalfoutjes uit de review te halen (deze product = dit product, de vervoer = het vervoer).
Heb dezelfde schijf gekocht. Kan bevestigen van dat het plastic is en dus soft aanvoelt. schijft trilt een heel klein beetje maar absoluut niet storend. Wel gelijk FAT32 naar NTFS overgezet ivm grote bestanden.

Weet iemand welke type usb kabel dit is? ik wil er namelijk nog 1 kopen zodat ik 1 kabel gewoon altijd thuis in mijn pc kan laten zitten.
ziet er zo uit: [IMG]http://img17.imageshack.us/img17/9425/img00035201105301631usb.png[/IMG]
btw kheb em ook effe met crystalmark getest. ik heb geen usb turbo's ofzo gebruikt.

USB2:

USB3: