LG Optimus 2X Speed P990 Zwart Review

Steeffoon 29 mei 2011, 1.040 views

LG Optimus 2X Speed P990 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Geluidskwaliteit
  • Internet
  • Bediening
  • Display (ook in direct zonlicht)

Minpunten

• Mist een sluitertoets
  • Ontgrendelscherm heeft last van vertraging
  • Camera kon wat beter
  • Afwerking aan de achterkant kon wat beter

De LG P990 Optimus 2X Speed is de eerste mobiele telefoon met een dualcore processor. Inmiddels zijn er meerdere toestellen met een dualcore processor op de markt, maar ik heb de LG gekozen door zijn design en prijs. Ik heb zelf een minder goede ervaring gehad met LG, en was mijn keus niet in 1 keer gemaakt. Met de Optimus 2X Speed ga ik toch nog een keer de gok wagen, hopelijk houdt deze LG het langer uit dan mijn LG Cookie, twee jaar geleden.

Pakket

Toen ik de LG aan had geschaft, werd er geen HDMI kabel meegeleverd. Nu is dat inmiddels wel het geval, heb ik vernomen. De LG heeft 8 GB aan intern geheugen, en is uit te breiden met een MicroSD geheugenkaart. Deze wordt niet meegeleverd.
Verder wordt er een USB kabel meegeleverd en een opzetstuk waarmee het toestel op het stroomnet aangesloten kan worden. Daarnaast is er ook een uitgebreide papieren handleiding meegeleverd en in-ear headset. Op het scherm zelf zit al een screenprotector. Die zit er overigens nog steeds op bij mij. Ik heb hem aangeschaft op 27 april 2011 overigens.

Uiterlijk

Het design van de LG P990 Optimus 2X Speed is persoonlijk denk ik. Ik vind de voorkant erg mooi afgewerkt. De achterkant is ook wel mooi, maar bij de camera heeft LG de plank in mijn ogen mis geslagen. De camera heeft na een maand nog geen krassen ofzo, maar daar ligt het toestel eigenlijk op. Over de flitser zit trouwens helemaal geen bescherming, hierdoor kan er stof inkomen. Jammer vind ik persoonlijk dat er een sluitertoets gemist moet worden voor het schieten van foto’s.

De touch-sensitive toetsen onder het scherm reageren goed, en het scherm is erg goed afleesbaar in het directe zonlicht. Verder zitten de volume toetsen aan de rechterkant en aan de onderkant de ingang voor een Micro-USB kabel.
De speakers zitten ook aan de onderkant. En aan de bovenkant bevindt zich de HDMI ingang en de 3,5 mm audiojack.

Aan de bovenkant bevindt zich ook de aan/uit toets waarmee het toestel vergrendeld kan worden. Na het indrukken van het scherm wordt het lock-screen getoond. Als ik het wil ontgrendelen, reageert het even met vertraging, en moet het unlock-venster nog een keer naar boven worden gesleept. Maar eenmaal daarna, werkt het toestel snel.

Het toestel maakt het mogelijk om zonder root screenshots te maken. Door de home-toets en de aan/uit toets tegelijkertijd even in te drukken, maakt het toestel als het ware een foto van het scherm. Ik vind dat persoonlijk een erg leuke en handige aanvulling.

Innerlijk

Het toestel beschikt verder over een dual-core processor van twee keer 1GHz. Dat merk je gelijk. Het toestel reageert erg snel. Alleen het schuiven tussen de homescreens verloopt verre van snel. Daarom heb ik die vervangen door LauncherPro, een alternatieve interface applicatie.

Bellen met het toestel gaat goed. De geluidskwaliteit is ruim voldoende. Het toestel mist een 2e microfoon, die kan dienen als ruisonderdrukking. Maar dit merk ik niet in het gebruik van het toestel.

SMS-en gaat ook goed. Het toestel beschikt over het LG-toetsenbord, die wat weg heeft van het iPhone toetsenbord. Deze werkt overigens prima, hoewel ik zelf liever het SwiftKey toetsenbord gebruik.

Aan de zijkant van het toestel zitten een soort van sensoren die bepaalde aanrakingen kunnen detecteren. Zo kan er in het fotoalbum door te tikken aan de linker of rechterkant verder gegaan worden in de foto’s. Of kan er in een invoerveld, bij het typen van een SMS, de cursor verplaatst worden.

De 8 megapixel camera op het toestel is niet een van de beste. Er zit geen doortekening in en de kleuren zijn een beetje donker. Voor af en toe een kiekje is het meer dan voldoende. Bij de camera zijn tal van instellingen te verrichten. Het lijkt wel alsof de camera bij langer gebruik, beter wordt. Op een forum, schijnen hier meer mensen mee te maken te hebben.
Ik heb bij een concert van Marco Borsato uitgebreid de Full-HD film mogelijkheid in 1080p getest. De beeldkwaliteit is erg goed, het geluid is bij niet al teveel herrie goed, bij veel instrumenten, hoor je veel ruis. Aan de voorkant bevindt zich een front-camera, die aardige plaatjes schiet.

Internetten gaat erg goed met het toestel, de browser is echt erg snel en is uitgebreid. Een erg groot pluspunt is de WiFi ontvanger. Het WiFi signaal is heel erg sterk. Ook heeft hij heel snel een verbinding gelegd met het WiFi netwerk.

In de Android Market zijn meer dan 300.000 applicaties te downloaden, in allemaal verschillende soorten categoriŽn. Ook Google Maps werkt prettig, alleen verbruikt de GPS ontvanger ongelofelijk veel batterij.... nog meer dan HD filmen... daarom gebruik ik het GPS amper.

De LG P990 Optimus 2X Speed is standaard voorzien van F-Secure, een volwaardige virusscanner. Deze houdt digitale virussen en dergelijke buiten de deur. Na het downloaden van een applicatie of bestand, wordt het toestel enorm traag gedurende 10 seconden, doordat de virusscanner het bestand gaat scannen op virussen en besmettingen. Even het toestel met rust laten is de beste optie. Als de virusscanner klaar is met het scannen van het bestand is het toestel weer razendsnel.

De muziekspeler is vrij uitgebreid en de geluidskwaliteit vind ik persoonlijk erg goed. Ik heb veel telefoons gehad, maar de LG P990 Optimus 2X Speed doet het als een van de beste.

Het toestel draait momenteel op Android 2.2. Het toestel blijft voorzien van kleinere updates, en in de zomer wordt Android 2.3 Gingerbread verwacht. Hopelijk wordt het toestel dan nog sneller.
De batterijduur is erg afhankelijk van gebruik. Twitter, Facebook, Mail en andere synchronisatie dingen heb ik standaard uit staan. Bij normaal gemiddeld gebruik haalt het toestel het einde van de dag wel. Ik heb 2 uur lang in Full-HD gefilmt... en de batterij stond toen nog op 35% erg netjes!
Ik gebruik ook de applicatie JuiceDefender en daarmee haal ik 1,5 dag bij normaal gebruik.

Ik ben erg tevreden met dit toestel, en ik heb geen klachten.
Dit is een toestel, waarmee LG haar, toch wel slechte naam op mobiele telefonie gebied, een flink stuk kan opkrikken.

Heb jij ook een LG Optimus 2X Speed P990 Zwart?

Reviews door de redactie